کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جدال قرمزپوشان محبوب تهران و تبریز از سال ۵۴

دقیق ترین تاریخچه بازی‌های پرسپولیس و تراکتورسازی

17 اسفند 1393 ساعت 0:23

دو تیم تراکتورسازی تبریز و پرسپولیس تهران تاکنون ۳۴ بار در جام‌های مختلف به مصاف هم رفته‌اند که ۱۵ بار تیم پرسپولیس به برتری دست یافته،و ۸ بار تیم تراکتورسازی.


سرویس ورزشی جهان - مسعود پاشنا : تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی امروز در رقابت‌های لیگ بر‌تر باشگاهی فوتبال در حالی به مصاف هم می‌روند که دو تیم در گیر بازیهای آسیایی هم هستند. ضمنا تراکتورسازی بعد از دو پیروزی متوالی به دنبال کسب سومین برد خود است تا در صورت لغزش احتمالی نفت تهران، به صدر جدول تکیه زند.

بهترین نتیجه پرسپولیس مقابل تراکتور برد ۴ ـ ۱ در فصل ۷۰ لیگ آزادگان بود؛ جالب این که ‌بهترین نتیجه تراکتور نیز برد ۴ ـ ۱ در فصل ۹۰ در لیگ بر‌تر می‌باشد.

دو تیم تراکتورسازی تبریز و پرسپولیس تهران تاکنون ۳۴ بار در جام‌های مختلف (جام تخت جمشید - لیگ قدس - آزادگان و لیگ برتر) به مصاف هم رفته‌اند که ۱۵ بار تیم پرسپولیس به برتری دست یافته، ۱۱ بار بازی با تساوی خاتمه یافته و ۸ بار تیم تراکتورسازی به پیروزی بر حریف نامدار خود رسیده است.

اولین بازی دو تیم در ۲۹ فروردین‌ماه 54 در تهران برگزار شد و با سه گل به سود تیم میزبان به اتمام رسید.

اولین بار تراکتورسازی و پرسپولیس در هفته دوم نخستین دوره لیگ برتر با یکدیگر روبه‌رو شدند. یکشنبه 27 آبان سال 80 این پرسپولیس بود که با گل رضا جباری میزبانش را  در ورزشگاه باغ شمال شکست داد. قرمزهای تهران در بازی برگشت آن سال هم 21 اسفند80 با گل‌های سهراب انتظاری و اسماعیل حلالی و  تک‌گل علیاری 2 بر یک بردند و دومین پیروزی پی‌درپی خود برابر حریف را جشن بگیرند.تراکتورسازان پایان آن فصل به دسته اول سقوط کردند تا 7 سال تمام از لیگ برتر فاصله بگیرند.

نخستین پیروزی تیم تراکتورسازی در ۱۲ آذرماه ۱۳۷۲ در ورزشگاه باغشمال تبریز به دست آمد که تیم تراکتورسازی با گل‌های حسن‌علی شیری و حبیب پاک‌نژاد تیم پرسپولیس را شکست داد.این بازی با نتیجه دو بر یک به سود تراکتور به اتمام رسید و تنها گل پرسپولیس را جمشید شاه‌محمدی به ثمر رساند.

سابقه بازی‌های دو تیم در لیگ برتر
تیم‌های تراکتورسازی با پرسپولیس سابقه ۱۳ بازی در لیگ برتر مقابل هم را دارند و تیم تراکتورسازی ۷ بار و پرسپولیس پنج بار مقابل هم به برتری دست یافتند و تنها یک بازی دو تیم در لیگ برتر با تساوی خاتمه یافته است.

نتایج کامل ‌همه دیدارهای پرسپولیس و تراکتورسازی در ادوار لیگ بر‌تر حرفه‌ای به شرح زیر است:

فصل اول لیگ بر‌تر:

دور رفت: تراکتورسازی صفر ـ پرسپولیس یک - گل رضا جباری
دور برگشت: پرسپولیس ۲ ـ تراکتورسازی یک - انتظاری و حلالی / علیاری

فصل نهم لیگ بر‌تر:4/8/88

دور رفت: پرسپولیس ۲ ـ تراکتورسازی یک - زارعی و ملا محمد / فرهاد خیرخواه
دور برگشت: تراکتورسازی یک ـ پرسپولیس یک
27/1/89 / فرهاد خیرخواه در دقیقه ۳۸ و با استفاده از اشتباه جلال اکبری‌، مدافع تیم پرسپولیس اولین گل بازی را به ثمر رساند اما، هادی نوروزی در دقیقه ۵۸ بازی بازی را به تساوی کشاند.

فصل دهم لیگ بر‌تر:

دور رفت: پرسپولیس یک ـ تراکتورسازی صفر -
18/9/89 دور برگشت: تراکتورسازی یک ـ پرسپولیس صفر - جاسم کرار عراقی بود که با ضربه پنالتی دقیقه 27 خود پرسپولیس را وادار به قبول اولین شکست برابر تبریزی‌ها کرد.

فصل یازدهم لیگ بر‌تر:11 آذر 90

دور رفت: پرسپولیس صفر ـ تراکتورسازی یک - سیاوش اکبرپور
دور برگشت: تراکتورسازی ۴ ـ پرسپولیس یک
در دیدار برگشت دو تیم (پنجشنبه 7 اردیبهشت 91) تیم مصطفی دنیزلی اسیر بازی هدفمند ارتش قلعه‌نویی بود. در دیدار دو سال و 10 ماه و 10 روز قبل فلاویو لوپز (50 و 63) فرزاد حاتمی(57) و محمد ابراهیمی (65) برای میزبان و 50 هزار تماشاگرش گل زدند در حالی که گل دقیقه 79 علیرضا نورمحمدی تاثیر چندانی در کمتر شدن غم شکست 4-1 پرسپولیسی‌ها نداشت.

فصل دوازدهم لیگ بر‌تر:

دور رفت: پرسپولیس صفر ـ تراکتورسازی یک - مهدی سیدصالحی77

تراکتور در هر دو بازی رفت و برگشت لیگ دوازدهم نیز پرسپولیس را شکست داد. در بازی 13 آذر 91 این سیدمهدی سیدصالحی بود که با ضربه دقیقه 77 خود نیلسون برزیلی را مغلوب کرد.

 دور برگشت: تراکتورسازی ۳ ـ پرسپولیس یک
بازی دو تیم که در تاریخ بیستم اردبهشت ۹۲ در تبریز برگزار شد، تیم تراکتورسازی با نتیجه سه بر یک مقابل پرسپولیس به برتری رسید، زننده گل‌های آن دیدار: سید صالحی دقیقه ۳۳ و مهدی کریمیان دقیقه ۵۳ گیلسون ۶۹ برای تراکتورسازی و رضا حقیقی ۶۹ برای پرسپولیس بودند؛ جالب این که تک گل پیروزی بخش تراکتورسازی دور رفت سال گذشته توسط سید صالحی بازیکن فعلی پرسپولیس بوده است.

*فصل سیزدهم لیگ برتر
دور رفت: پرسپولیس ۱- تراکتورسازی صفر - کریمی
پرسپولیس بالاخره پس از قبول 4 شکست پی‌درپی، دوباره در بازی رفت لیگ سیزدهم طعم پیروزی برابر تراکتورسازان که در 30 دقیقه پایانی علی کریمی را هم در ترکیب خود داشتند چشید.

دور برگشت: تراکتورسازی ۱- پرسپولیس صفر
سیدصالحی این بار در دقیقه 80 برای پرسپولیس. در دیدار چهارشنبه 2 مرداد سال 92 مرتضی اسدی از تراکتور (50) از زمین مسابقه اخراج شد. در نیمه اول بازی هم حامد لک روی ضربه پنالتی رضا حقیقی اثر گذاشت تا تاثیر زیادی در عدم ثبت شکستی سنگین برای تراکتور داشته باشد. درگیری قاسم دهنوی و علی کریمی که بی شباهت به کشتی هم نبود از اتفاقات ماندگار این دیدار بود. محسن قهرمانی قاضی این دیدار جنجالی بود.

*فصل چهاردهم لیگ برتر
دور رفت: پرسپولیس ۱- تراکتورسازی ۳
پرسپولیس که با گل محسن بنگر (38) یک بر صفر از مهمانش پیش افتاده بود با اشتباه همین مدافع در دفع توپ و گل به خودی دروازه‌بانش سوشا مکانی گل مساوی را (69) پذیرفت تا پس از آن ضربات ادینهو (86) و نریمان جهان (92) رای به پیروزی قاطع تبریزی‌ها در تهران داد. از این دیدار 6 ماه و 3 روز می‌گذرد.

مهاجمان تیم پرسپولیس موفق به ۵۱ بار گلزنی به تیم تراکتور‌سازی تبریز شده‌اند؛ در مقابل مهاجمان تیم تراکتور‌سازی نیز ۳۷ بار دروازه تیم پرسپولیس را گشوده‌اند.
فرشاد پیوس با ۹ گل زده بهترین عملکرد بین مهاجمان پرسپولیس در مقابل تراکتورسازی را داشته است؛ تیم پرسپولیس در ۱۵ آذرماه ۱۳۷۰ در ورزشگاه تختی تبریز با نتیجه چهار بر یک تیم تراکتور‌سازی را شکست داد و زننده هر چهار گل تیم میهمان فرشاد پیوس بود.

اکبر ذوالمجیدیان، کوروش برمک، داود رستمی، فرهاد خیرخواه، فلاویو لوپز و سیدمهدی سیدصالحی با زدن دو گل به پرسپولیس بهترین عملکرد بین مهاجمان تبریزی را دارند.

عملکرد واسیلی گوجا رومانیایی یک پیروزی، دو تساوی و دو شکست و کسب پنج امتیاز در مقابل پرسپولیس که همگی در جام آزادگان بوده است؛ اما امیر قلعه‌نویی در دو بازی ۶ امتیاز از پرسپولیس کسب کرده‌ تا بهترین عملکرد به قلعه‌نویی اختصاص داشته باشد.
علی باغمیشه، ناصر فرشباف، یونس باهنر، اسماعیل حلالی، ابوالفضل حاجی‌زاده، محمد نصرتی، نبی‌الله باقری‌ها، قاسم دهنوی و سیدمهدی سید‌صالحی از تیم تراکتورسازی به صورت مستقیم به تیم پرسپولیس تهران پیوسته‌اند.

عباس کارگر و کریم باقری بازیکنانی هستند که ابتدا برای تراکتور بازی کرده و بعدها پیراهن پرسپولیس را بر تن کرده‌اند.

کارگر از تراکتور به هما رفته و از هما به تیم پرسپولیس پیوسته است؛ کریم باقری نیز از تراکتورسازی به تیم کشاورز تهران ملحق شده و بعد از سه فصل حضور در این تیم روانه پرسپولیس شده است.

فرهاد خیرخواه، کریم انصاری‌فرد، علی کریمی، محمد نصرتی و جواد کاظمیان بازیکنانی هستند که به صورت مستقیم از پرسپولیس به تراکتورسازی پیوسته‌اند.فرزاد آشوبی نیز سابقه پوشیدن پیراهن دو تیم را دارد. البته چند بازیکن ذخیره و یا بازیکنان تیم امید پرسپولیس به تراکتورسازی آمده بودند که کارنامه قابل توصیفی نداشته‌اند.

از بازیکنان پرسپولیس رضا وطن‌خواه و فرشاد پیوس سابقه رهبری تیم تراکتورسازی را داشته‌اند.
بهترین نتیجه پرسپولیس مقابل تراکتورسازی پیروزی پنج بر دو در سال ۷۸ و ۴ بر ۱ در سال ۷۰ است.

بهترین پیروزی تراکتورسازی برتری ۴ بر ۱ برابر پرسپولیس در لیگ یازدهم بود که به نوعی انتقام شکست سال ۷۱ بعد از بیست سال بود.

کارنامه آخرین بازی دو تیم در شهریور ۹۳
حکم برکناری دایی با این بازی صادر شد!

تیم پرسپولیس در روزی که در ورزشگاه آزادی حقش مساوی هم نبود با یک نتیجه سنگین و عجیب برابر تراکتورسازی تن به شکست داد.

در ادامه دیدارهای هفته هفتم لیگ برتر فوتبال پرسپولیس از ساعت ۱۷:۵۰ در حضور ۴۰ هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی به مصاف تراکتورسازی تبریز رفت و بازی را ۳ بر یک به میهمانش واگذار کرد.

دو تیم در نیمه اول بازی نمایشی محتاطانه داشتند و توپ بیشتر در میانه میدان قرار داشت. در حالی که این نیمه بدون موقعیت جدی رو به پایان بود و اخطار محسن شفیعی تنها اتفاق مهم بازی تا دقیقه ۳۸ بود، ارسال اوت دستی حسین ماهینی بر روی سر محسن بنگر نشست تا این بازیکن گل نخست پرسپولیس را وارد دروازه تراکتورسازی و حامد لک کند و این نیمه با برتری یک بر صفر پرسپولیس به پایان برسد.

نیمه دوم با حضور میرهانی هاشمی بجای احمد آل نعمه در ترکیب تراکتورسازی آغاز شد و در حالی که محسن دلیر دقیقه ۴۸ در مصاف تک به تک با سوشا مکانی توپ را از دست داد در ادامه توپ و میدان در اختیار پرسپولیس قرار گرفت. دقیقه ۵۰ ضربه سر عباس زاده را لک به زحمت دفع کرد و توپ برگشتی را رضا حقیقی از مقابل دروازه بیرون زد. دقیقه ۶۴ امید عالیشاه در یک قدمی دروازه توپ را با ضربه سر به آغوش حامد لک فرستاد. دقیقه ۶۶ مهدی کیانی دومین بازیکن تراکتورسازی بود که کارت زرد گرفت.

دقیقه ۶۷ و لحظاتی بعد از آنکه افشین اسماعیل‌زاده جایگزین محمد نوری شد، طارمی در مقابل دروازه توپ را در شرایطی نامتعادل به لک سپرد. دقیقه ۶۹ ارسال فرشاد احمدزاده با ضربه سر بنگر به تیر دروازه برخورد کرد و در ادامه با برخورد به سوشا مکانی وارد دروازه شد تا بازی به تساوی کشیده شود. مکانی پیش از این و در مسابقه پرسپولیس برابر نفت نیز با یک گل به خودی دو امتیاز از سرخپوشان گرفته بود.

دقیقه ۸۱ در ادامه موج حملات پرسپولیس پاس احمد نوراللهی در محوطه جریمه به افشین اسماعیل‌زاده رسید که شوت او به تیر دروازه برخورد کرد. دقیقه ۸۵ در حالی که حملات پرسپولیس ادامه داشت، فرشاد احمدزاده با پاسی دقیق توپ را به ادینیو فرستاد تا او با ضربه‌ای دقیق گل دوم تراکتورسازی را به ثمر برساند. دقیقه ۲+۹۰ سامان نریمان جهان گل سوم را وارد دروازه پرسپولیس کرد تا شاگردان علی دایی در خانه ۳ بر یک مغلوب تراکتورسازی شوند و سومین شکست‌شان را در هفتمین بازی تجریه کنند.

با این نتیجه پرسپولیس ۸ امتیازی ماند و در رده نهم جدول ایستاد و تراکتورسازی با ۱۶ امتیاز در تعقیب استقلال و رده دوم جدول باقی ماند.

این اولین شکست خانگی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی پس از ۱۷ ماه بود.

ترکیب پرسپولیس: سوشا مکانی، محسن بنگر، اومانیا، میثم حسینی، حسین ماهینی، رضا حقیقی ، احمد نورالهی، امید عالیشاه( از دقیقه ۷۱ حمید علی‌عسگر)، محمد نوری( از دقیقه ۶۷ افشین اسماعیل‌زاده)، مهدی طارمی، محمد عباس‌زاده

سرمربی: علی دایی

ترکیب تراکتورسازی: حامد لک، خالد شفیعی، حبیب گردانی، احمد آل نعمه( از دقیقه ۴۶ میرهانی هاشمی)، محمد ایران پوریان، احمد کامدار، سامان نریمان جهان، مهدی کیانی، فرشاد احمدزاده، محسن دلیر و ادینهو

سرمربی: رسول خطیبی


کد مطلب: 411364

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/411364/دقیق-ترین-تاریخچه-بازی-های-پرسپولیس-تراکتورسازی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com