پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳

معاون روحانی: پژوهش در کشور مشتری ندارد

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 409789
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: نبود مشتری برای پژوهش، بزرگترین مشکل در حوزه پژوهش است و از سوی دیگر پژوهش ها نیز با هدف تبدیل شدن به مقاله انجام می شوند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سورنا ستاری در مراسم سومین جایزه ملی مدیریت فناوری و نواوری عنوان کرد: در یک پروسه زمانی معاونت علمی و فناوری با وزارت علوم بر سر موضوع یک درصد بودجه اختلاف داشت این در صورتی بود که ما به ۹۹ درصد مابقی توجهی نداشتیم.

وی افزود: فناوری زمانی می تواند توسعه پیدا کند که همه در یک راستا حرکت کنیم و البته باید جهت گیری‌هایمان نیز عوض شود.

ستاری با اشاره به اینکه خوشبختانه در یک سال اخیر جهت گیری ها عوض شده است، افزود: کارهای پژوهشی انجام گرفته در کشور مشتری ندارند و این یکی از مشکلات در حوزه پژوهش است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه افزود: باید یکی پروژه های پژوهشی در کشور را تحویل بگیرد از سوی دیگر پژوهش ها بیشتر برای تبدیل شدن به مقاله انجام می شوند.

ستاری با اشاره به اینکه تا کنون هیچ موقع به مغز، تفکر، دانش، نیروی انسانی و... توجهی نداشتیم و فیزیک صنعت برایمان مهم بوده است، اظهار داشت: کشوری که تکنولوژی را بخرد دیگر نیازی به نخبه دانشگاهی ندارد، در صورتیکه دانشگاهها زایشگاه شرکت های استارتاپ هستند که در مراکز نوآوری و رشد توسعه پیدا می‌کنند.

وی یادآور شد: نوآوری در شرکت های کوچک اتفاق می افتد و بازار در دست شرکت های بزرگ است از این رو شرکت های بزرگ باید شرکت های کوچک را بخرند تا بتوانیم از نوآوری نتیجه بگیریم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه درمورد پژوهش باید مکانیسمی در دانشگاه ها برای تبدیل شدن به محصول ایجاد شود، عنوان کرد: اکثر بودجه های پژوهشگاههای دولتی صرف زیباسازی آزمایشگاههای پژوهشگاهها می شود و در این میان از آزمایشگاه هم استفاده ای نمی شود و خروجی ندارند.

ستاری افزود: شرکت ها باید کاربردی فکر کنند و درصدی از درآمد دانشگاه‌ها باید از طریق پژوهش تامین شود.

به گفته وی تمام شرکت های بزرگ از زیرزمین درآمده اند و زمانی توسعه پیدا کرده اند که مدیران آنها جوانانی زیر ۳۰ سال را داشتند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما به اقتصاد نفتی معتاد شده ایم، باید اعتیاد به نفت را ترک کنیم و ساختار پژوهشی کشور را تغییر بدهیم.

وی یادآور شد: برای پژوهش مرز دانشی باید گرنت دولتی پرداخت شود و کار تجاری باید از قالب شرکت های خصوصی خارج شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *