سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۵
۲

روایت لاریجانی از سفرهای سران فتنه و دسترسی پزشکی آنان

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 408152
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان درباره وضعیت سران فتنه گفت: آنها می‌توانند به نقاط مختلف کشور سفر کنند و دسترسی‌های مدیکال هم دارند ولی بنده با آنها دیداری نداشتم.
روایت لاریجانی از سفرهای سران فتنه و دسترسی پزشکی آنان
به گزارش جهان به نقل از فارس، جواد لاریجانی در حاشیه سفر رییس قوه قضاییه به لرستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مورد انجمنی تحت عنوان انجمن جهانی دفاع از حقوق بشر و اینکه آیا با این انجمن تعامل دارید یا خیر گفت: در مورد حقوق بشر در کشورها به روش های مختلف اعم از ماهیت حکومتی و ngoها پیگیری می کنند که ستاد حقوق بشر نیز بi عنوان یک نهاد حکومتی آنرا پیگیری می کند.

وی افزود: این انجمن هم همان نهاد غیر دولتی است که البته باید آن را ثبت قانونی کنند و ما حمایت می کنیم. هر چند ۲ هزار نهاد مردمی در این خصوص در کشور فعال هستند.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از وضعیت سران فتنه در حصر به حقوق بشر ارائه شده است، گفت: حصر هر فردی باید مبنای قانونی داشته باشد یا قاضی حکم می‌کند یا شورای عالی امنیت ملی می تواند آزادی های فرد یا گروهی را محدود کند و به قوا ابلاغ کند.

وی افزود: پرونده تخلفات فتنه مدارک زیادی دارد که برخی در دادگاه است و برخی از شورا دستور آمده است.

جواد لاریجانی در پاسخ به اینکه آیا به عنوان دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با افراد در حصر دیدار داشته اید، گفت: دیداری نداشته ام. ما کینه شخصی با افراد نداریم. افرادی که در کشور خدمات ارائه کرده اند نظام با آنها تسامح دارد. اما باید بار مسئولیت جرم رخداده را بپذیرند.

وی ادامه داد:‌ البته مسئولیت سلامت این افراد با دستگاه های امنیتی است اما مشکلی ایجاد نشده است. آنها فرجه بسیاری دارند حتی برای اینکه به نقاط مختلف کشور سفر کرده و دسترسی های مدیکالشان هم بیشتر از دسترسی های معمولی است.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه آیا مجوزی برای ورود احمد شهید صادر می کنید، گفت: این سوال خوبی بود که باید کامل به آن توضیح دهم. سیاست جمهوری اسلامی در مورد مکانیزم های گزارشگری های سازمان ملل سیاست همکاری است. اما گزارشگری چارچوب های خاص خودش را دارد و به روش های احمد شهید اشکال داریم.

وی افزود: اول اینکه نصب گزارشگر ویژه باید موجه باشد مثلاً رفتاری در ایران در مورد زنان رخداده که غیر طبیعی باشد که چنین چیزی وجود نداشت و فقط گفتند غربی ها و آمریکایی ها از ایران ناراحتند که این دلیل موجهی نیست.

جواد لاریجانی اظهار داشت: گزارشگر ویژه نباید موض گیری کند چرا که وقتی هنوز مرکب حکم وی خشک نشده بود شروع به موضعگیری کرد. ما مواضع شخصی وی را حق خودش می دانیم اما وقتی گزارشگر می‌شود باید مواضع شخصی را پنهان کند و گزارش تهیه کند.

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: سوم اینکه احمد شهید متدولوژی مصوب سازمان ملل را باید مبنا قرار دهد و نباید تنها بر اساس اطلاعات و اخبار سایتها علیه ایران آن را گزارش بگویید.
وی افزود: احمد شهید با تروریست ها روابط زیادی دارد از شرکت در مراسم ها و سخنرانی هایی که داشته است. همان هایی که در ایران ۱۷ هزار نفر را شهید کرده اند. بعد آنها را به عنوان مدافع حقوق بشر عنوان کرده و این مشکلات کاملاً اساسی است.

وی گفت: کارشناسان ما با احمد شهید مذاکرات زیادی داشته‌اند و این مسائل را توضیح داده ایم که اشکال ما با شما فنی است. در ایران ۷ گزارشگر فنی آمده و باز هم خواهد آمد. مشکل ما با گزارشگری نیست بلکه با متدولوژی آن مشکل داریم.

بیانیه آمریکا درباره محصوران فتنه، مصداق بارز دخالت در امور داخلی ایران است


 محمدجواد لاریجانی همچنین در پاسخ به موضع وزارت امور خارجه آمریکا درخصوص محصوران که وزارت امور خارجه ایران هم آن را برخلاف معاهده الجزیره دانسته است، گفت: به نظرم این بیانیه مصداق بارز دخالت آشکار در امور داخلی یک کشور و خلاف معاهده الجزایر و حتی خلاف تعهدات بین‌المللی است؛ زیرا به نحوی به آشوب دامن می‌زند و یا تحریک به آشوب می‌کند.

دبیر ستاد حقوق بشر به دولتمردان آمریکایی توصیه کرد که به فکر آبروداری باشند و تأکید کرد: زمانی که آمریکا در ۳۰۰ سال پیش تأسیس شد امید زیادی بود که مدل بزرگی برای لیبرال دموکراسی باشد اما اکنون، نژادپرستی در حد اعلی و تبعیض‌های بسیاری در این کشور وجود دارد.

لاریجانی ادامه داد: آنها اگر نگران وضعیت اجتماعی ۹۹ درصد باشند و بتوانند تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها را کم کنند، شاید بتوانند آبروی بهتری کسب کنند. حمایت آمریکا از تروریسم یک موضوع قابل پیگرد است، آنها از تروریست برای پیشبرد مقاصد خود استفاده و از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به خشونت های داعش به عنوان یکی از ویژگی‌های تروریسم غربی یاد کرد و گفت: اینگونه خشونت‌ها زاییده تفکر غرب است. اگر به تاریخ بنگریم، در جنگ هایی که غرب به راه انداخته است، میزان کشتار بیش از یک میلیون نفر بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کوثر
اسمش حصره...هتل پنج ستاره ست لا مصب
Iran, Islamic Republic of
کوثر جان پیشنهاد میکنم شما هم همین حصر رو تجربه کنید اگه هتل 5 ستاره هست؟!