پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

حل مشکلات منطقه با همکاری و همگرایی

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب: 411337
رئیس جمهور گفت : مشکلات منطقه فقط به دست کشورهای منطقه قابل حل و فصل است و همگرایی و همکاری جمعی در این زمینه خواست مشترک ملت‌هاست.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آقای روحانی در دیدار ناصرجوده معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن با بیان اینکه در سال‌های اخیر رنج مردم فلسطین، غزه، لبنان و کل منطقه از ظلم و جنایات صهیونیست‌ها افزایش یافته است، تأکید کرد: امنیت و ثبات کشورهای خاورمیانه زمانی به حد قابل قبول خواهد رسید که فشارهای بین‌المللی و منطقه‌ای، به صورتی هماهنگ، رژیم صهیونیستی را وادار کند که دست از تجاوز و جنایات خود بردارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی و منطقه از جمله اردن محدودیتی قائل نیست، گفت: مردم ایران و اردن از دیرباز روابط بسیار صمیمانه و خوبی داشته‌اند و امروز نیز باید سطح همکاری‌ها و روابط دو کشور بر مبنای منافع دو ملت تقویت شود.


رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کشورهای منطقه باید برای حل و فصل معضلات و مشکلات دست به دست هم دهند، اظهار داشت: ایجاد امنیت و ثبات پایدار در منطقه در صورتی امکان پذیر است که تمام کشورهای منطقه سهم و نقش مثبت خود را ایفا کنند.


آقای روحانی با اشاره به حضور شمار زیادی از پناهجویان فلسطینی در اردن و میزبانی خوب ملت و دولت این کشور در سالیان دراز گذشته، گفت: همواره آماده‌ایم تا در زمینه احقاق حقوق کامل ملت فلسطین، آینده و استقلال فلسطین و آزادی قدس شریف همکاری و همفکری کنیم.


رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط کنونی شاهد معضلات و مشکلات فراوانی در منطقه هستیم، افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها به دنبال تقویت امنیت، ثبات و توسعه منطقه است. مشکلات منطقه فقط به دست کشورهای منطقه قابل حل و فصل است و همگرایی و همکاری جمعی در این زمینه خواست مشترک ملت‌هاست.


آقای روحانی با تأکید بر اینکه امروز تروریسم یک معضل و خطر برای همه محسوب می شود و این واقعیتی کتمان‌ناپذیر است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با هشدار درباره خطر گسترش تروریسم، تأکید کرده که تنها راه جلوگیری از گسترش تروریسم، همکاری و مشارکت همگانی است.


رئیس جمهور با بیان اینکه تروریست‌های جنایتکار به هیچ کس رحم نمی‌کنند، به جنایت تروریست‌ها در قتل فجیع خلبان اردنی اشاره کرد و گفت: این گونه جنایات قلب انسان‌ها را متأثر کرده است و بار دیگر ثابت می‌کند که تروریسم یک خطر همگانی است.


آقای روحانی با اشاره به مشکلات کنونی در برخی کشورهای منطقه مانند سوریه، عراق، لبنان، یمن و لیبی تأکید کرد: مسائل منطقه‌ای باید از طریق سیاسی حل و فصل، و مسائل داخلی کشورها نیز به خود ملت‌ها واگذار شود.


رئیس جمهور حل معضلات منطقه را در گرو فهم دقیق از واقعیت‌ها، شناخت ریشه مشکلات و نیز همکاری جمعی دانست و گفت: متوسل شدن به گروه‌های تروریستی و از‌جمله القاعده برای دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت، زیان‌های بلندمدتی برای کل منطقه خواهد داشت.


ناصر جوده، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم ملک عبدالله دوم به رئیس جمهور و دولت و ملت ایران، اظهار داشت: اردن به دنبال تقویت سطح روابط و همکاری‌های خود با ایران است.


وی گفت: معتقدیم جمهوری اسلامی ایران همسایه بسیار مهمی برای جهان عرب محسوب می‌شود.


وزیر امور خارجه اردن با اشاره به موضوع فلسطین، افزود: ملت فلسطین باید از این حق برخوردار شود که دولت خود را در وطن خود به پایتختی قدس شریف ایجاد کند و این موضع، ستون اصلی سیاست خارجی اردن است.


جوده همچنین بر حل و فصل مسائل مهم منطقه از طریق مذاکره و گفتگو تأکید کرد و گفت: اردن از موضع ایران برای حل و فصل موضوع هسته‌ای از طریق گفتگو و مذاکره حمایت می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *