چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

۲۷ شرکت نفتی در میان ۱۰۰ شرکت برتر ایران

سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 407966
در رتبه بندی سالانه سازمان مدیریت صنعتی کشور، در میان ۱۰۰ بنگاه تجاری اول کشور، نام ۲۷ شرکت نفتی به چشم می خورد.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، با توجه به آمار ارائه شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی، حجم فروش ۱۰۰ شرکت اول سال ۹۳ بر اساس اطلاعات مالی سال گذشته، معادل ۵۲۸ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با حجم فروش ۱۰۰ شرکت برتر سال پیش از آن، بیش از ۴۹ درصد رشد داشته است.

فروش شرکت اول فهرست نیز نسبت به فروش شرکت صدم، ۳۸ برابر بزرگ‌تر است. ۱۰ شرکت ابتدای فهرست نیز فروشی معادل ۱۹ برابر فروش ۱۰ شرکت انتهای فهرست دارند. ۱۵ شرکت بالای فهرست نیز ۵۰ درصد جمع فروش ۱۰۰ شرکت را شکل می‌دهند که نشان‌دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت‌های بزرگ ایران است.

از آنجا که میزان اثرگذاری فعالیت بنگاه‌ها در ابعاد اقتصاد ملی، رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد، گزینش و رتبه‌بندی شرکت‌ها در مرحله اول بر اساس شاخص «حجم فروش» صورت می‌گیرد.

نکته حائز اهمیت در این رتبه بندی، اختصاص هر سه رتبه اول امسال به سه شرکت نفتی است. در مجموع در میان ۱۰۰ شرکت برتر کشور، ۲۷ شرکت نفتی حضور دارند که این شرکت های نفتی عمدتا خصوصی یا نیمه دولتی هستند.

در میان این شرکت ها شركت گروه گسترش نفت و گاز پارسيان با ۱۵ رتبه بهبود نسبت به سال قبل، شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت با ۱۲ رتبه بهبود، شرکت پالایش نفت تبریز با ۱۱ رتبه بهبود و شرکت پالایش نفت جی با ۹ پله صعود نسبت به سال گذشته بیشترین ارتقاء را در این مدت از خود نشان داده اند.


به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، بیشترین اشتغال‌زایی نیز مربوط به شرکت ایران خودرو (هلدینگ) با ۵۰ هزار و ۹۲۱ نفر کارمند بوده است. شرکت‌های سایپا (هلدینگ) با بیش از ۳۶ هزار نفر، بانک صادرات ایران (هلدینگ) با ۳۲ هزار و ۷۱۳ نفر، شرکت مخابرات ایران (هلدینگ) با ۳۱ هزار و ۵۸۸ نفر و بانک ملت (هلدینگ) با ۲۷ هزار و ۷۹۰ نفر کارمند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *