پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۷
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور:

بازار رضای مشهد ۱۰ - ۰ به چین باخته‌است

سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب: 411898
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: ما به غیر از زعفران و چند رقم کالای دیگر در بازار مشهد، ۱۰ هیچ به چینی‌ها باخته‌ایم در حالی که بازار امام رضا (ع) بازار ماست اما چرا نمی‌توانیم این بازار را بگیریم؟ متاسفانه صنایع دستی ما نمی‌توانند به خوبی رقابت کند.
بازار رضای مشهد ۱۰ - ۰ به چین باخته‌است
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، سورنا ستاری در همایش سیاست‌های فناوری و نوآوری در برنامه ششم که از سوی مرکز پژوهش‌ها در تالار مشروطه مجلس برگزار شده بود اظهار کرد: ما سابقه بیش از صد سال نفت را داریم و همین برای ما فرهنگی را به وجود آورده که تغییر آن به این راحتی‌ها نیست، بر اساس فرهنگ موجود صد در صد بودجه دانشگاههای ما از نفت تامین می‌شود و بر اساس همین فرهنگ اگر بخواهیم پژوهش کنیم باید پژوهشگر استخدام کنیم.

وی افزود: پایه‌های اقتصاد دانش بنیان تغییر این نگرش‌هاست. ما باید ابتدا فرهنگ جامعه را عوض کنیم، پایه‌ی اقتصاد دانش بنیان این است که می‌شود از پژوهش پول درآورد و هیچ سرمایه گذاری بهتر از سرمایه‌گذاری در پژوهش نیست.

ستاری بزرگترین مشکل پژوهش را نامشخص بودن مشتری پژوهش عنوان و خاطر نشان کرد:‌ این تفکرات باید تغییر کند، البته ما قوانین زیادی در کشور داریم که یکی از آنها قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است که از مترقی‌ترین قوانینی است که به شکل ساده ، کم حجم و پویا نوشته شده و تلاش ما در یک سال اخیر این بوده که آن را اجرایی کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر این که دولت باید سیاست‌گذار پژوهش باشد و نه این که خود پژوهش کند افزود: وظیفه‌ی دولت هزینه کردن در مغز دانش است و خوب است دست ما برای این کار باز باشد، اما برای این کار باید بدانیم که ۱۰ تا ۱۵ سال بعد از این سرمایه گذاری پولی از آن عاید نمی‌شود.

ستاری خاطرنشان کرد: چرا ما نتوانسته‌ایم اکوسیستم خلاقیت و نوآوری ایجاد کنیم تا همه به فکر استخدام دولتی نباشند، ما مشکلات زیادی در کشور داریم که همه‌ی اینها می‌تواند مبدأ ایجاد یک کاسبی باشد.

وی بزرگترین مشکل در حوزه‌ی اقتصاد دانش بنیان را مساله‌ی فرهنگی دانست و اظهار کرد: جهت گیری از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش بنیان یک بعد فرهنگی دارد که باید بایستیم و کتک آن را هم بخوریم. دانشگاهها معدن طلا هستند و شرکت‌های بزرگ باید پشت در این دانشگاه صف بکشند، اما متاسفانه این رابطه به درستی برقرار نشده است.

وی اضافه کرد:‌ ما باید کل بودجه کشور را درگیر فناوری کنیم تا تغییراتی که می‌خواهیم ایجاد و اقتصاد دانش بنیان در همه ضوابط کشور وارد شود.

ستاری در پایان با اشاره به رقم ۵۰۰ میلیارد تومانی درآمدها از سوغات مشهد اظهار کرد:‌ ما به غیر از زعفران و چند رقم کالای دیگر در بازار مشهد، ۱۰ هیچ به چینی‌ها باخته‌ایم در حالی که بازار امام رضا (ع) بازار ماست اما چرا نمی‌توانیم این بازار را بگیریم؟ متاسفانه صنایع دستی ما نمی‌توانند به خوبی رقابت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
جالب است این را باید مردم از شما بپرسند که در دوران سازندگی و اصلاحات و دوره اخیر چه کار کرده اید نه شما از ملت؟! البته احمدی نژاد هم که جای خود دارد؛
این را از خودتان بپرسید که بر مسند امور و تصمیم گیری تکیه زده اید و با سیاستهای خود موجب افزایش چند برابری واردات انواع و اقسام کالاها به ویژه کالای زیربنایی! و تولیدی مثل مازراتی و پورشه و غذای سگ و گربه و... شده اید.
ظاهرا جای شاکی و متشاکی در این دولت عوض شده وتولید کنندگان متضرر و ورشکسته از تصیممات آقایان، بدهکار هم شده اند!
Iran, Islamic Republic of
ما در مملکتی زندگی میکنیم که تولید مقرون به صرفه نیست و با هزاران مشکل روبه رو میشود.
حالا میخواد تولید کشاورزی باشد یا چیز دیگر.
تا وفتی تولید کردن به عنوان یک امتیاز تلقی نشود همینه که هست.
فرزان فر
Iran, Islamic Republic of
حرفت درسته ولی با تمام ایراداتی مه به احمدی نژاد وارد است باید قبول کرد که دولت او گام های خوبی در حمایت از تولید و استفاده از توان داخلی و دانش جوانان نمود
چند چند ؟
اینم بگو که متاسفانه بیش تر از 90 درصد این فروشنده ها اندازه یه چینی بی دین معرفت ندارن و جنساشون رو چند برابر قیمت واقعی به مردم بیچاره میندازن
تا وقتی روحیه تولید در کشور ما به جای میل به دلالی جا نیفته وضع همینه که بدتر هم میشه
Germany
مشکل اصلی نه اصلاحات بود نه سازندگی و نه احمدی نژاد. مسئولین عصاره ملت هستند. تا وقتی مردم خودشان مشتری جنس چینی باشند نمیتوان انتظار داشت مسئولینی داشته باشیم که برای رونق جنس ایرانی موقعیت خود را به خطر بیاندازند
ایرانی
خیلی تند نرو!! دست واردکنندگان که خودت وخودتون خیلی خیلی بهتر از مردم میدونید چه افرادی هستند (آقازاده ها ، و...) کوتاه کنید درررررررررست میشه قربببببببببببببببان!!!!!!!!!!!