پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

چرخ مقطع ابتدایی لَنگ می‌زند!

سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 409228
به رغم تأکیدات اسناد بالادستی بر اهمیت دوران ابتدایی و اولویت بخشی این دوره در تخصیص منابع، همچنان شاهد کمبود معلم و مشاور در مدارس ابتدایی هستیم.
به گزارش جهان به نقل از عیارآنلاین، در این شماره از بسته خبری پایش و رصد سیاست‌های آموزشی (پــُرسـا)به کمبود معلم و مشاور در مقطع ابتدایی، چالش‌های طرح رتبه بندی معلمان، عدم تخصیص کامل بودجه معاونت تربیت بدنی و سلامت، طرح رتبه بندی مدارس غیرانتفاعی و زمان اتمام تدوین نقشه راه سند تحول پرداخته می‌شود.

چرخ مقطع ابتدایی لنگ میزند

در چهارمین شماره از خبرنامه پرسا مشکل «کمبود معلم در مقطع ابتدایی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وزارت آموزش و پرورش برای ساماندهی نیروی انسانی تلاش کرد تا با دعوت از فرهنگیان در شرف بازنشستگی برای ادامه خدمت، انتقال معلمان مقطع متوسطه به ابتدایی و افزایش ساعت کاری معلمان از ۲۴ به ۳۰ ساعت مسئله را حل کند.

پیرو این چاره‌اندیشی‌ها و همچنین اجرای «طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی»، اواخر دی ماه وزیر آموزش و پرورش درگردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسر کشور مدعی شد که اجرای طرح‌های فوق «کمبود ۴۰ هزار نیروی انسانیِ آموزش و پرورش» را به خوبی پوشش داد. این در حالی است که هفته گذشته محمد دیمه‌ور، معاون ابتدایی آموزش و پرورش، اعلام کرد که ‌به‌رغم اجرای بسته حمایتی و خرید خدمات آموزشی، مقطع ابتدایی هنوز از کمبود معلم رنج می‌برد. بنا به اشاره وی، هیچ کلاسی بی‌معلم نمانده است، اما دوره ابتدایی همچنان از نظر نیروی رسمی نیرو کم دارد.

علاوه بر کمبود معلم، مقطع ابتدایی با مسئله فقدان مشاور هم مواجه است. به عنوان نمونه از ۱۸ هزار مشاور شاغل در آموزش و پرورش جز در موارد خاص هیچکدام در مقطع ابتدایی فعالیت ندارند! این در حالی است که بیش از نیمی از دانش‌آموزان کل کشور در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند.

با این تفاسیر و به‌رغم تأکید سند تحول بر «اولویت‌بخشی به آموزش ابتدایی در تامین و تخصیص منابع» و توجه به جذب و نگهداشت نیروی انسانی برای دوره مذکور، به نظر می‌رسد آنچنان که باید و شاید به این دوره مهم توجه نشده است.

در آرزوی اجرای سند تحول …

وعده‌های مسئولین آموزش و پرورش برای زمان اتمام تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین با اختلاف‌هایی روبروست که توضیح متولیان امر جهت رفع ابهام از این موضوع را می‌طلبد. ۱۹ آذر ۹۳، معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتگو با عیارآنلاین، وعده داد که نقشه راه سند تحول تا پایان سال جاری آماده می‌شود؛ وعده‌ای که بارها توسط وزیر نیز شنیده شده بود. ۲۵ دی ۹۳، علی اصغر فانی در دیدار با نماینده ولی فقیه کرمان، اعلام کرد که نقشه راه سند تا یک ماه آینده نهایی می‌شود. اما یک ماه بعد، وزیر این بار در دیدار با نماینده ولی فقیه سمنان گفت که نقشه تا دو هفته آینده تدوین خواهد شد!

فارغ از زمان نهایی تدوین نقشه راه سند، برخی کارشناسان معتقدند آنچه در ماه‌های گذشته از زبان مسئولین کمتر شنیده شده، ارائه جزئیات نقشه راه در جمع‌های کارشناسی و نقد آن است. باید به مسئولین تدوین نقشه راه توصیه نمود که علاوه بر دغدغه سرعت انجام کار، به دقت و کیفیت آن نیز حداکثر توجه را داشته باشند.

سرنوشت نامعلوم رتبه‌بندی معلمان

در آخرین شماره از خبرنامه پرسا، به اما و اگرهای تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان و عدم پیش بینی بار مالی این لایحه در بودجه ۹۴ اشاره شد. هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش در خصوص سرنوشت این لایحه گفت که «لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی هیئت دولت مطرح و در حال تصویب است. امیدواریم تا پس از تقدیم به مجلس روند تصویب آن به سرعت دنبال شود». پیش از این نیز معاون اول رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش از آماده شدن این طرح تا پایان سال جاری خبر داده بودند.

مجلس شورای اسلامی هم در تکاپوی تدوین طرح دوفوریتی برای ملزم کردن وزارت آموزش و پرورش جهت ارائه لایحه رتبه بندی معلمان تا شهریور ماه ۹۴ است. در این باره نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اشاره نمود که طی چند ماه گذشته، دولت قرار بود این لایحه را به مجلس ارائه دهد که تاکنون به سرانجام نرسیده است. از همین رو طرح دوفوریتی مذکور در حال آماده‌سازی در مجلس است. شایان ذکر اینکه سال گذشته نیز طرح مشابهی در صحن علنی مجلس مطرح شد، اما نتوانست آراء کافی را کسب کند.

سایه رتبه‌بندی بر سر مدارس غیردولتی

هفته گذشته مرضیه گُرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی، در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت «رتبه‌بندی مدارس غیردولتی» به پژوهشی اشاره نمود که در حال انجام است و نتیجه آن در تعیین شهریه مصوب مدارس غیردولتی اثرگذار خواهد بود.

به عقیده بعضی از کارشناسان، توسعه و تقویت مدارس غیردولتی در حالی به عنوان یکی از اهداف وزارت آموزش و پرورش ذکر می‌شود که هنوز معیار مشخصی برای سطح‌بندی کیفیت آموزشی این مدارس وجود ندارد و این امر موجب نابسامانی نرخ شهریه آن‌ها شده است.

از تصویب تا تخصیص بودجه!

طبق اعلام مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، بودجه این معاونت در سال جاری ۲۸ میلیارد تومان است. اما هفته گذشته حمیدی بیان داشت که این اعتبار ۲۸ میلیاردی به طور کامل به معاونت سلامت و تربیت بدنی اختصاص نیافت.

شایان ذکر است که تصویب رقم بودجه به معنای دریافت قطعی آن توسط دستگاه مربوطه نیست؛ چرا که طبق بیان نایب رئیس کمیسیون آموزش «دریافت بودجه مصوب، جدیّت وزارتخانه را در مطالبه از سازمان مدیریت و خزانه می‌طلبد.» برهمین اساس لازم است که مسئولین دستگاه‌های آموزش و پرورش برای دریافت بودجه‌ مصوّب از خزانه، تلاش و همت حداکثری خود را به کار بگیرند.

سایر اخبار

در هفته‌ای که گذشت علاوه بر مسائل بالا، موضوعات و اتفاقاتی نظیر ارزشیابی توصیفی، اعلام آمار دقیق ثبت نام دانش آموزان در سال جاری، اعلام تعداد خیرین مدرسه ساز کشور، کاهش ۲۰درصدی ظرفیت پذیرش مدارس استعداد درخشان، گردهمایی نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استان‌ها و سخنرانی وزیر آموزش و پرورش، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش و بحث و اظهار نظر راجع به جایگاه و اهم وظایف این شورای عالی در سیاستگذاری آموزش و پرورش کشور در رسانه‌ها مطرح شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بیشترین ضربه را طرح انتقال دبیران به مقطع ابتدایی به این مقطع وارد کرد!!همکاران دبیری که هر کدام با سوابق بالا وارد ابتدایی شدند سردر گم و ناتوان از برقراری ارتباط با دانش اموزان کوچک هستند و هر کدام به دنبال راه فراری از این معرکه هستند!!!
علم واقتصادپایه واساس رشد وپویائی هستند .شما بفرمائید کجا لنگ نمیزنه ازانجا الگو بگیریم جهت رفو قسمتهای دیگر.