جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲

ولخرجی عربستان در زمینه خرید سلاح

پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۵۷
کد مطلب: 409614
عربستان سعودی در ۱۰ سال گذشته، ۵۳۶ میلیارد دلار را برای خرید تجهیزات نظامی خرج کرده است.
به گزارش جهان به نقل از ابنا، بر اساس تحقیقاتی که مرکز مطالعات بین المللی صلح استکهلم (SIPRI) انجام داده است، عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه مقام نخست خرید تسلیحاتی را به خود اختصاص داده است.

بر اساس اطلاعات موجود در حالی که عربستان سعودی در سال۲۰۰۴، ۲۹ میلیارد دلار برای خرید تجهیزات نظامی خرج کرده بود، این رقم در سال گذشته میلادی در سال ۲۰۱۴ به ۸۱ میلیارد دلار افزایش یافته است.

عربستان سعودی در حالی مقام نخست منطقه را در زمینه خرید تسلیحاتی را دارد، که در سطح جهان نیز چهارمین کشوری است که حجم مالی قابل توجهی را صرف کارهای نظامی می کند. در این رده بندی آمریکا، چین و روسیه پیش از عربستان سعودی و فرانسه، انگلیس و آلمان پس از این کشور قرار دارند.

عربستان سعودی بیشترین خریدهای تسلیحاتی خود را از آمریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان، روسیه، کانادا و چین انجام داده است.

براساس اطلاعات موجود بیشترین هزینه های انجام شده از سوی عربستان سعودی برای خرید هواپیما، هلیکوپتر، موشک، سامانه های دفاع هوایی و سیستم های پدافندی بوده است.

این موسسه معتبر جهانی در تحلیل این میزان خرید تسلیحاتی که عربستان سعودی را تبدیل به زرادخانه تسلیحاتی کرده است، می نویسد: با توجه به این که عربستان سعودی با تنها با کشورهای عربی هم مرز است و از سوی دیگر با اسرائیل نیز دارای روابط حسنه ای است، این میزان خرید تسلیحاتی موجب نگرانی در منطقه شده است.

از سوی دیگر وقتی در نظر داشته باشیم که عربستان سعودی با گروه های تکفیری موجود در منطقه دارای روابط نزدیک و پیچیده ای است و نیز برخی سلاح های پیشرفته موجود در دست گروه های تکفیری بر اساس گزارشات متعدد از طریق عربستان سعودی به دست این گروه ها رسیده است، نگرانی ها از عاقبت حجم خریدهای تسلیحاتی عربستان سعودی افزایش پیدا می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فرزان فر
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر ال سعود
France
به اسم عربستان و به کام داعش