جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۳
تناقض آشکار رفتار هیئت نظارت بر مطبوعات

توقیف ۹دی به خاطر شائبه توهین و بی‌تفاوتی نسبت به توهین آشکار اعتماد

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۸
کد مطلب: 409148
در حالی که هیئت نظارت بر مطبوعات به خاطر یک تیتر که مربوط به پادشاه عربستان بود، به روزنامه وطن امروز تذکر داده و یا به خاطر شائبه توهین به امام خمینی هفته نامه ۹ دی را توقیف کرد، مسیر مدارا با روزنامه های زنجیره ای را در پیش گرفته است.
به گزارش جهان به نقل از راه دانا، روز گذشته روزنامه اعتماد طی یک گفت‌وگوی سیاسی، مدعی رنگ‌باختگی سیدالشهدا(ع) بعنوان یک اسطوره برای جوانان شد.

اصغرزاده در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: «نمی‌توان از نقش اسطوره در فرهنگ جامعه دست کشید. در این باره ما امام حسین(ع) را داریم به عنوان نمونه و به عنوان فرهنگ مذهبی و سیاوش را در فرهنگ ملی که هیچ یک از اینها را نمی توان از جامعه گرفت» و سپس خبرنگار روزنامه اعتماد می‌گوید: «اما این اسطوره‌ها هم به نظر می‌رسد رنگ باخته‌اند و برای نسل امروز آنقدری که شما می‌گویید اهمیتی ندارند...» و اصغرزاده هم جواب می‌دهد: « ما به دنبال این سوال نیستیم...»

این اولین موردی نیست که روزنامه‌های زنجیره ای و اصلاح طلب، ارزش های اسلامی را زیر سوال می برند؛ هرچند این روزنامه ها کارنامه درخشانی در این زمینه ندارند اما فعالیت این روزنامه ها از ابتدای دولت یازدهم به شدت افزایش یافته است.

این رسانه ها با زیر سوال بردن اعتقادات مردم به دنبال القای فضایی هستند که نشان می دهد مردم از باورهای دینی خود فاصله گرفته اند؛ اما د رحقیقت آنچه که این رسانه ها ادعا می کنند با آنچه که در واقعیت وجود دارد بسیار فاصله داشته است.

در این میان نقش هیأت نظارت بر مطبوعات رسیدگی به تخلفات این نشریات بوده است؛ اما متأسفانه رفتارهای جهت گیرانه این هیئت حاکی از آن است که رسانه‌های زنجیره در سایه بی توجهی یا مدارای این هیئت اقدام به انتشار مطالب هنجار شکن می کنند.

در حالی که هیئت نظارت بر مطبوعات به خاطر یک تیتر که مربوط به پادشاه عربستان بود، به روزنامه وطن امروز تذکر داده و یا به خاطر شائبه توهین به امام خمینی (ره) هفته نامه ۹ دی را توقیف کرد، مسیر مدارا با روزنامه های زنجیره ای را در پیش گرفته است.

رسایی، مدیر مسئول هفته نامه ۹ دی و نماینده تهران در خصوص دلایل توقیف هفته نامه ۹ دی گفت: هنوز به صورت مکتوب چیزی به ما ابلاغ نشده اما بر اساس آنچه معاونت مطبوعاتی ارشاد اعلام کرده «شائبه توهین به امام راحل» یکی از دلایل توقیف عنوان شده که البته دلیل مضحکی است آن هم از طرف کسانی که در برابر توهین به ولایت امیرالمومنین یا توهین به رسول خدا خودشان را به ندیدن می زدند.

وی افزود: دولت در حالی به بهانه «شائبه توهین به امام» یک رسانه منتقد خود را توقیف می کند که برخی از توهین کنندگان به شخص امام راحل و مبانی آن رهبر عظیم الشان در بخش هایی از بدنه دولت در رفت و آمدند و حتی این افراد از وزارت ارشاد جایزه می گیرند تا جایی که اخیرا به یکی از توهین کنندگان به رهبر معظم انقلاب که از اقوام معاون مطبوعاتی است، در وزارت ارشاد مسئولیت داده شد. این فرد که نتوانسته بود کتاب توهین‌آمیز خود را در ایران به چاپ برساند، کتابش را در خارج از کشور منتشر می کند.

این رفتارهای دوگانه هیئت نظارت بر مطبوعات با رسانه‌های اصلاح طلب و اصولگرا پیش از این نیز در برخورد با برخی از رسانه‌های اصولگرا و اصلاح طلب هم پیش آمده بود.

پیش از این نیز ۸۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طی تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از رفتار تبعیض‌آمیز هیئت نظارت بر مطبوعات در مواجهه با رسانه‌ها انتقاد کردند.

باید دید رفتار هئیت نظارت بر مطبوعات با هنجارشکنی های رسانه‌های زنجیره‌ای به صورت مدارا و سازش بوده و یا اینکه روش برخورد آنها همان برخورد با روزنامه ۹ دی خواهد بود؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
بهرحال فضای برای نقد باز جون عمه شون،
فضای رو برای حرفای باطل و شکستن حریمها و... باز کردن
Iran, Islamic Republic of
توقیف 9دی به دلیل دوستی خانوادگی حاجاقا خاطره با ملک عبدالله و ناراحتی خاطر ایشون بود
Iran, Islamic Republic of
به نظر میرسه باید وزیر ارشاد را ارشاد کرد