پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

خبرنگار واشنگتن‌پست به دادگاه انقلاب رفت

يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 408850
پرونده جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن‌پست که پیشتر دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست در این پرونده و ارسال آن به دادگاه خبر داده بود، برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، جیسیون رضائیان خبرنگار واشنگتن‌پست به همراه همسرش و دو نفر دیگر، ۳۱ تیر ماه امسال در تهران دستگیر شدند که اسماعیلی رییس‌کل دادگستری استان تهران سوم مرداد ماه در حاشیه راهپیمایی روز قدس در این خصوص به خبرنگاران گف: این موضوع در مرحله تحقیقات مقدماتی است و برای اطلاع‌رسانی درباره آن باید بررسی‌های فنی و بازجویی صورت گیرد. پس از تحقیقات در این زمینه می‌توانیم درباره آن اطلاع‌رسانی کنیم.

* اژه‌ای: اتهام خبرنگاران واشنگتن پست امنیتی است

۱۳ مرداد ماه نیز حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در جمع خبرنگاران درباره بازداشت خبرنگاران روزنامه واشنگتن‌پست گفت: سه نفر در این رابطه بازداشت شدند که یکی از آنها در همان روزهای اول با قرار آزاد شد.

معاون اول قوه قضاییه همچنین در نشست خبری ۲۷ مرداد ماه امسال با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در برخی رسانه‌ها عنوان شده که اتهام خبرنگار واشنگتن پست جاسوسی است، آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: به لحاظ قانونی بنده از بیان جزئیات پرونده و اتهامات متهمان معذورم و مسلما قاضی اتهامات را به خود متهم اعلام می‌کند. قبلا هم گفتم سه نفر در رابطه با این موضوع بازداشت شده‌اند و مسائل آنها مالی نیست و امنیتی است و اکنون پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد.

به گزارش تسنیم،۱۴ مهر ماه برخی منابع خبری از آزادی یگانه صالحی همسر جیسون رضائیان خبرنگار و روزنامه‌نگار واشنگتن پست خبر دادند که معاون اول قوه‌قضاییه همان روز در نشست خبری خود در پاسخ به سئوال خبرنگاری در این خصوص گفت: در رابطه با خبر آزادی که شما می‌گویید اطلاعی ندارم اما از همان مجموعه‌ای که در روزهای اول بازداشت شدند ابتدا یک نفر و مدتی بعد نفر دیگری آزاد شد. همچنین در رابطه با این پرونده هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

* ارسال پرونده جیسون رضائیان به دادگاه

۲۴ دی ماه عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد: پرونده جیسون رضائیان با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است .

وی با اعلام این مطلب افزود: بر خلاف ادعاهای برخی مجامع حقوق بشری در خصوص تضییع حقوق متهمان در ملاقات با خانواده های خود، مادر جیسون رضائیان که اخیرا برای دیدار فرزندش به ایران سفر کرده بود، دو نوبت با نامبرده ملاقات کرد. مادر متهم مذکور همچنین ملاقات کوتاهی با بازپرس پرونده فرزندش داشت.

* خبرنگار واشنگتن پست به زودی محاکمه می‌شود

هشتم بهمن ماه نیز اسماعیلی رییس کل‌دادگستری استان تهران در حاشیه مراسم تجدید میثاق رییس و مسئولان عالی قوه‌قضاییه با آرمان‌های امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران از برگزاری جلسه محاکمه جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن پست در آینده نزدیک خبر داد.

وی اظهارداشت: متهمان پرونده با خانواده خود در ارتباط هستند و تماس دارند و به زودی نیز محاکمه می‌شوند.بعد از رسیدگی به اتهامات و قطعیت یافتن حکم، نتیجه اعلام می‌شود.

* ارجاع پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب

اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم درباره آخرین وضعیت این پرونده و زمان محاکمه متهمان آن گفت: پرونده به دادگاه انقلاب ارجاع شده و قاعدتا نیز زمان رسیدگی تعیین شده است اما تاریخ دقیق برگزار دادگاه را نپرسیده‌ام.

رییس کل‌دادگستری استان تهران درباره علنی یا غیرعلنی برگزار شدن دادگاه این پرونده نیز گفت: این موضوع بستگی به تشخیص قاضی پرونده دارد.

بر اساس این گزارش، پرونده جیسون رضائیان برای رسیدگی در اختیار شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *