پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آینده نانوداروهای جهان دردست‌محققان ایرانی

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 411595
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه نانو داروها؛ آینده داروسازی در دنیا به حساب می‌آیند،گفت: از بین ۷ یا ۸ داروی نانوی موجود در دنیا،دو دارو در ایران تولید می‌شود.همچنین ایران پیشتاز در نانو ذرات تزریقی و فرآورده‌های استنشاقی است.
به گزارش جهان، رسول دیناروند در گفت‌وگو با تسنیم، درباره آینده داروسازی در ایران و دنیا اظهار داشت: واقعیتی که همه عالما‌ن و متخصصان رشته داروسازی بر آن صحه می‌گذارند این است که نانو داروها آینده این رشته هستند خوشبختانه در این پیشتازی علمی، ایران اسلامی، کشور هفتم دنیا است.

وی ادامه داد: بنده هم به دلیل فعالیت‌هایی که در این خصوص دارم از نزدیک شاهد این موفقیت‌ها هستم جای بسی خرسندی است که از بین ۷ یا ۸ داروی نانوی موجود در دنیا، دو داروی (دو کسورو بی سین لیپوزومال) و (آبراکسان) که پکلی تاکسل به‌صورت نانو ذره آلبومینی حاوی دارو است در ایران تولید شده است که اولی در بازار وجود دارد و دیگری در حال دریافت مجوزهای ورود به بازار است، فعالیت‌هایی نیز توسط برخی همکاران ما به خصوص حوزه داروهای ضد سرطان در ایران انجام شده است.

دیناروند تصریح کرد: خاصیت اصلی نانو داروهای ضد سرطان عوارض جانبی کمتر و اثر بخشی است که نسبت به داروهای معمولی در مبارزه با بیماری دارند، همچنین قدرت جذب داروها در دستگاه گوارش نسبت به داروهای معمولی آسانتر و بیشتر است، مثلاً دارویی که قبلاً در بازار بوده است اکنون با فناوری نانو نسل جدید آنها با میزان داروی کمتر همان اثر بخشی را دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان داشت: حال اگر بخواهیم درباره روشی پیشروتر از نانو صحبت کنیم بحث نانو ذرات تزریقی و فرآورده‌های استنشاقی مطرح می‌شود که ما هم در این زمینه کار کردیم و مقاله‌های متعددی در سطح جهانی ارائه کردیم، غایت این پروژه در این است که دانشمندان بتوانند داروی ضد سرطان هدفمند تولید کنند یعنی با ایجاد سازو کاری بتوانند دارویی بسازند که به‌صورت هدفمند به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند.

دیناروند در توضیح بیشتر عنوان کرد: به عنوان نمونه کونژوگه داروی «دوسه تاکسل با آلبومین» را می‌توان مثال زد که این سامانه دارو را در گردش خون آزاد نمی‌کند ولی هر گاه وارد سلول سرطانی شود داروی خود را رها می‌کند در این صورت بیمار مجبور نیست به دلیل مبارزه با سلول‌های سرطانی، عوارض داروها را در قسمت‌های دیگر بدن خود نیز تحمل کند. در حال حاضر بیماران مبتلا به سرطان به هنگام شیمی درمانی مجبورند عوارض شدید داروها را تحمل کنند و به‌گونه ای است که عوارض جانبی داروها در قسمت‌های مختلف بدن مانند از دست دادن موهای بدن، کاهش وزن و ... قابل مشاهده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *