جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۴

تحلیل 'تک تیرانداز آمریکایی'/ برای سینمای بی‌اثر ایران متأسفم

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب: 410829
منتقد سینمای ایران، در جلسه نقد و بررسی فیلم ضد اسلامی تک تیرانداز آمریکایی، با بیان این که برای سینمای ایران که تا این میزان اخته و بی اثر است، متأسفم گفت: شهیدان تا سال های سال برای ما تاریخ هستند و آمریکایی‌ها اگر یک صدم این ها را داشتند مغزها را بمباران می‌کردند.
تحلیل
به گزارش جهان به نقل از رسا، فیلم سینمایی «تک تیرانداز آمریکایی» که اخیرا در یکی از سخنرای‌های مقام معظم رهبری مورد اشاره و نقد و تحلیل ایشان قرار گرفته بود، یکی از آثار قابل تأمل سینمای امروز جهان است. فیلمی که حساسیت‌های بسیاری را برانگیخته و واکنش‌های فراوانی را در مجامع سینمایی به همراه داشته است.

فیلم سینمایی «تک تیرانداز آمریکایی» به کارگردانی «کلینت ایستوود» و بازی «برادلی کوپر» داستان «کریس کایل»، یک تک تیرانداز آمریکایی است که با بیش از ۱۶۰ مورد قتل، رکوردار بیشترین کشتار تک‌تیراندازی ارتش آمریکاست. این فیلم که به خاطر اشاعه قتل و خونریزی و تصویر یک قاتل به عنوان یک قهرمان ملی با انتقاد زیادی روبرو شده است، انتقاد شدید رهبر معظم انقلاب را در بر داشت.

ایشان این فیلم را یک تبلیغ آمریکایی علیه مسلمانان دانسته که تنها با هدف اشاعه اسلام هراسی و تهییج مسلمان آزاری در میان مسیحیان و غیرمسلمانان ساخته شده است. این انتقادها که رهبر انقلاب چندی پیش در جلسه «دیدار با نمایندگان اقلیت‌های مذهبی کشور در مجلس شورای اسلامی‌» ابراز داشتند، در پایگاه اطلاع‌رسانی «khamenei.ir» منتشر شد که واکنش گسترده رسانه‌های غربی را در بر داشت.

روزنامه «نیویورک پست» نوشت: رهبر ایران «تک‌تیرانداز آمریکایی» را یک تبلیغ ضد اسلامی دانسته که ترویج‌کننده خشونت علیه مسلمانان است. رهبری ایران در حالی مجددا از غرب انتقاد می‌کند که کشورش در حال مذاکره با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه متذکر شد: فیلم‌های‌ هالیوودی در ایران مشهورند و کانال‌های تلویزیون دولتی ایران گهگاهی این فیلم‌های را نمایش می‌دهند ولی فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» که تاکنون در ایران به نمایش درنیامده به نظر نمی‌رسد که با توجه به گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای دیگر در این کشور اکران شود.

سایت خبری «ددلاین» نیز در این‌باره نوشت: فیلم «تک‌تیرانداز آمریکایی» ساخته «کلینت ایستوود» به خاطر اشاعه حملات علیه مسلمانان از سوی رهبر معظم ایران مورد انتقاد واقع شده است.

مسعود فراستی، منتقد سینمای ایران، شامگاه دیروز در نشست نقد و بررسی فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، به سابقه کارگردانی کلینت ایستوود، کارگردان فیلم تک تیرانداز آمریکایی اشاره کرد و افزود: این کارگردان دو فیلم متوسط و یک فیلم خوب دارد، اما در این فیلم خیلی خرفت و فیلم ساز بدی شده است.

وی افزود: در ابتدای فیلم تک تیرانداز قصه، پشت اسلحه خود نشسته و مادر و فرزندی را هدف قرار داده است و سپس فیلم کات می خورد و خاطر ای طولانی از رابطه خود و پدرش و خاطره ای از آشنایی خود و همسرش را به یاد می آورد و این صحنه بدین معناست که کارگردان فیلمسازی بلد نیست؛ چون که غیر ممکن است کسی در آن لحظه و در زمانی که یک ثانیه بیشتر وقت ندارد، این همه خاطره را به یاد آورد.

کارگردان فیلم تک تیرانداز آمریکایی خرفت شده است

این صاحب نظر عرصه هنر در ادامه مبحث بالا تصریح کرد: همین مثال کافی است تا بگوییم کلینت ایستوود خرفت شده و دیگر توان ساخت فیلم ندارد.

وی در ادامه گفت: کات هایی که در میانه های فیلم به خانواده می خورد، خیلی مبتذل و به نوعی آرگویی است؛ چون که در این کات ها نتوانسته خانواده بسازد و همچنین نتوانسته موفق به معرفی شخصیت مرد خانواده شود و در معرفی این وجهه شخصیت ضعیف عملکرده است.

این منتقد سینما تصریح کرد: در این فیلم کارگردان قصد دارد، تک تیرانداز آمریکایی را که ضد تروریست نیز هست را خانواده دار و فرزند دوست نشان دهد، اما نتوانسته خوب نشان دهد.

فراستی با بیان این که در آرگو مردی با مشخصات خانواده دوست می بینیم اما این فیلم در حد آرگو نیست، اظهار داشت: آرگو فیلم بدی است و این فیلم ضعیف تر از آن است.

این صاحب نظر عرصه هنر با بیان این که آخر فیلم نیز گیج است و پایان بسیار بدی دارد، خاطرنشان کرد: رابطه های شخص تک تیرانداز با خانواده خود و فرزندانش خوب در نیامده است.

وی در ادامه تصریح کرد: کارگردان از سویی به دنبال این است که از تک تیرانداز فیلم دفاع کند و به زور می خواهد به مخاطب بقبولاند که این شخص افسانه ای است ولی مخاطب چندان افسانه ای نمی بیند.

فیلم تک تیرانداز آمریکایی فیلمی سخیف و سبک است


فراستی تصریح کرد: کارگردان از طرفی دیگر می خواهد بگوید که شخصیت اول فیلم از جنگ خسته شده و به دنبال این است به نزد خانواده خود بازگردد، اما نمی تواند برگردد چون که از درون مشکل دارد، به خاطر درونش و دوستانش که در حال جنگ بودند این امر برای او سخت است.

این صاحب نظر عرصه هنر گفت: کارگردان نتوانسته هیچ کدام از این آدم ها را بسازد به همین دلیل حرفی که می زند شعاری است و فیلمسازی او سبک و سخیف است و این نوع فیلمسازی جدی نیست و نمی تواند ما را راغب به آن ها کند.

این منتقد سینما در ادامه سخنان خود تصریح کرد: فیلم تک تیرانداز آمریکایی از نظر فیلم سازی و هنری فیلم ضعیف و بدی است. وی با بیان این که بحث های سیاسی فیلم مسأله ای جداست اظهار داشت: در این فیلم، مردم با تروریست ها یکی هستند. و در فیلم «محفظه رنج ها» ساخته کاترین بیگلو این جدایی تروریست ها از مردم وجود دارد اما در این فیلم تروریست ها و مردم یکی هستند.

نشان دادن این که همه مردم عراق تروریست هستند گیجی کارگردان را بازگو می کند

این صاحب نظر عرصه هنر در ادامه سخنان خود گفت: عراقی هایی که در فیلم نشان داده می شوند یا تروریست هستند و یا طرفدار تروریست ها هستند و این مسأله، گیجی فیلمساز آمریکایی و گیجی کسانی است که این گونه فکر می کنند و تصور دارند که مردم تروریست هستند

فراستی با بیان این که زمانی که خانه ای مورد هجوم واقع می شود، اعضای آن خانه مقاومت می کنند، گفت: مردم تروریست نیستند و مردم مقاومند و تا زمانی که فشار هست مقاومت نیز وجود دارد.

مقاومت اعضای یک خانه با مقاومت گروه های تروریستی متفاوت است

این صاحب نظر عرصه هنر در ادامه گفت: مقاومت اعضای خانه با مقاومت داعش، القاعده و تروریست ها یکی نیست.

فراستی تصریح کرد: در شرایط جنگ هر کس می تواند اسلحه به دست شود و به سمت دشمن شلیک کند، اما مسأله مهم این است که چه کسی از چه موضعی این کار را انجام می دهد.

پخش اذان در تیتراژ فیلم تک تیرانداز آمریکایی تفکر فاشیستی کارگردان را نشان می دهد

وی در ادامه گفت: در ابتدای فیلم زمانی که تیتراژ پخش می شود و آرم کمپانی سازنده فیلم نمایش داده می شود، صدای اذان و الله اکبر به گوش می رسد، این عدم تفکیک بین مسلمانان، تروریست و مردمی که مقاومت می کنند، وجود دارد و این تفکر، گونه ای از تفکر عقب افتاده، ضد انسانی و فاشیستی عده ای از آمریکایی هاست.

فراستی تصریح کرد: فیلمسازی که بتواند تفکیک بین تروریست ها و مسلمانان را انجام دهد و بن بست جنگ را از موضع خود به مخاطب اعلام کند در سینمای آمریکا و جود دارد اما فیلم جزء آن دسته نیست.

این صاحب نظر عرصه هنر با اشاره به تحویل گرفتن فیلم تک تیرانداز آمریکایی در ایلات متحده گفت: ارزش سیاسی این فیلم آن قدر ضعیف است که خودشان نیز چندان آن را در بوق نکردند و نتوانستند به آن جایزه دهند و به نوعی به زیر پا آمد و له شد.

چسباندن مسلمان ها به تروریست تفکری اسلام هراسانه است

وی خاطرنشان کرد: با این که سوژه فیلم در ظاهر در عراق می گذرد و علیه تروریست های عراقی است اما چسباندن مسلمان ها به تروریست تفکر ضد مسلمانی عده از جناح های حاکم آمریکا ست و این فیلم به نظر بنده برد ندارد و در خود آمریکا از لحاظ سیاسی برد نداشت و در اسکار نیز موفقی کسب نکرد.

کارگردان فیلم تک تیرانداز آمریکایی در این فیلم نتواننسته به هدف خود برسد

این صاحب نظر عرصه هنر ابراز داشت: فیلم تک تیرانداز آمریکایی، فیلم بدی است؛ چون نه سرگرم کننده است و نه جذاب، به همین دلیل نمی تواند ما را به طرف خود بکشاند و حتی به هدف خود نرسیده است و نتوانسته همه مسلمانان را تروریست نشان دهد.

این منتقد سینما بیان داشت: فیلم تک تیرانداز آمریکایی نقطه مثبتی نداشت، چون رابطه شخصیت اول فیلم با خانواده خود نیز بسیار آبکی و سطحی از کار در آمده است.

وی به صحنه زخمی شدن شخصیت اول فیلم که در هاله ای از گرد و غبار نمایش داده شد اشاره کرد و گفت: در این صحنه کارگردان به نوعی به دنبال ایجاد تعلیق بود، اما در این مسیر بازی تکنیکال بسیار ضعیفی به نمایش گذاشت.

این صاحب نظر عرصه هنر به فیلم های ضد ایرانی و ضد اسلامی هالیوود اشاره کرد و گفت: سیصد فیلم ایدئولوژیکی است که بسیار بد است و اما آرگو فیلم سیاسی بسیار بدی است.

در همه جای جهان مخاطب منگل وجود دارد

فراستی در ادامه بیان داشت: متأسفانه در ایران نمی توانیم فیلم سیاسی بسازیم و فیلم ضد آمریکایی نداریم البته فیلم طوفان شن ساخته آقای شمقدری وجود دارد که آن هم فیلم خیلی بدی است.

این صاحب نظر عرصه هنر با اشاره به فروش فیلم تک تیرانداز آمریکایی در گیشه سینماهای جهان اظهار داشت: به هر حال در همه جای جهان مخاطب منگل وجود دارد.

وی با بیان این که من در طرفدار مخاطب هستم اما طرفدار مخاطب عام سطحی که به مخاطب عام نمی رسد نیستم، گفت: از ابتدای سینما تا به امروز مخاطب عا‎م‎ترین فیلمساز هیچکاک است.

فروش به تنهایی ملاک برتری فیلم نیست


فراستی با بیان این که مخاطب عام و فروش تنها فاکتور برتری یک فیلم نیست، اظهار داشت: فیلم هایی که آمار فروش بالایی دارند در آمریکا، مانند فیلم تایتانیک که مقام دوم فروش را دارد نیز از فیلم های بد است.

این صاحب نظر عرصه هنر با اشاره به این که سینما بدون مخاطب سینما نیست و سینما با مخاطب به فعل می رسد، گفت: به نظر بنده مخاطب عام باید از درون مخاطب خاص بگذرد و هنر نیز از پس سرگرمی عبور کند.

وی با بیان این که مخاطب در زمان خود را نشان می دهد و مخاطب در لحظه را نمی توان مخاطب نامید، اظهار داشت: فیلم نباید تنها در یک برهه مخاطب داشته باشد بلکه سال ها باید در دید قرار گیرد.

پیدا کردن مخاطب در طول زمان باید در تمام هنرها صدق کند


این صاحب نظر عرصه هنر با بیان این که پیدا کردن مخاطب در طول زمان باید در تمام هنرها صدق کند، گفت: مسأله مخاطب در تمام مدیوم های هنری حاکم است.

این منتقد سینما در ادامه تصریح کرد: گذر زمان اشعار حافظ را کهنه نمی کند بلکه با عث غنا و عظمت بیشتر آن می شود.

وی با بیان این که مخاطب در لحظه نشان دهنده عام بودن مخاطب است، گفت: فیلمی که تنها مخاطب عام داشته باشد و مخاطب خاص را به خود جذب نکند، فیلم بدی است و فیلمی که تنها مخاطب خاص داشته باشد و مخاطب عام نداشته باشد نیز فیلم بدی است.

فیلم خوب باید عام و خاص را به خود جذب کند


این صاحب نظر عرصه هنر در ادامه گفت: فیلم خوب فیلمی است که ترکیب مخاطب خاص و عام در آن وجود داشته باشد. وی تصریح کرد: اگر نگاهی به اشعار حافظ بیندازیم می بینیم که اشعار حافظ را افراد بیسوادها دوست دارند و تحصیلکرده ها نیز از آن اشعار خوششان می آید.

فراستی گفت: حافظ توانسته عام و خاص را با خود همراه کند و این هنر، هنرمند است و در سینما هیچکاک نمونه بارز این مسأله است. این متقد سینما بیان داشت: هیچکاک را هم مخاطب عام دنبال می کند و هم منتقدان بزرگ سال ها است که فیلم های او را دنبال می کنند و در مورد او کتاب نوشتند.

سینمای ایران توان ساخت فیلم خوب از شهدا را ندارد


وی با اشاره به وضعیت سینمای ایران نصریج کرد: این سینما توان ساخت فیلم خوب از امثال همت و شهدایی که هر کدام به صدتا آمریکایی بی‌شعور می ارزد را ندارد.

فراستی تصریح کرد: فشارها باید آن قدر جدی باشد که بتوانیم سینمای آبرومند داشته باشیم و بتوانیم راجع به عزیزانی که نفس کشیدنمان به آن ها مدیون است فیلم های خوب بسازیم.

برای سینمای اخته و بی اثر ایران متأسفم


این منتقد عرصه هنر با بیان این که برای سینمای ایران که تا این میزان اخته و بی اثر است، متأسفم گفت: شهیدان تا سال ها سال ها برای ما تاریخ هستند آمریکایی اگر یک صدم این ها را داشتند مغزها را بمباران می‌کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


12 بار آقای فراستی رو "این صاحب نظر عرصه هنر" خطاب کردید!
این چه طرز گزارش نوشتنه؟
این همه تکرار اصلا حرفه ای نیست. از القاب دیگه هم استفاده کنید.
باتشکر.
مجیداعتمادی
شهیدان را شهیدان می شناسند
داغونم کردی فراستی جون
ایستوود بیش از نود سال دارد. قطعا کس دیگری فیلم را پشت ویترین پرسابقه ی ایستوود کارگردانی کرده است.