سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۱

بازتاب‌های مختلف اکران فیلم محمد (ص)

شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 408639
به زعم نمایندگان مجلس فیلم محمد(ص) به کارگردانی مجید مجیدی بزرگترین پروژه سینمایی کشور است که می تواند تأثیر بسزایی در مبارزه با پروژه اسلام هراسی غرب داشته باشد لذا برخی کشورها باید از گسترش اختلافات مذهبی در این زمینه پرهیز کنند.
به گزارش جهان به نقل از خانه ملت، بالاخره بعد از گذشت سه سال از آغاز فیلمبرداری پروژه بزرگ سینمایی محمد(ص) به کارگردانی مجید مجیدی، هفته گذشته این فیلم طی مراسم ویژه ای در مشهد مقدس و با حضور عوامل و مسئولان آستان قدس رضوی و خدام بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به اکران درآمد.

پیش از این قرار بود اکران این فیلم به ایام میلاد حضرت محمد(ص) برسد اما به علت سنگین بودن کار و ادامه یافتن پروسه تولید آن، به بعد از جشن انقلاب رسید. فیلمی که برای ساخت آن حدود ۶۲۳ میلیارد ریال هزینه شده و بخشی از آن در جاده قم، بخشی در استان کرمان و قسمتی از فیلم نیز در آفریقا ساخته شده است.

پیش از این تصمیم عوامل فیلم روژه محمد(ص) بر این بود که این فیلم در سوریه یا مراکش ساخته شود اما برای بازگشت بودجه به کشور، عوامل ترجیح دادند قسمتی از آن را در جاده قم تولید کنند که برای این کار شهرک سینمایی پیامبر اعظم(ص) را احداث کردند که بعدها نیز بتواند برای سایر پروژه های سینمایی مذهبی و تاریخی قابل استفاده باشد.

فیلم "محمد رسول‌الله (ص)" مخاطبان زیادی در جهان خواهد داشت و به لحاظ تکنیکی از بهترین های دنیا در آن استفاده شده است. همچنین برای کسب تأیید، عوامل این فیلم به ملاقات مراجع تقلید و مقام معظم رهبری رفته و ملاقاتی نیز با علمای اهل تسنن برخی کشورها مثل ترکیه، سوریه و الجزایر داشته اند.

این در حالی است که الازهر مصر نسبت به این فیلم انتقاداتی داشته که گفته می شود جنبه آن بیشتر به لحاظ سیاسی است. همزمان با اکران این فیلم، موجی از حملات رسانه های عربی نسبت به آن آغاز شد که بیشتر سعی در دامن زدن به اختلافات مذهبی دارد.

این فیلم که بازه زمانی ۷ تا ۱۴ سالگی پیامبر اسلام را به تصویر کشیده است به زودی در سراسر کشور اکران خواهد شد. خبرنگار ما در رابطه با چگونگی فیلم به لحاظ کیفی و قدرت فیلمنامه، همچنین تلاش های رسانه های عربی برای ایجاد تفرقه، گفت‌وگوهایی داشته است که در ادامه می خوانید:

تمام مراحل ساخت فیلم محمد(ص) تحت نظر آیات عظام بوده است

حسین نوش آبادی، معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه فیلم محمد(ص) یکی از حرفه ای ترین فیلم های تاریخ کشور است، گفت: فیلم محمد(ص) به کارگردانی مجید مجیدی با استفاده از بالاترین تکنولوژی ها ساخته شده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اظهارات الازهر مصر و برخی مقامات سعودی مبنی بر اینکه نمایش این فیلم با اشکالاتی از قبیل نشان دادن پیامبر مواجه است، توضیح داد: برخی اظهارات عامدانه است چرا که آنها به طور کل با ساخت چنین فیلمی مخالف هستند.

وی افزود: تمامی مراحل ساخت فیلم محمد(ص) طبق نظر و فتوای مراجع تقلید و آیات عظام بوده و هنگام نوشتن دیالوگ ها و تصویرسازی ها نسبت به رعایت مسائل دینی و اسلامی توجه و دقت لازم صورت گرفته است.

نوش آبادی در پایان در خصوص جزئیات فیلم محمد(ص) خاطرنشان کرد: این فیلم یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی به شمار می رود که با هدف ورود به سینمای بین المللی ساخته شده است لذا تحرکات شدیدی را از سوی برخی کشورها علیه آن شاهدیم که قصد دارند با یک اثر سینمایی به شیوه ای سیاسی برخورد کنند.

فیلم محمد(ص) به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است

سید علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، ساخت فیلم محمد(ص) به کارگردانی مجید مجیدی را یکی از بهترین اقدامات نظام در حمایت از سینمای کشور از ابتدای انقلاب تا کنون دانست و گفت: یکی از بهترین اقداماتی که نظام از ابتدای انقلاب تا کنون انجام داده حمایت از ساخت چنین فیلمی است که برای ساخت آن از آقای مجیدی تشکر می کنیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این فیلم مقطع سنی ۷ تا ۱۴ سالگی پیامبر اسلام(ص) را به تصویر کشیده که امیدواریم بعد از کسب این موفقیت بتواند در آینده درباره تمامی زندگی حضرت فیلمسازی شود.

وی در ادامه هنر را یکی از مهم ترین ابزارها برای انتقال پیام اسلام ناب به دنیا دانست و تصریح کرد: امیدواریم هم مجید مجیدی مورد تشویق و حمایت نظام قرار گیرد هم بقیه هنرمندان با ساختن چنین فیلم هایی واقعیت های اسلام و ایران را به جهانیان منتقل کنند.

طاهری همچنین درباره برخی انتقادات از سوی الازهر مصر گفت: پیش از این آنها فیلمی را با عنوان "الرسالة" را با همکاری آمریکا ساخته بودند که نسبت به فیلم کنونی محمد(ص) خیلی ضعیف تر است لذا طبیعی است مخالفت ها و انتقادهایی داشته باشند اما نسخه کنونی ایرانی کاملا قدرت برتر خود از لحاظ محتوایی و تکنیکی را نشان داده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره ایراد برخی کشورها نسبت به نقش آفرینی کودکی به جای پیامبر خاطرنشان کرد: احتمالا به خاطر اینکه در آن سن حضرت محمد(ص) هنوز به پیامبری نرسیده بودند به تصویر کشیدن ایشان از لحاظ مراجع شیعه ایرادی ندارد.

طاهری در پایان خبر داد: مقام معظم رهبری فیلم محمد (ص) را کامل دیده و مورد تأیید قرار داده اند.

فیلم محمد(ص) پایان ژانر اسلام‌هراسی

جواد آرین منش، عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، با اشاره به روند ساخت فیلم محمد(ص) به کارگردانی مجید مجیدی گفت: به راحتی می توان این فیلم را که ساخت آن از سال ۸۶ کلید خورد، بزرگ ترین پروژه سینمایی کشور دانست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس هشتم شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: قاعدتا انتظار این است که یک اثر فاخر، ماندگار و اثر برجسته فرهنگی هنری را از جمهوری اسلامی ایران شاهد باشیم که پیام رسان و نشان دهنده هنرمندان ایرانی در ارتباط با معرفی شخصیت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه طبیعتا فیلمی که در خصوص زندگی پیامبر اسلام(ص) ساخته که مخاطب آن از جهان اسلام حدود ۲ میلیارد نفر مسلمان خواهد بود، گفت: بر همین اساس نسبت به آن حساسیت ها نیز بیشتر خواهد شد و قطعا این فیلم در جهان اسلام انعکاس وسیعی داشته و توانایی ایجاد یک گفتمان را نیز خواهد داشت.

آرین منش در ادامه با اشاره به این مطلب که اگرچه این فیلم یک کار ملی و ایرانی است ولی کاری متفاوت از سایر تولیدات است، یادآور شد: فیلم محمد(ص) یک فیلم ملی است که مخاطب جهانی خواهد داشت و طبیعی است که حساسیت برانگیز باشد چرا که ما دیدگاه ها، قرائت ها و روایات تاریخی متفاوتی را در زمینه زندگی پیامبر(ص) داریم.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم ادامه داد: اینکه جهان اسلام، علما، اندیشمندان، هنرمندان و صاحبنظران نسبت به چنین فیلمی حساسیت داشته باشند دور از ذهن نیست و این فیلم یک فیلم جریان ساز و تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: این فیلم به موازات تنوع دیدگاه هایی که به وجود خواهد آورد، در نوع خود می تواند یک فیلم وحدت بخش در جهان اسلام باشد چرا که از مهم ترین عوامل وحدت بخش در جهان اسلام قرآن و پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) هستند.

آرین منش در ادامه با بیان اینکه اگر ما به عوامل وحدت بخش در جهان اسلام نگاهی بیاندازیم همه مسلمانان جهان قرآن را با جان و دل به عنوان یک کتاب آسمانی و وحیانی و پیامبر اسلام(ص) را به عنوان منادی اسلام و بنیان گذار اسلام پذیرفته اند، اذعان کرد: بنابراین در خصوص پیامبر(ص) وحدتی در بین جهان اسلام اعم از سنی و شیعه وجود دارد لذا خودش می تواند عامل وحدت بخش در جهان اسلام باشد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه فیلم محمد(ص) می تواند در جهت کاهش اسلام هراسی گام فرهنگی مهم تلقی شود، خاطرنشان کرد: در هر صورت پروژه این فیلم، یک کار سترگ، با شکوه و باعظمت ولی حساسیت برانگیز خواهد بود بدین معنا که این گونه تولیدات که همه مسلمانان، هنرمندان و علما به آن حساس هستند با نقدهایی روبرو خواهد شد که ممکن است در نوع خودش مثبت باشد ولی در نهایت اثری فاخر، ماندگار و پیام رسان خواهد شد.

فیلم محمد(ص) نشان دهنده بلوغ سینمای ایران است

سید مرتضی حسینی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی، با بیان اینکه سینمای کشور توانست با ساخت فیلم محمد(ص) ادای دین کند، گفت: ما با قدرت و منابع عظیم فرهنگی که داریم توانسته ایم بهترین فیلمنامه را برای تولید فیلم محمد(ص) داشته باشیم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تولید این فیلم کار بسیار ارزشمندی بوده است، عنوان کرد: این کار مورد تأیید مقام معظم رهبری، کلیه مراجع تقلید و آیات عظام است.

وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت و قدرت کارگردان باعث شده است که فیلمنامه قوی نوشته شود، یادآور شد: فیلم محمد(ص) نشان دهنده بلوغ و توانایی سینمای ایران و بسیار باشکوه و قابل تحسین است.

حسینی ادامه داد: این فیلم هر سلیقه و ذائقه ای از هر دین و مذهبی را راضی می کند و به لحاظ کیفی از بهترین گزینه های داخلی و خارجی برای ساخت این فیلم بهره گرفته شده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص برخی انتقادها از سوی مراجع سایر مذاهب در کشورها، خاطرنشان کرد: ممکن است خبرهای نادرستی پیرامون تولید فیلم به مراجع سایر مذاهب رسیده باشد که آن هم معمولا به خاطر مسائل سیاسی است اما به طور کلی اکثریت مسلمین و مراجع آنها این کار را تأیید کرده و خواهند کرد.

فیلم محمد(ص) پاسخ ابهامات آزادگان جهان را می دهد

نصرالله پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی، با اشاره به فیلم محمد(ص) که تقریبا آماده اکران است، گفت: تولید فیلم هایی نظیر محمد(ص) در فضای امروز نه تنها دنیای اسلام بلکه جهان بشریت بیانگر واقعیات خواهد بود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: ملت های آزاده می توانند با تماشای این فیلم که بخشی از زندگی پیامبر اسلام است بتوانند برای گمشده های خود پاسخی بیابند و بسیاری از ابهامات و نگرانی ها در فضای کنونی اسلام هراسی که غرب راه انداخته است، برطرف خواهد شد.

وی افزود: این فیلم جذابیت های خاص خود را به همراه رعایت مسائل کیفی و کمی دارد و با یک زبان مشترک بین همه ملت های دنیا می تواند ارتباط برقرار کند.

پژمان فر ادامه داد: بعد از فیلم محمد رسول الله(ص) به کارگردانی مصطفی عقاد که توانسته بود به بخشی از زندگی پیامبر بپردازد امیدواریم این فیلم هم بتواند بخش های دیگری از زندگی ایشان را چنان نمایان کند که تأثیراتی که زمانی آن فیلم بر جهان بشریت داشت، داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص برخی سیاسی کاری های کشورهای دیگر نسبت به ساخت فیلم محمد(ص) خاطرنشان کرد: بعضا نسبت به حرکت هایی که در جمهوری اسلامی است انتقاد می شود منتها باید انتقادهای منصفانه را دید اما اگر بخواهیم در یک فضای گفتمانی مسأله را بررسی کنیم قوت های فراوانی دارد که نمی توان از آن چشم پوشید.

فیلم محمد(ص) مرجعی موثق برای محققان و پژوهشگران خواهد شد

سید رمضان شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون فرهنگی، با بیان اینکه فیلم محمد(ص) ساخته کارگردان ایرانی با نگاه تشیع بوده و تأثیرگذار است، گفت: فیلمی که سابقا ساخته شده بود با نگاه اهل تسنن بود لذا قطعا فیلمی که با نگاه تشیع درباره بخشی از زندگی پیامبر(ص) ساخته شده است موثرتر خواهد بود.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این فیلم به نکات ریز تاریخی بیشتر دقت و اشاره شده است و بر مستندات تاریخی و روایی شیعه بیشتر تکیه دارد.

وی ادامه داد: اگر در نهایت این فیلم از نظر کیفی و داستانی از فیلم سابقی که درباره زندگی پیامبر(ص) ساخته شد ضعیف تر باشد قطعا دچار خسارت سنگین فرهنگی خواهد شد اما قاعدتا با خبرهایی که می رسد این گونه نیست.

شجاعی کیاسری در ادامه با تأکید بر اینکه کشورهای دیگر نباید نسبت به این فیلم نگاه و برخورد سیاسی داشته باشند، خاطرنشان کرد: مطمئنا انتقادات سنگینی از سوی سایر کشورها نسبت به این فیلم می شود اما نباید به خاطر آنها عقب نشینی کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: این فیلم بر اساس مستندات تاریخی قوی و زیر نظر مراجع تقلید و آیات عظام ساخته شده است و در آینده می تواند مرجع فیلمسازان، محققان و پژوهشگران باشد.

پروژه فیلم محمد(ص) برترین کار فرهنگی در سال اقتصاد و فرهنگ بود

لاله افتخاری، عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی، با اشاره به این مطلب که فیلم "محمد(ص)" به کارگردانی مجید مجیدی بعد از فیلم "محمد رسول الله" به کارگردانی مصطفی عقاد، دومین اثر جهانی است که پیرامون پیامبر اسلام ساخته شده است، گفت: تا کنون فیلم های زیادی برای سایر پیامبران الهی ساخته شده اما فیلم مجیدی دومین اثر سینمایی است که برای پیامبر اسلام ساخته شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این فیلم تنها برای ایرانیان ساخته نشده است، عنوان کرد: مخاطبان این فیلم می توانند جمعیت ۸ میلیاردی کل دنیا باشند و قطعا تأثیرات این فیلم برای هر فردی از هر دین و مذهبی خواهدبود.

وی ادامه داد: آماده شدن پروژه فیلم محمد(ص) یکی از بهترین کارهایی بود که در سال اقتصاد و فرهنگ صورت گرفت و در جریان فیلم به خوبی دوره ای از کودکی و نوجوانی حضرت محمد(ص) به تصویر کشیده شده است.

افتخاری افزود: ساخت این فیلم می تواند الگویی برای سایر هنرمندان متعهد کشور باشد که با خلق آثار دینی و مذهبی پاسخی قاطع به تمام کسانی که در راستای اسلام هراسی و توهین به مقدسات اسلام قدم بر می دارند باشد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نقش هنرمندان و فیلمسازان در دنیای امروز تأثیرگذاری زیادی دارد لذا هنرمندان کشور ما باید از ظرفیت های موجود جهت تأثیرگذاری بر صحنه جهانی استفاده کرده و با تولید آثار دینی و مذهبی قدمی در زمینه مبارزه با اسلام هراسی بردارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دادا
نشان دادن چهره معصومین حرام و کفر است و هیچ کسی نمیتواند انرا مباح نماید . همانگونه که چهره حضرت عباس (س) ............