جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت خبر داد

وجود ۲۶ هزار بیمار در انتظار پیوند کلیه

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۹
کد مطلب: 411757
رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وجود ۲۶ هزار بیماری دیالیزی در لیست انتظار پیوند کلیه در کشور خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، کتایون نجفی‌زاده عصر امروز در جریان بازدید از مرکز دیالیز این شهرستان اظهار کرد: بالغ بر ۲۶ هزار بیمار دیالیزی در لیست انتظار پیوند اعضا در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد بر تعداد بیماران دیالیزی افزوده می شود، گفت: روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از بیماران دیالیزی از دنیا می‌روند.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت گفت: از پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در سال تعداد دو هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار نفر قابل اهدا هستند در حالی که باید ۵۰ درصد این افراد قابلیت اهدای عضو داشته باشند.

وی تعداد اهدا کنندگان عضو کشور در سال ۹۲ را ۶۶۵ نفر و تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات را ۲۰ هزار نفر اعلام کرد.

نجفی‌زاده با اشاره به اینکه رتبه ایران در دنیا برای اهدای عضو ۴۲ است، متذکر شد: سالانه در کشور حدود ۳ هزار پیوند کلیه انجام می‌شود.

وی از افزایش پیوند کلیه از مرگ مغزی و کاهش تعداد پیوند کلیه از دهنده زنده در کشور خبر داد و اضافه کرد: تعداد اهدای پیوند کلیه از مرگ مغزی تأمین‌کننده نیاز کشور به کلیه پیوندی نیست و نیازمند آگاهی مردم از این عمل خیرخواهانه هستیم.

این مسئول افزود: در کل کشور ۹ قطب پیوند اعضا وجود دارد که امیدواریم گیلان به یکی از فعال‌ترین مراکز تبدیل شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه فراهم‌آوری و پیوند اعضا متذکر شد: این طرح با هدف ارتقای کیفیت و انتقال ارگان، ایجاد شبکه کشوری و ارتقای سلامت و کمک به بیماران نیازمند به پیوند اعضا و ... راه‌اندازی شده است.

نجفی‌زاده یادآور شد: در این مسیر راه سختی در حال طی شدن است اما ادامه می‌دهیم و نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی در اهدای عضو و زندگی بخشیدن به یک فرد بسیار موثر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *