کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل عراق تشریح کرد

دستاوردهای سفر معصوم به تهران

27 ارديبهشت 1394 ساعت 4:50

کارشناس مسائل عراق با برشمردن دستاوردهای سفر معصوم به تهران گفت: می‌توانیم از نقش میانه‌رو عراق در کنار کشورهای عمان و کویت برای کاستن از تنشی که با عربستان در سوریه و یمن داریم، استفاده کنیم.


به گزارش جهان، اردشیر پشنگ کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با فارس، در خصوص سفر فؤاد معصوم رئیس‌ جمهور عراق به ایران گفت:‌ به طور کلی از سال ۲۰۰۳ شاهد هستیم که روابط شخصی بین رهبران عراق و مقامات جمهوری اسلامی و روابط دیرینه بین آنها از یکسو و همسایگی دو کشور و نزدیکی دیدگاه‌ها از سوی دیگر باعث رشد قابل توجه سفرهای مقامات دو کشور شده است که اوج آن را می‌توان در روابط جلال طالبانی رئیس‌جمهور سابق عراق با مقام معظم رهبری و رؤسای جمهور کشورمان مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه سفر فؤاد معصوم نیز در همین راستا قابل ارزیابی و بررسی است، یادآور شد: روابط بین ایران و عراق به ویژه کرد‌تباران روابطی دارای عمق و غنای زیاد و فراتر از سطح روابط دیپلماتیک بین کشورهای دیگر است که از این منظر حائز اهمیت می‌باشد.

این کارشناس مسائل عراق ادامه داد: در دیداری که فؤاد معصوم با مقامات ارشد کشورمان داشت تأکید بر همگرایی بیشتر دو کشور در مبارزه با تروریسم و نقش سازنده‌تر و فعالانه‌تر در زمانی که تنش در منطقه اوج گرفته، شد.

پشنگ با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی و فرهنگی نیز روابط گسترده‌ای وجود دارد، بر چشم‌انداز روشن این روابط تأکید کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش سمبلیک و تشریفاتی رئیس‌جمهور در عراق گفت: هر چند مقام فؤاد معصوم تشریفاتی است، اما در عراق کنونی وزن رهبران سیاسی یک عنصر تأثیرگذار است. کما اینکه طالبانی نیز پیش از این در همین پست بود، اما وی نقطه ثقل و اتحاد بین جریانات مختلف سیاسی و فرهنگی در عراق به شمار می‌رفت.


این کارشناس مسائل عراق افزود: در زمانی که تنش‌ها در این کشور به اوج می‌رسید، تنها دو نفر بوده‌اند که توانایی کاستن از تنش‌ها و ایجاد اتحاد را در عرصه سیاسی و مذهبی داشتند؛ آیت‌الله سیستانی و جلال طالبانی.

پشنگ ادامه داد: معصوم نیز هر چند که توان و قدرت سیاسی طالبانی را ندارد، اما پتانسیل‌های قابل توجهی در این زمینه دارد.

وی با اشاره به حضور سه وزیر مربوط به حوزه محیط زیست و اقتصاد در این سفر افزود: طی یک سال گذشته موضوع ریزگردها یکی از مباحث جدی بوده و در این راستا شاهد هستیم که مذاکرات جدی انجام گرفت و تفاهم‌هایی نیز صورت پذیرفت. در حوزه اقتصادی نیز اتصال خط آهن خرمشهر - بصره مورد مذاکره قرار گرفت.

این کارشناس مسائل عراق حضور رئیس جمهور عراق در مقطعی که اختلافات در منطقه به اوج خود رسیده را دارای این پیام خواند که ایران و عراق می‌توانند همگام با هم نقش فعالانه‌تر و سازنده‌تری داشته باشند.

پشنگ یادآور شد: می‌توانیم از نقش میانه‌رو عراق در بین کشورهای عربی در کنار کشورهای عمان و کویت برای کاستن از تنشی که به خصوص با عربستان در سوریه و یمن داریم، استفاده کنیم و عراق ظرفیت ایفای این نقش را دارد.


کد مطلب: 412877

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/412877/دستاوردهای-سفر-معصوم-تهران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com