جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

واکنش وزیر به هک شدن ایرانسلی ها

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب: 409564
انتشار خبر هک شدن یک و نیم میلیارد سیم‌کارت گرچه از سوی کارشناسان امنیتی در دنیا با حساسیت ویژه دنبال می‌شود اما وزیر ارتباطات ما می‌گوید که «در دنیای امروز به هر حال این نوع اتفاقات رخ می‌دهد.»
به گزارش جهان به نقل از فارس، به دنبال افشای هک شدن جمالتو، بزرگترین تولید کننده سیم کارت جهان و دسترسی جاسوسان آمریکا و انگلیس به میلیاردها دستگاه تلفن همراه در سراسر جهان، مقامات اروپایی خواستارتحقیق در این زمینه شدند و امروز هم در خبرها آمده بود که استرالیا با همکاری سه اپراتور بزرگ این کشور تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده است.

بنا بر اسناد افشا شده اسنودن از سال ۲۰۱۰، آمریکا و انگلیس این عملیات را در بیش از ۸۵ کشور انجام داده و بیش از یک و نیم میلیارد کاربر جهانی موبایل از شرکتهایی مانند اپراتورهای بزرگ آمریکایی و کشورهای دیگر را تحت نظارت و شنود قرار داده‌اند که در میان آنها نام اپراتور ایرانی ایرانسل هم دیده می‌شود.

انتشار این خبر با حساسیت‌ ویژه‌ای از سوی نهادهای رسمی و اپراتورهای بزرگ سراسر دنیا دنبال می‌شود؛ همانطور که اشاره شد مقامات اتحادیه اروپا و استرالیا تحقیقات جداگانه‌ای را در این زمینه آغاز کرده‌اند. در عین حال سه اپراتور بزرگ استرالیایی هم با صدور بیانیه‌های جداگانه ای ضمن حمایت از این تحقیقات اعلام کرده اند که امنیت و حریم شخصی مشترکانشان برای آنها بسیار مهم و جدی است و آنان به این منظور از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

با وجود اعلام نام اپراتور ایرانی در بین خریداران سیم‌کارت‌های جمالتو و نفوذ هکر‌ها اما نه تنها از سوی اپراتور واکنشی برای جلب اعتماد مشترکان نشان داده نشد؛ وزیر ارتباطات هم در نخستین واکنش خود به این افشاگری، آن را امری طبیعی و مربوط به تمام دنیا دانست.

محمود واعظی که معتقد است هیچ یک از مسئولان کشور برای ارتباطات کاری خود از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند، می‌گوید: ما همواره اعلام کردیم که تمام مسئولان دولتی و حتی مردم عادی تلاش کنند از موبایل برای ارتباطات ضروری خود استفاده کنند، چرا که تلفن ثابت در این زمینه امنیتی به مراتب بالاتر دارد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در دنیای امروز به هر حال این نوع اتفاقات رخ می‌دهد، یادآوری می‌کند: حتی چندی پیش در اخبار شاهد بودیم که تلفن همراه صدر اعظم آلمان مدت‌ها توسط شرکت‌های آمریکایی شنود می‌شده است. برهمین اساس اکنون هم موضوع مهمی در این زمینه مطرح شده و در کنار اپراتورهای مختلف دنیا از هک‌شدن سیم‌کارت اپراتورهای ایرانی نیز مشاهده شده است.

اما تنها واکنش وزیر ارتباطات در این زمینه، یادآوری چند باره وجود مرکز SOC و فعالیت‌های مرکز ماهر است که پیش از این هم درباره انتشار اخبار مربوط به ویروس رجین، شاهد واکنشی مشابه بودیم.

آنچنان که وزیر می‌گوید آنچه مربوط به این وزارتخانه است سرمایه‌گذاری برای امنیت شبکه است و به همین دلیل بر اساس آمار و ارقام اعلام می‌کند که در ۶ ماه گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام شده و این روند به طور سالانه تداوم دارد.

اما تجربه موارد مشابه پیشین نشان داده که مراکزی که وزیر از آنها به عنوان بازوی امنیت سایبری نام می‌برد، به طور کامل پاسخگوی رخدادهای امنیتی نبوده‌اند و در بسیاری موارد، هشدارهای آنها بعد از اطلاعیه‌های آزمایشگاه‌های معتبر امنیتی منتشر می‌شود.

با این حال وزیر ارتباطات یک راهکار همیشگی هم دارد و آن اینکه «مردم در استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی سعی کنند بیشتر شبکه‌هایی را مورد استفاده قرار دهند که میزبانی آنها در داخل کشور صورت می‌گیرد.» که هرچند راهکار قابل قبولی در موارد دیگر است اما مشخص نیست این راهکار در مورد هک شدن سیم‌کارت‌های ایرانی و لزوم تحقیق در این زمینه چه موضوعیتی دارد و آیا پاسخ مناسبی است برای مشترکانی که حالا نمی‌دانند سیم‌کارت آنها مطمئن است یا خیر ؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *