جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

برگزیدگان "مرگ بر آمریکا" مشخص شدند

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 410126
مراسم اختتامیه دومین جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» شامگاه روز گذشته برگزار شد و برگزیدگان ۳ بخش در نظر گرفته شده در این جایزه معرفی شدند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مراسم اختتامیه دومین جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» شامگاه روز گذشته ۹ اسفندماه در تالار خلیج‌فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد و برگزیدگان ۳ بخش در نظر گرفته شده در این جایزه معرفی شدند.

در ابتدای این مراسم حاضران در تالار خلیج فارس بعد از قرائت کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، چندین بار شعار «مرگ بر آمریکا» را سر دادند.

به دلیل بستری شدن سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر هنری جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» در بیمارستان که به واسطه شدت عوارض ناشی از استنشاق گاز شیمیایی رخ داده بود، محمدحسین نیرومند روی صحنه رفت تا سخنرانی کند.

محمدحسین نیرومند در سخنانی با اشاره به بخشی از تاریخ شکل‌گیری انقلاب اسلامی و حضور هایزر آمریکایی در ایران و کشتار میدان ژاله به دستور او و حضور مردم در میدان ۲۴ اسفند سابق که حالا میدان انقلاب نام دارد، گفت: در حال حاضر چه نشانه‌ای از نقطه عطف نیروی انقلاب در این میدان دیده می‌شود؟ نگاه انقلابی سال‌هاست که در حوزه فرهنگ وجود ندارد و شعارهای انقلابی در عمل مدیران تجلی پیدا نمی‌کنند که اگر تجلی پیدا می‌کردند حتما نشانه‌ای از انقلاب در طراحی میدان انقلاب دیده می‌شد.

این کاریکاتوریست انقلابی ضمن اظهار امیدواری از اینکه روزی برسد که اتفاق‌ها در حد شعار نباشند، تصریح کرد: در جشنواره فیلم فجر امسال جرأت نداشتیم فیلمی را که تعرضی به آمریکا داشته باشد نشان دهیم و در مقابل ۲ فیلم در جشنواره حضور داشتند که از آمریکا دفاع می‌کنند.

نیرومند به ارائه گزارشی آماری از آثار متقاضی حضور در ۳ بخش کاریکاتور، پوستر و عکس دومین جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» و تعداد آثار راه یافته به مرحله نهایی این جایزه پرداخت.

محسن پیرهادی مسئول سازمان بسیج شهرداری تهران در ادامه این مراسم در سخنانی با بیان تاریخچه‌ای از حضور آمریکا در ایران، گفت: آمریکا برای اولین بار در سال ۱۲۸۹ و به بهانه خیرخواهی و ترمیم سیستم اداری در ایران حضور پیدا کرد و از کودتای ۲۸ مردادماه سال ۱۳۳۲ تا به امروز نیت خصمانه خود را رو کرده و نشان داده که از ابتدا به چه قصد و نیتی در ایران حضور پیدا کرده بود.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از فعالیت‌هایی چون جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا»، رعایت نشدن فرهنگ انقلابی را توسط کسانی که در حوزه فرهنگ مسئولیت دارند امری عادلانه و به جا ندانست.

عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دیگر سخنران این مراسم بود.

وی سخنان خود را با این جمله که شعار مرگ بر آمریکا امروز شعاری ملی و جهانی است آغاز کرد و گفت: شعار «مرگ بر آمریکا» امروز یک ذکر است.

ضرغامی خاطرنشان کرد: ویژگی‌های این شعار برگرفته از ویژگی‌های قیام امام حسین(ع) است که برای ما الگوست و اگر کسانی می‌گویند که قیام سیدالشهدا برای ما الگو نیست، کار خوبی می‌کنند که سریعا عذرخواهی می‌کنند. قیام امام حسین (ع) بزرگترین الگو برای همه تاریخ است.

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه دومین جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» با حضور حامد زمانی و علی‌اکبر قلیچ خوانندگان جوان انقلابی، قطعه موسیقایی «مرگ مساوی آمریکا» رونمایی و اجرا شد.

حامد زمانی با اشاره به استقبال از اولین قطعه «مرگ بر آمریکا» که پیش از این ساخته و اجرا شده بود، تبدیل کردن شعار «مرگ بر آمریکا» را به موسیقی کاری سخت و دشوار دانست.

وی افزود: ما خیلی کارها ساختیم ولی شنیده نشد اما اگر رسانه‌ها به آن‌ها بپردازند مورد استقبال قرار خواهند گرفت. هنرمندان جوان زیادی هستند که قصدشان کمک به این جریان انقلابی است و وقتی رسانه‌ها به آن‌ها بپردازد و مردم با آن‌ها آشنا شوند، آثار این جوانان با روح مردم انس می‌گیرند چون این مفاهیم با فطزت ما عجین است.

حامد زمانی از آغاز پخش اینترنتی قطعه «مرگ مساوی آمریکا» از روز ۱۰ اسفندماه خبر داد و سپس به همراه علی‌اکبر قلیچ و با همراهی حاضران، قطعه موسیقایی «مرگ بر آمریکا ۱» را هم بدون استفاده از موسیقی، اجرا کرد.

بخش پایانی این مراسم هم به معرفی برگزیدگان ۳ بخش دومین جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» اختصاص داشت.

در بخش کاریکاتور جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» رتبه‌های اول تا سوم به ترتیب از آن علیرضا پاکدل از مشهد، آرش فروغی‌فر از خرم‌آباد و مولیان پناپای از رومانی شد. در این بخش از شاهین کلانتری از تهران، علیرضا ذاکری از تهران، محمد نظری از همدان، محمدحسین عسگری از فارس، محمدعلی خلجی از تهران، سیلوانو ملو از برزیل، منصور مقدم کوهی از خرمدره، کارلوس دیوید فیوئنتس از کوبا و گالین برانبایوف از قزاقستان قدردانی شد.

در بخش پوستر نیز سیدهادی قادری از قم، یونس رجبی از تهران و فرشاد عیسی‌پور از کرمانشاه رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در این بخش نیز از میاد هاشمی از تهران، سعید کیااحمدی از کردکوی، دالادان نیکولیک از صربستان، محمد آزادی از تهران، مجید قدیانی از تهران، مرتضی رحمتی از تهران و سروش کریمی از تهران قدردانی شد.

در بخش عکس دومین جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» هم رتبه‌های اول تا سوم به حسن غایی از تهران، آیدین تبریزی دخت‌فرد از تبریز و جمشید فرج‌وند فردا از کردستان تعلق گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *