جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

جزئیات اقدامات اصلاح‌‌طلبان برای تفرقه انگیزی بین اصولگرایان

يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 412792
رئیس شورای همگرایی اصولگرایان جزئیات اقدامات اتاق فکر اصلاح‌‌طلبان برای ایجاد اختلاف در جریان اصولگرا را تشریح کرد.
به گزارش جهان، شورای همگرایی اصولگرایان از جمله مجموعه‌های اصولگرایی محسوب می‌شود که با مدیریت حجت‎الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی بیش از یک سال به‌منظور ایجاد وحدت و همگرایی میان اصولگریان شکل گرفته است و اهدافی همچون ایجاد نشاط اجتماعی و همگرایی نیروهای اصولگرا را دنبال می‌کند. این تشکل که در زمان مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی دبیرکل فقید جامعه روحانیت مبارز تهران ایجاد شده است، تاکنون دو نشست سراسری را در تهران با حضور احزاب و تشکل‎های اصولگرا از طیف‎های سیاسی مختلف برگزار کرده است.

حجت‎الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی رئیس شورای همگرایی اصولگرایان درباره این جلسات می‌گوید: ما قصد ایجاد تشکل و حزب جدیدی کنار سایر احزاب اصولگرا را نداریم بلکه فلسفه تشکیل جلسات همگرایی ایجاد نشاط اجتماعی، کاهش درگیری بین نیروهای اصولگرا و جلوگیری از انزوا و ناامیدی آنها و در نهایت کم کردن دغدغه‌‌های مقام معظم رهبری است.

مشروح مصاحبه تسنیم با حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی رئیس شورای همگرایی اصولگرایان را در ذیل می‌خوانید:

- در ابتدا از حضور شما در خبرگزاری تسنیم تشکر می‌کنیم، لطفاً درباره دلایل تغییر امام جمعه قزوین صحبت بفرمایید.

ــ حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی: آقای باریک‌بین یکی از علمای خدمتگزار است که حدود نیم قرن فعالیت‌های اجتماعی، دینی، فرهنگی و تبلیغی در استان قزوین انجام داده و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی نیز امام جمعه قزوین بوده است و از امام جمعه‌هایی محسوب می‌شود که از امام خمینی(ره) حکم گرفته و در سال‌های اخیر (۳ تا ۴ سال پیش) چندین بار این موضوع را مطرح کرده بود: "به‌دلیل ضعف جسمی توان اداره مسئولیت امام جمعه‌ بودن را ندارم" و از مقام معظم رهبری درخواست کرده بود که فرد دیگری را برای این مسئولیت برگزینند و مقام معظم رهبری با این درخواست موافقت نکردند.

از حدود یک سال پیش بیماری آقای باریک‌بین شدید شد و از حدود ۶ ماه قبل نتوانسته بود در نماز جمعه حاضر شود. مقام معظم رهبری نیز دستور دادند از آقای باریک‌بین عیادت شود و یک جلسه را بنده به عیادت وی رفتم و در جلسه دیگری آقای محمدی گلپایگانی به عیادت وی رفت و از او راهنمایی خواستیم که برای اقامه نماز جمعه قزوین چه‌کار کنیم.

آقای باریک‌بین تأکید کرد که فردی جایگزینش شود و بنده از وی پرسیدم که اگر معالجات مؤثر باشد، آیا می‌تواند به مسئولیت ولی فقیه در استان قزوین و امام جمعه بودن ادامه دهد، آقای باریک‌بین پاسخ داد: خیر؛ من توان این کار را ندارم و دکترها من را از انجام کارهای سنگین ناامید کرده‌اند.

قرار شد وی نامه‌ای را محضر مقام معظم رهبری بنویسد و من نیز نامه را تقدیم ایشان کردم و حضرت آقا نیز فرمودند که فرد دیگری برای انجام این مسئولیت معرفی شود. گزینه‌های مختلفی وجود داشت و در نهایت حجت‌الاسلام حاج شیخ عبدالکریم عابدینی برای سمت نماینده ولی فقیه در استان قزوین انتخاب شد. حجت‌الاسلام عابدینی تحصیل‌کرده‌ حوزه علمیه قم و فرد فاضلی است که سال‌ها متولی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قزوین است و امام جمعه موقت و از شاگردان آیت‌الله جوادی بوده و دو جلد تفسیر "تسنیم" را تدوین کرده است.

بنابراین آقای باریک‌بین به‌دلیل کهولت سن و بیماری از سمت امام جمعه قزوین کناره گیری کرد و مقام معظم رهبری برای آقای عابدینی که اهل قزوین بود و صلاحیت لازم را داشت، به‌عنوان نماینده مقام معظم رهبری در استان قزوین حکم صادر کردند.

- آیا دیداری به‌همراه امام جمعه جدید قزوین با مقام معظم رهبری داشتید؟

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی: یک‌شنبه دو هفته گذشته خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان آقای عابدینی را مورد محبت قرار دادند و فرمودند: شما از نیروهایی هستید که همه بر شما توافق داشتند.

* توصیه مقام معظم رهبری در مورد توجه به نسل جوان

آقای عابدینی در آغاز کار خود از مقام معظم رهبری رهنمود خواست و حضرت آقا سفارش جوانان را کردند و فرمودند: "شما به جوانان بیشتر رسیدگی کنید و بیشتر برنامه‌های خود را روی جوانان متمرکز کنید"؛ البته حضرت آقا در موارد مختلفی این توصیه را به ائمه جمعه داشته‌اند که آقایان بیشتر کار خود را روی نسل جوان تمرکز دهند یعنی نسلی که اداره جامعه در انتظار آنهاست و باید اداره کننده جامعه باشند.

- موضوع مهمی که در فضای سیاسی کشور مطرح است، بحث وحدت اصولگرایان است؛ شما دیدارهای مهمی را در این زمینه داشته‌اید؛ تا به حال این دیدارها به کجا رسیده و ارزیابی شما از مسیر وحدت چیست؟

* فلسفه تشکیل جلسات همگرایی اصولگرایان

ــ حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی: موضوع همگرایی، موضوع مورد نیاز جامعه اصولگرایی بوده است؛ یعنی در شرایطی که ما قرار داشتیم و داریم، احساس کردیم که باید حرکتی در جهت همگرایی آغاز شود. بیش از یک سال است که ما کار را شروع کرده‌ایم و در تهران نشست‌های همگرایی برگزار شده و تاکنون به ۲۴ استان سفر و نشست‌هایی را با اصولگرایان برگزار کرده‌ایم.

فلسفه تشکیل جلسات همگرایی این بوده است که اول، نگذاریم که نیروهای مؤمن، معتقد و انقلابی در حاشیه قرار بگیرند، بلکه آنها باید در متن باشند. ما با این حرکت سعی کردیم سرخوردگی و ناامیدی را از نیروهای اصولگرایی که گوشه انزوا را اختیار کرده بودند یا سرخورده شده و امیدشان را از دست داده بودند، برطرف کنیم و آنها را به متن جامعه آورده و هدایت کنیم.

دوم، قصد داشتیم با شروع این حرکت نشاط اجتماعی ایجاد کنیم؛ بنده معتقدم که با این اقدام ما، مجموعه عظیم با حال و هوای جدیدی به صحنه آمده و احساس می‌کند که فضا برای فعالیتش باز شده است.

* تشکیل جلسات همگرایی اصولگرایان با هدف کاهش دغدغه‌های رهبری

همچنین هدف دیگر ما از تشکیل جلسات همگرایی این بود که درگیری‌ها، بدبینی‌ها، بگومگوها و قیل و قال‌هایی را که میان هسته‌های اصولگرایی وجود دارد کاهش داده یا پایان دهیم. بنابراین دلایل ما برای تشکیل جلسات همگرایی رسیدن به این موضوعات بوده و تا حدود قابل توجهی به اهداف‌مان رسیده‌ایم؛ یعنی نشاط اجتماعی ایجاد کرده‌ایم، درگیری بین اصولگرایان را کاهش داده‌ایم، از انزوا و ناامیدی‌ها جلوگیری کردیم.

البته در عین حال ما به جاهای خوبی در این زمینه رسیده‌ایم و بسیار زیاد به جلسات همگرایی اصولگرایان خوش‌بین هستم؛ حتی استان‌ها نیز از این جلسات استقبال کرده‌اند و نیروهای اصولگرای استان‌ها آن‌قدر صاف، شفاف و صمیمی برخورد می‌کنند که من اصلاً خودم باور نمی‌کنم.

* دغدغه‌ نیروهای اصولگرای استانی در مورد اختلافات اصولگرایان در تهران

دغدغه‌ نیروهای اصولگرای استانی، تهران است و می‌گویند اختلافات در تهران است و به من می‌گویند: شما بیشتر زمان خود را بر این موضوع قرار بدهید که رجال سیاسی ما با یکدیگر یکی شوند چرا که ما در استان‌ها یکی هستیم و اگر اختلافی در استان‌ها به وجود بیاید، برخی چهره‌های ما این اختلافات را از تهران به محیط و جامعه ما پمپاژ می‌کنند و ما را با مشکل روبه‌رو می‌کند، پس دغدغه ما تهران است.

ما در تهران چهره‌های سیاسی مؤثر را دور یکدیگر جمع کرده‌ایم و یک هفته در میان جلساتی را با حضور ۶۰ تا ۷۰ نفر از نیروهای اصولگرا برگزار می‌کنیم و این جلسات را برای نزدیک کردن فکرها و ذهن‌های نیروهای اصولگرا برگزار می‌کنیم.

همچنین جلساتی را با سران و بزرگان اصولگرایی شامل جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شخصیت‌های حوزوی برگزار می‌کنیم و امیدواریم که در این زمینه موفق شویم و جلسه‌ای را با حضور این افراد در روزهای آینده داشته باشیم تا اثراتی را در جهت همگرایی داشته باشد.

* منشور جامعتین مورد قبول همه نیروهای اصولگراست

- آیا منشور جدیدی قرار است به‌عنوان نقشه راه برای نیروهای اصولگرا تدوین شود؟

ــ حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی: منشور جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) که شامل ۱۲ باید و ۱۲ نباید می‌شود، به قوت خود باقی است و این منشور مورد قبول نیروهای اصولگراست و تقریباً همه نیروها آن را پذیرفته‌اند؛ البته درخواست کرده‌ایم که هر فرد یا گروهی خواست موارد خود را به آن اضافه کند اما دیدند هر کدام از درخواست‌های آنها در بندهای این منشور مستتر است.

ما در زمان مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی جلسه‌ای را با حضور ۲۰ تا ۳۰ نفر از نیروهای اصولگرا برگزار کرده و اصول این منشور را برای آنها قرائت کردیم و اصلاحاتی بر آن انجام گرفت و این منشور را محور حرکت خود قرار دادیم.

- گفته می‌شود که مطرح شدن بحث همگرایی اصولگرایان در جامعه روحانیت مبارز زمانی که آیت‌الله مهدوی کنی در قید حیات بودند، به‌نوعی مصوبه این جامعه بوده و آیت‌الله مهدوی کنی بر آن تأکید داشته است، آیا این موضوع صحت دارد؟

ــ حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی: بله؛‌ در مرحله اول که موضوع همگرایی اصولگرایان مطرح شد، مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی امید نداشته و ابراز ناراحتی می‌کردند و گذشته را دلیل می‌آوردند و می‌گفتند: "آقایان به حرف گوش نمی‌کنند، ما وسط می‌آییم و آبرو می‌گذاریم و صحبت می‌کنیم ولی آقایان کار خود را می‌کنند".

قرار بود آقای مهدوی کنی بیاید که نیامد و اعضا پیشنهاد دیگری را آوردند و گفتند که یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران بیاید و این جلسات را تشکیل دهد؛ من پیام آورنده بودم و به آیت‌الله مهدوی کنی گفتم: آقا، حالا که شما نپذیرفتید یکی از آقایان این کار را انجام دهد. آیت‌الله مهدوی کنی گفت: "ما با این موضوع موافقم" و بعد اعلام کرد هر کسی تمایل دارد که این کار را انجام دهد، خود را معرفی کند.

* ارائه گزارش جلسات همگرایی اصولگرایان به آیت‌الله مهدوی کنی

کسی اعلام آمادگی نکرد و بالاخره من برای این کار پیشقدم شدم و گفتم که از سر بیکاری این مسئولیت را به‌عهده نگرفته‌ام؛ بلکه به‌دلیل اینکه احساس می‌کنم عده‌ای از بچه‌ها احساس تنهایی می‌کنند و از هم گسیختگی در حال ایجاد شدن است، این کار تکلیفی است و آیت‌الله مهدوی کنی اعلام کردند که عیبی ندارد و حتی این اواخر حتی از من گزارش می‌گرفت و می‌گفت: نتیجه جلسات چی شد؟

حتی وقتی که جلسات شورای همگرایی اصولگرایان به‌صورت منظم برگزار می‌شد، گزارش‌ها به آیت‌الله مهدوی کنی ارائه می‌شد و وی دعا می‌کرد که بلکه این جلسات به نتیجه برسد.

- اصلاح طلبان نیروهای اصولگرا را به تند، میانه و معتدل و کُند تقسیم بندی کرده و می‌گویند: "ما تمایل داریم با نیروهای میانه اصولگرایی ائتلاف کنیم"؛ به‌نظر شما میان نیروهای اصولگرا چنین جریانی هستند که حاضر باشند با اصلاح طلبان ائتلاف کنند؟

ــ حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی: یکی از اهداف همگرایی این بوده که تندها و کندها را با هم هماهنگ کند و ما به‌دنبال این نبوده‌ایم که یک بخش از اصولگرایان و یک بخش از اصلاح طلبان جدا کنیم و به اصلاح طلبان متصل کنیم؛ در درون اصولگرایان نیز چنین چیزی (ائتلاف نیروهای میانه‌روی اصولگرا و اصلاح طلب) مطرح نیست و بنده این را عملیاتی نمی‌بینم و نمی‌دانم و هیچ‌گاه تحقق پیدا نخواهد کرد.

اصولگرایان دیدگاه‌هایی دارند که این دیدگاه‌ها نمی‌تواند کنار دیدگاه اصلاح طلبان قرار بگیرد. البته اگر کسی اصولگرا باشد، باید در تبعیت از رهبری حرفی نداشته باشد؛ رهبری فتنه را خط قرمز می‌دانند اما بسیاری از اصلاح طلبان را می‌بینیم که حتی حاضر نیستند کلمه فتنه را مطرح کنند و می‌گویند حوادث سال ۱۳۸۸؛ در مسائل خارجی نیز نسبت به موضوع تحولات منطقه مانند فلسطین و سوریه و روابط با آمریکا دیدگاه‌هایی متفاوتی دارند لذا یک اصولگرا نمی‌تواند با نگاه آن‌گونه‌ای کنار اصلاح طلبان قرار بگیرد.

* جزئیات اقدامات اتاق فکر اصلاح‌‌طلبان برای ایجاد اختلاف در جریان اصولگرا

من تصور می‌کنم این مباحث از سوی اصلاح طلبان جنبه بازارگرمی و جلوگیری از وحدت اصولگرایان دارد تا وحدت میان نیروهای اصولگرا تحقق پیدا نکند و همیشه ما را در مسائل داخلی مشغول کنند تا اجازه ندهند که یک‌پارچگی و وحدت محقق نشود. هم‌اکنون خطی در این زمینه تصمیم می‌گیرد و اتاق فکری در این خصوص برنامه‌ریزی می‌کند و این اقدام و برنامه‌ریزی‌ها در چند خط انجام می‌شود؛ نخست اینکه تمام گذشته اصولگرایان را سیاه و ظلمانی نشان دهد و بگویند هیچ نقطه روشنی در این گذشته وجود نداشته است؛ برنامه‌ریزی و خط دوم آنها این است که از طریق برخی چهره‌های اصولگرا که به‌قول خودشان نرم‌تر هستند، بتوانند اوضاع درون اصولگرایی را مشغول کند و به هم بریزد.

اگر کسی از اصولگرایان با اصلاح طلبان توافق کند آن هم با نگاه‌هایی که از اصلاح طلبان سراغ داریم، از حوزه اصولگرایی خارج خواهد شد و من پیش‌بینی می‌کنم که ائتلاف میان اصلاح طلبان و اصول‌گرایان معتدل تحقق پیدا نمی‌کند.

* در جلسات همگرایی تنها بر "همگرایی" تأکید می‌کنیم

- آیا شما برای انتخابات خبرگان نیز فعالیت می‌کنید یا فقط برای انتخابات مجلس شورای اسلامی کار می‌کنید؟

ــ حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی: ما در جریان همگرایی و موجی که در این خصوص به وجود آمده است، تنها بر همگرایی تأکید می‌کنیم و کار ما همگرایی است. انتخابات سازوکار دیگری نیاز دارد و فعلاً ارتباطی به جلسات ما ندارد. ما اجازه نمی‌دهیم که در جلسات همگرایی مباحث انتخاباتی مطرح شود. بحث انتخابات مقوله دیگری است؛ البته ممکن است همگرایی تأثیر خود را بر انتخابات بگذارد که حتماً هم می‌گذارد اما ما بحث انتخاباتی نداریم و هدف این همگرایی ایجاد حزب جدید کنار سایر احزاب اصولگرا نیست بلکه ما چتری را باز کرده‌ایم که تمام احزاب اصولگرا زیر این چتر قرار بگیرند و کار ما همگرایی و هماهنگی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *