چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲
۱

نظر یک مرجع تقلید درباره واردات کالا

سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب: 409338
آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به استفتایی نظر خود را پیرامون واردات اجناس و کالاهای خارجی بیان کرد.
به گزارش جهان به نقل از دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی، متن سئوال مطرح شده بدین شرح است:

بسمه تعالی

محضر مبارک حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی

سلام علیکم؛

احتراماً با توجه به اینکه بسیاری از تولیدات داخل در حال نابودی است و به تعداد زیادی از مردم مسلمان کشور، ‌ضرر و زیان وارد می‌شود؛ خواهشمند است نظر مبارک را پیرامون ورود اجناس خارجی به کشور و خرید و فروش آنها بیان فرمایید؟

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی به این سئوال اینگونه پاسخ داده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

علیکم‌السلام و رحمة‌الله

حکم شرعی این است که اگر واردات هرگونه کالا از کشورهای بیگانه، موجب ضرر و زیان بر اقتصاد کشور اسلامی شود، مثل اینکه سبب تعطیل یا رکود کارخانه‌ها و صنایع و بیکاری افراد شود، ‌باید ورود آن ممنوع شود و نیز بازرگانانی که از این پیامد اطلاع دارند شخصاً موظفند که این کالاها را وارد نکنند.

باید صنعت و کار در کشور، ترویج و تشویق شود و حتی اگر کالای خارجی را ارزان عرضه می‌دارند برای اینکه تولید آن در کشور گران‌تر تمام می‌شود، باید منافع اصلی و دراز مدت را در نظر بگیرند. بعضی از کالاها هم که در داخل تولید نمی‌شود ولی چون ضرورتی برای ورود آن به کشور نیست و به نفع بیگانه بوده و مثل خرج‌های زائد است، باید ممنوع شود تا تولید و تجارت و کسب و کار درکشور رواج پیدا کند و مردم با اطمینان خاطر و امنیت کامل به اقتصاد مملکت اسلامی رونق بیشتر دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناشناس
Iran, Islamic Republic of
البته توليد كننده ها هم نبايد سوء استفاده كنند و كالاهاي بنجل به مردم قالب كنند و بگويند حالا كه مردم مي خرند، آشغال تحويلشان دهيم و گرنه وقتي كالاي داخلي خوب باشد، كي ميره خارجي بخره، مثل برنج، كي وقتي ايراني هست ميره هندي بخره (حالا كاري نداريم بعضي به خاطر قيمت مي خرن)
مثلا خودرو سازها به خاطر انحصاري بودن هر ماشين بي كيفيتي را تحويل ملت مي دهند...