کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پلیس اقتصادی ایجاد می شود

6 اسفند 1393 ساعت 16:43

فرمانده نیروی انتظامی از تشکیل پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی خبر داد و گفت: برای پلیس تقدم پیشگیری انتظامی و اجتماعی یکی از محورهای اساسی است. سیاست اصلی نیروی انتظامی در حوزه پیشگیری رحمت برای مردم و اقتدار در برابر متجاوزان است.


به گزارش جهان به نقل از فارس، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در همایش «ملی پیشگیری انتظامی از جرم» که صبح امروز در پردیس غدیر دانشکده انتظامی امین برگزار شد، اظهار داشت: ما نباید در دانش واردکننده باشیم.

وی افزود: در حوزه پلیسی، انتظامی و دفاعی از ابتدای انقلاب به استقلال رسیدیم، قبلاً مستشاران خارجی منتقل‌کننده علوم و فنون تجهیزات بودند اما بعد از پیروزی انقلاب با تکیه بر شعار استقلال تلاشمان این بود که پایه استقلال دانش باشد.

فرمانده نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه دانش عنصر اساسی همه قدرت‌ها و توانایی‌هاست گفت: استقلال واقعی جز با تولید دانش محقق نمی‌شود البته برخی پلیس‌های دنیا هستند که ظاهری پیشرفته دارند اما درون‌زا نیست و اگر رابطه‌شان را با بیرون قطع کنند خاموش می‌شوند.

سردار احمدی‌مقدم پیشگیری را امر بسیار مهمی عنوان کرد و افزود: این ادبیات در کشور ما توسط رهبر انقلاب مطرح شد آن هم زمانی که فرمودند پیشگیری مقدم بر درمان است.

وی ادامه داد: در ناجا و دستگاه قضایی هم امروز این شعار یک شعار محوری است که پیشگیری مقدم بر برخورد و مقابله است ضمن اینکه از حدود ۱۵ سال قبل در نیروی انتظامی این ادبیات مورد بحث و کنکاش قرار گرفت و تلاش شد تا فرآیند عملیات انتظامی در برقراری نظم اجتماعی، پیش‌بینی و کنترل، پیشگیری، پیگیری و کشف و مقابله به درستی طی شود.

وی با اشاره به تشکیل پلیس پیشگیری گفت: ما همچنین در حوزه پیگیری و کشف امروز پلیس فتا و پلیس مبارزه با مواد مخدر را داریم ضمن اینکه به زودی پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی نیز تشکیل خواهد شد.

فرمانده انتظامی ناجا با اشاره به بحث برخورد تصریح کرد: بخش مهمی از کشف‌ها را کلانتری‌ها انجام می‌دهند و بخش مهمی از اطلاعات نیروی انتظامی از طریق کلانتری‌ها تأمین می‌شود به طوری که می‌توان گفت ۵۰ درصد از کل کشف‌ها در نیروی انتظامی از سوی کلانتری‌ها صورت گرفته است.

سردار احمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: قانون نیروی انتظامی در سال ۶۹ پیشگیری از وقوع جرم را یکی از وظایف نیروی انتظامی عنوان کرده و در قانون اساسی هم پیشگیری از جرم بر عهده قوه قضاییه است اما چون نیروی انتظامی دستگاهی میان‌بخشی به شمار می‌رود منافاتی ندارد.

وی در ادامه هدف پیشگیری را ارتقای امنیت شهروندان عنوان کرد و گفت: ما باید فضایی را درست کنیم که جرمی اتفاق نیفتد.

وی افزود: در گذشته پیشگیری مبتنی بر افزایش گشت‌ها، دوربین‌ها و مجموعه اقدامات انتظامی بود اما امروز بخش عمده‌ای از پیشگیری، پیشگیری انتظامی است ضمن اینکه سطح آگاهی‌های مردم نیز افزایش پیدا کرده اما اساساً خانواده‌ها باید با آموزش از فرزندان خود مراقبت کنند.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: پس از ۱۱ سپتامبر، رویکرد پلیس‌های غربی تغییر کرد و آنها بعد از این حادثه، پلیس اطلاعات‌محور را پایه‌ریزی کردند و برای توجیه کار خود گفتند که امنیت مردم مقدم بر رضایت مردم است و با این توجیه جواز شنود و ورود به همه حوزه‌ها را به خود دادند.

سردار احمدی‌مقدم با تأکید بر اینکه تقدم پیشگیری انتظامی و اجتماعی یکی از محورهای اساسی است که نیروی انتظامی بر آن تأکید دارد گفت: اولویت ما رویکرد جامعه‌محوری است اما این بدان معنا نیست که اگر اتفاقی افتاد برخوردی نداشته باشیم، ما اطلاع‌محوری را به مفهوم اینکه امنیت بر رضایت مردم اولویت دارد قبول نداریم اما اینکه اشراف اطلاعاتی ما به حدی باشد که تهدید را از جامعه دور کنیم قبول داریم.

فرمانده نیروی انتظامی پیشگیری را امری فراقوه‌ای عنوان کرد و گفت: در بحث پیشگیری نیاز به عزم عمومی و همکاری بین گروه‌های میان‌بخشی داریم موضوع پیشگیری نه تنها امری فراقوه‌ای و فراانتظامی بلکه فراحاکمیتی است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست اصلی نیروی انتظامی در حوزه پیشگیری رحمت برای مردم و اقتدار در برابر متجاوزان است.


کد مطلب: 409556

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/409556/پلیس-اقتصادی-ایجاد-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com