پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۶
۳۱

مقایسه حسنین هیکل درباره هخامنشیان و جمهوری اسلامی

پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 412237
حسنین هیکل، سردبیر کهنه‌کار و معروف روزنامه مصری الاهرام در این باره جمله زیبایی دارد. وی که افتخار زیارت امام‌خمینی(ره) را دارد می‌گوید: «ایرانی‌ها دو بار به مدیترانه آمدند. بار اول در دوره هخامنشیان و با زور اسلحه و قوای نظامی. آن بار دوام زیادی نیاوردند، چرا که فقط سرزمین‌ها را تسخیر کرده بودند و بار دوم در دوران انقلاب اسلامی، این دفعه اما، ماندگارند زیرا، بر دل‌ها حکومت می‌کنند.»
مقایسه حسنین هیکل درباره هخامنشیان و جمهوری اسلامی
به گزارش جهان به نقل از کیهان،‌ از جمله مسائل مهمی که مدتی است توجه کارشناسان و مقامات کشورهای مختلف را به طور حسادت‌برانگیزی به خود مشغول کرده، موضوع «نفوذ» جمهوری اسلامی ایران در منطقه به ویژه در کشورهایی مثل عراق، لبنان، یمن، سوریه، فلسطین و... است.

این مسئله اما، برخلاف خوشحالی مردم مسلمان و غیرمسلمان این کشورها، باعث خشم و نگرانی عده‌ای از مرتجعین عرب و اربابان آمریکایی و صهیونیستی آنها شده است. این «نفوذ» فزاینده حتی، رسانه‌های غربی، عربی و صد البته عبری را به «فلسفه‌بافی» واداشته تا جایی که ایران اسلامی را با اتهاماتی چون، لشگرکشی، کشورگشایی، تشکیل هلال شیعی و... متهم می‌کنند. مثلا وزیر خارجه کهنسال عربستان چند روز پیش در جریان دیدار با جان کری، به این مسئله اشاره کرد و مدعی شد ایران در حال بدست گرفتن کنترل عراق است و ...

روزنامه «واشنگتن پست» هم در ۱۸ فوریه ۲۰۱۵ طی گزارشی مبسوط از عراق، به این «نفوذ و نگرانی»، به شکل توأمان اشاره کرد و نوشت: شاید هیچ چیزی نتواند به اندازه بیلبوردی که تصویر رهبر فقید ایران، آیت‌الله روح‌الله خمینی را به تصویر کشیده و در میدان «فردوس» بغداد نصب شده، تحولی که این روز‌ها در عراق جریان دارد را به نمایش بگذارد. این بیلبورد در مقابل ستونی نصب شده که تا پیش از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، مجسمه صدام روی آن بود... این بیلبورد تنها یکی از مجموعه تصاویری است که در سرتاسر بغداد نصب شده و تبلیغ‌کننده گروه‌هایی است که برای مبارزه با داعش شکل گرفته و حمایت ایران از این گروه‌ها را نشان می‌دهد... این روزنامه در نهایت به دولت آمریکا در خصوص پیامدهای این وضع هشدار داد و خواستار چاره‌اندیشی شد.

اما آیا، این نفوذ از جنس همانی است که امثال سعودالفیصل‌ها و واشنگتن پست‌ها می‌گویند؟ «جنس نفوذ ایران در منطقه» موضوعی است که در این وجیزه قصد پرداختن به آن را داریم.

الف- اولا باید اذعان کرد برخی تحولات در منطقه، در آشکار شدن شرایط فعلی(نفوذ فوق‌العاده ایران) بسیار موثر بوده‌اند. یکی از این تحولات که به تسریع در شکل‌گیری این شرایط منجر شده، ظهور پدیده منحوس داعش است. هیولای داعش وقتی در حال دریدن و بریدن بود، تمام مدعیان حقوق بشر در چپ و راست عالم، فقط به نظاره نشستند و بیانیه دادند. اگر هم ائتلافی تشکیل دادند، جز اینکه زیرساخت‌های سوریه یا پادگان‌های ارتش عراق را هدف قرار دهند، کار مهمی نکردند، کردند؟!

اواسط مهر ماه سال جاری وقتی داعش مقدمات راه‌اندازی قتل عام مردم را می‌چید، سی ان ان به نقل از «مقامات آمریکایی» نوشت: حفظ کوبانی در اولویت آنها نیست و این مسئله نگرانی اصلی آنها نمی‌باشد!

ترکیه نیز وقتی با هجوم انبوه آوارگان مردمی این شهر کردنشین مواجه شد، نه تنها به آنها کمکی نکرد بلکه جلوی فرار آنها را نیز گرفت و به زنان و کودکان پناه نداد. این کشور با تجهیزات و خودروهای ضد شورش، به سرکوب آوارگان هم پرداخت. رهبران بعدها فاش کردند آنکارا به آنها پیام رسانده بود، تنها در صورتی حاضر به کمک است که آنها، سلاح به دست گرفته و با بشار اسد بجنگند!

یا مثلا، جیمز کلاپر، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا در اسفند ماه سال جاری تصریح کرد که مقابله با داعش در اولویت ترکیه نیست.

اینکه، داعش ساخته و پرداخته غرب و رژیم صهیونیستی است که با هدف اسلام‌هراسی، جنگ‌افروزی، مسلمان‌کشی ساخته شده، اینکه نیروهای ویژه ارتش عراق چند روز پیش مستشاران نظامی اسرائیل را در مرکز فرماندهی داعش واقع در الانبار دستگیر کردند و ... بماند.

ایران در چنین شرایطی، بدون توجه به دین و مسلک مردم، به کمک برادران و خواهران خود در عراق و سوریه، لبنان و فلسطین شتافت؛ البته نه با لشگرکشی نظامی، بلکه با مستشار نظامی، دارو، غذا، سلاح و...آن هم بی‌منت. غزه، لبنان، جرف‌الصخر، آمرلی، بوعجیل، العلم و اینک تکریت اینگونه حفظ یا آزاد شدند. موارد یاد شده، ادعا نیست، اظهارات مقامات و شخصیت‌های همین کشورهاست. بخوانید:

۱-«برادران ایرانی بدون هیچ‌گونه منّت و چشمداشتی به نیروهای عراقی در نبرد با تروریست‌ها در صلاح‌الدین و دیالی کمک می‌کنند... اگر جمهوری اسلامی ایران و سردار سلیمانی نبود، داعش اکنون در بغداد بود...»(هادی‌العامری، فرمانده نیروهای مردمی سپاه بدر)

۲- « ایران پیشتاز بود. این کشور از هفته اول یک پل هوایی برای انتقال اسلحه به عراق، منطقه کردستان و بغداد ایجاد کرد و این مسئله پنهان نبود... من شکی ندارم که ایرانی‌ها صادقانه از عراق حمایت می‌کنند زیرا تهدید داعش فراتر از عراق رفته است ... دخالت سریع ایران برای کمک به عراق، مسئله‌ای راهبردی بود و حتی در آغاز درباره اینکه چگونه پول سلاح ایران به این کشور داده شود، تفاهمی صورت نگرفت.» (نخست وزیر عراق در گفت وگو با روزنامه الحیات و در پاسخ به این سوال که آمریکا و ایران، کدامیک اول به عراق در برابر داعش کمک کردند)

طبق گفته مقامات رسمی کشورمان، دستکم ۸ کشور در منطقه نیز، رسما از ایران برای کمک به مبارزه با تروریسم، کمک خواسته‌اند.

ب- آنچه گفته شد، بدین منظور نبود که بگوییم، «کمک‌های مالی یا نظامی ایران به کشورهای همسایه باعث محبوبیت و نفوذ آن در منطقه شده است.» مسئله فراتر از این حرف‌هاست؛ چرا که اگر این گونه بود، عربستان با آن همه پول باد آورده و آمریکا با آن همه سلاح و جنگ‌افزار و لشگرکشی‌ها می‌بایست، محبوب‌ترین کشور در بین مردم منطقه می‌بودند نه منفورترین.

واقعیت این است که با رفع برخی موانع (سقوط صدام) و وقوع برخی تحولات (بروز داعش) -که از قضا هر دو به عمد و با اهداف شیطانی روی کار آمده یا حمایت و تقویت شده‌اند- شرایطی در منطقه حاکم شده که در نهایت محبوبیت و نفوذ انقلاب اسلامی ایران اجازه بروز یافت. چه بسا که اگر، دیکتاتورهایی مثل صدام یا خاندان آل سعود، آل خلیفه و آل ثانی نبودند، این مودت و دوستی از سال‌ها پیش یعنی از بدو وقوع انقلاب اسلامی بروز می‌یافت. اگر دولت‌ها در این کشورها -که با واژه انتخابات کاملا بیگانه‌اند- با رای مردم روی کار آمده بودند، به قطع و یقین این الفت و برادری با ۳۶ سال تاخیر بروز نمی‌یافت. این فقط تحلیل ما نیست؛ فرید زکریا، تحلیلگر رسانه‌های مشهور آمریکایی نیز در کتاب «آینده‌ آزادی: دموکراسی غیرلیبرال در داخل و خارج» (۲۰۰۳) به آن اذعان کرده و هشدار می‌دهد، در جوامع شرقی باید دموکراسی و حتی انتخابات را کنار گذاشت و به لیبرالیسم چسبید چرا که در غیراین صورت، کشورها به سمت ایران متمایل خواهند شد.

نکته جالب دیگری که در این بین، اشاره کردن به آن خالی از لطف نیست اینکه، همانطور که اشاره شد، هم تکفیری‌های تروریست و هم دیکتاتورهایی مثل صدام، با اهداف شیطانی مورد حمایت غرب بوده و هستند. اما همین دو مسئله سرانجام باعث حکومت انقلاب اسلامی بر دلها شد. به قول معروف، عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

حسنین هیکل، سردبیر کهنه‌کار و معروف روزنامه مصری الاهرام در این باره جمله زیبایی دارد. وی که افتخار زیارت امام‌خمینی(ره) را دارد می‌گوید: «ایرانی‌ها دو بار به مدیترانه آمدند. بار اول در دوره هخامنشیان و با زور اسلحه و قوای نظامی. آن بار دوام زیادی نیاوردند، چرا که فقط سرزمین‌ها را تسخیر کرده بودند و بار دوم در دوران انقلاب اسلامی، این دفعه اما، ماندگارند زیرا، بر دل‌ها حکومت می‌کنند.»
https://jahannews.com/vdcgwx9tuak9qx4.rpra.html
jahannews.com/vdcgwx9tuak9qx4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


انشاالله بار دیگر مرزهای ایران از چین و ماچین تا روم گسترش خواهد یافت
Iran, Islamic Republic of
خوب كه چي بشه؟ حالا واسه اين 2ميليون كيلومتر مربع چه كار كرديم كه مي خواي دنيا رو تسخير كنيم
صادق
چی نکرده ایم؟
آیا شما حتی اگر معاند هم باشی، میتوانی دوران دفاع مقدس و مقابله با نیروهای بیست و سه کشور را بدون از دست رفتن وجبی از خاک مقدس ایران را فراموش کنی؟
آیا ایستادگی در برابر 36 سال تحریمهای سنگین را نادیده بگیری؟
آیا میتوانی حفظ ارزشها را که بابتش ضدها هزار جوان غیور و رشید به خون نشستند را فراموش کنی؟
آیا فراگیرشدن حقانیت ایران در قلوب مردم مظلوم وستمدیده را می توانی ندیده بگیری؟
آیا ارتقای سطح کیفی و کمی شگفت آور ایران را در سطوح و لایه های نظامی و علمی میتوانی نادیده بگیری؟
آیا در تاریخ بشریت کشور و نظام و ملتی مثل ایران را میتوانی بیابی که علیرغم انبوهی از توطئه های داخلی و خارجی و ترور و بمب گذاری و تحریم و ...اینگونه مقتدرانه بایستد!
ما اگر کمی - فقط کمی - مهربانتر و به منافع جمعی خود بیشتر احترام میگذاشتیم و از تاریخ عبرت میگرفتیم، هرگز دشمنان تاریخی خودرا مانند جنابعالی دوست نپنداشته و اینگونه بمثابه کارگزاران جنگ نرم ملک و ملت و سرزمین علوی خودرا تحقیر نمیکردیم!
آیا کشوری در جهان سراغ داری که اینهمه شبکه های ماهواره ای با سرمایه دشمنانش توسط اتباع کشورش برعلیه منافع ملی خود سخن برانند؟!
کمی - فقط کمی - بیرون از شبکه های رسانه ای نظام سلطه به واقعیات عریان بنگر!
انشاءالله با ریشه کن کردن فاسدین اقتصادی داخلی و اخلالگران فرهنگی توسط روشنگری رهبر انقلاب و از مسیر قوه قضاییه و با دستان توانمند رزمندگان همیشه آماده، به نقطه آرمانی هم خواهیم رسید!
حسین
Netherlands
اشارات شما برادر عزیز آقا صادق به خارچ و توجه دیگری به داخل است.برای مثال فساد شدید ، تسلط چند خانواده بر بسیاری از امور ، بی اعتقادی در صد بالا بلحاظ مشاهده این فساد و عدم برخورد بنیادی با فاسدان ( یعنی بد آموزی )، رشد تهران و مشکلات پی آمدش ، حتی محیط زیستی که آن خانم خودش و خانواده اش در آن زیست می کند بلحاظ عدم فهم شرایط مغفول مانده واینها همه مسائل اساسی است.
با مید روز های بهتر باذن الله
یا علی مددی
سید حسن
شما هم نیمه خالی لیوان را دیدی .. ریز بین باش و دقیق .
Iran, Islamic Republic of
ناراحتی؟! بگیر بخواب
Iran, Islamic Republic of
شما ی... مشاور ...هستین!!!!!!
Norway
بهتر بود بجای کلمه ایران از عبارت "وحدت و یکپارچکی مسلمانان " استفاده می کردید شبهه ای هم پیش نمی امد
حمید
United States
اسلام ایرانی البته. پیشرفت اسلام ایرانی را خیلی قبل از این تاریخ دانان بزرگ مانند آرنول توین بی پیش بینی کرده بودند چرا که ایرانی ها نخبگانی نظام ساز و تمدن ساز دارند. البته هیچ چیزی راحت بدست نمی آد. هیچ چیزم قطعی نیست. باید تلاش کرد، جنگید و امیدوار بود.
حسین
Netherlands
بهتر نیست ، همینطور است که گفتید و نام آن ""امت"" است
یا علی مددی
ناصر
ان شاء الله روزی سرزمین های از دست رفته دوره قاجار رو پس بگیریم.
داغی است بر دل هر هر وطن پرست ایرانی
United States
با این حرف شما الان صدای تجزیه طلبان در خواهد امد و ناسزا گویی و بهانه گیری
ایشالا ظهور آقا صاحب الزمان (عج)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
رضوان خدا بر امام خمینی بزرگ که مسیرتاریخ را عوض کرد
ما اگر بتونیم همین ایران کنونی رو مستقل و آباد کنیم برامون کافیه و نیازی به افسوس خوردن برای سرزمین های از دست رفته نیست! اما وظیفه داریم اسلام ناب رو خوب بفهمیم و در جهان منتشر کنیم.
اشکال غلط زیادی مصطلح "فرهنگ ایرانی اسلامی" و "مناسبتهای ملی مذهبی" ایجاد همچنین ذهنیتی مینماید
ابتدا اسلام را به اندازه ایران پایین میکشیم
سپس از آن برای اهداف مادی مثل کشورگشایی و ... استفاده ابزاری میفرماییییییییییییییییییییم.
حمید
United States
آقای هیکل آدم بی سوادی هستند. چرا که مدیترانه در دوره ساسانیان در دوره آل بویه، دوره سلجوقیان و... هم تحت نظر ایران بوده است.
امیر کشور دلهاست خامنه ای
آقای حسنین هیکل
دوران هخامنشی هم توانایی شو داشتیم هم لیاقتشو که بتونیم بر مردمی که از ظلم پادشاهانشون مثل لیدی ، بابل ، آشور ، فنیقیه ، یونان و مصر در رنج و عذاب بودن اونهارو از ستم نجات بدیم
الان هم با عرض معذرت خدمت جهان نیوز هیچ بخاری تا حالا از حکام عرب مثل عربستان ، اردن ، کویت ، امارات ، بحرین ، قطر ، مصر ، لیبی ، تونس ، الجزایر ، مراکش و ..... بلند نمیشه مگر کشور قدرتمند ایران که شما اعراب ما ایرانی ها رو رافضی خطاب می کنید و........بگذریم
فعلا ایرانه که تمام قد از مظلومان دفاع میکنه و از دین الهی اسلام پاسداری میکنه و نشون داده ایران همون ایران قدرتمند مردان سرزمین پارسه.
Romania
عزیزم فرق جمله دوستانه و خصمانه رو بفهم، این طرز صحبته آخه؟!!!
حسین هیکل خودیه عزیزم
با وجود بعضی ها باید مارادونا رو ول کنیم
صحبت های تفرقه افکنانه یونسی در این شرایط مشکوک است، نباید به سادگی از کنار آن گذشت
"به گزارش جهان به نقل از کیهان...!!!" چه شود این آش شله قلم کار...!!
داريوسيوس
United States
هخامنشیان مثل مغولها با يورش به مناطق متمدن ان زمان يعني بابل واشور و مصر ويونان باعث خسارات زيادي به فرهنك وتمدن دنيا شدند فقط بشريت شانس اورد كه نتوانستند وارد يونان شوند ودر مصر و بسياري از مناطق سريعا مضمحل شدند
ایرانی
تو لیاقت نقد هیچ حکومتی از ایران رو نداری تو که نه اسمت ایرانیه نه پرچمت !اجنبی! در ضمن آقای جهان حق نداشتی این کامنتو بگذاری.دیگر اینکه وقتی ایرانیا متمدن بودن یونانیها تو غار زندگی میکردن و برا خودشون افسانه ادیسه و... می ساختن .......بازم بگم . ...
سینا
وقعا باید به عقل تو شک کرد! 2500 سال پیش اولین امپراطوری جهان قدیمی ترین کشور جهان نخستین منشور حقوق بشر همه اینها شباهتی به مغول ها داره؟ 11000 سال تمدن شهر نشینی اونوقت با چه استدلالی ایران رو یورش برنده به مناطقی نام میبری که یا قسمتی از خاک خود ایران بودند یا زیر نظر حکومت ایران خراج میدادند!
یونانی که مملو از برهنگی و بی فرهنگی و بربریت بود مصری که بت پرست بودند و پادشاهشون رو خدا میدونستند رو با مردمی مقایسه میکنی که یکتا پرست و به خدای یگانه اعتقاد داشتند!
ایران تمام دنیای ان روزگار بود !
واقعا هم واسه تو متاسفم هم واسه جهان نیوز که این نظر مشمئز کننده رو منتشر کرد!
Romania
نه دوست من اینطوری که میگی نیست
عزیزم البته به شما حق میدم تو کشور وحشی زندگی میکنی، فکر میکنی تاریخ بقیه کشورها هم مثل آمریکا وحشی گری بوده
کمی مطالعه کن برای خودت خوبه
پیام
Romania
هخانشیان 200 سال بر کل دنیا از جمله یونان و مصر حکمرانی می کردند
خوب ما همان ملتيم،اگه از اسب بيافتيم از اصل نمىافتيم،ما از همان ريشه نژاد وتخم هستيم ،حالا اولش است،باش تا صبح دولتش بدمد،كه اين از نتايج سحر است،ايران ايران ايران ،
رم
به امید وحدت مسلمانا ن وازادگان جهان
حسین
از چین تا یونان و مصر کشورم ایران هست
باید هم دوباره فتح بشه
از دست دشمن خارج بشه

یکم ملی گرا باشید برادران
هرچی میشه ، میگید ما برای همین خاک چه کردیم

مگه باید چه میکردیم که نکردیم ؟؟؟

قبل انقلاب ایران بود و تجهیزات نظامی آمریکایی و نوکر غرب


الان یک ایران هست و سازنده تجهیزات و مقابل غرب
با این تفاوت هم نیمی از زمین هامون هم پس گرفتیم

بنده هم عراق بودم و هم سوریه

مردم این کشور ها عکس خمینی و خامنه ای رو در خانه های خودشون داشتند
این یعنی اون کشورها فتح شدن

بهترین نوع فتح هم این هست که مردم رو دلشون رو به دست بیارید

ایران قدرت این رو داره که دوباره جاکم بر جهان باشه


یا حق
جمشیدنوری
Iran, Islamic Republic of
فیلم عصر جدید چابلین رو دیدید .

آیا درک میکنید چه فقیرانی در چرخ دنده های طاغوتیتان له شدن .