شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

محرومیت ۸۰ درصد افراد نیازمند به سمعک!

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 407721
استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به محرومیت ۸۰ درصد افراد نیازمند سمعک به دلیل عدم پوشش بیمه‌ها گفت: سمعک یک کالای تجاری نیست و به عنوان یک پروتز درمانی، می‌بایست از مراکز مجاز ارزیابی شنوایی تهیه شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محسن احدی با اشاره به برگزاری چهارمین کنگره شنوایی شناسی ایران از ۲۹ لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در هتل المپیک تهران اظهار داشت: کم شنوایی ناشی از افزایش سن (پیرگوشی)، یکی از معضلات جدی در سلامت عمومی سالمندان است که تقریباً در ۴۰ درصد افراد ۵۵ تا ۷۵ سال بروز می‌کند و شیوع آن در سنین بالاتر بیشتر است.

احدی ادامه داد: نتایج مطالعات علمی نشان می‌دهد در سالمندان کم شنوا، احتمال بروز مشکلات ذهنی و یادآوری وقایع نسبت به سایر سالمندان شنوا بیشتر است. کم شنوایی در سالمندان موجب انزوای اجتماعی و به دنبال آن بروز نقایص شناختی می‌شود. انجام آزمایشات شنوایی دوره‌ای در سنین بالای ۵۰ سال ضروری بوده و می‌تواند از بروز عوارض کم شنوایی در سالمندی جلوگیری کند.

وی گفت: یکی از مهمترین مداخله‌های درمانی در سالمندان مبتلا به کم شنوایی، تجویز سمعک است، در صورتیکه بیش از ۸۰ درصد افرادی که می‌توانند بهره مندی مناسبی از سمعک داشته باشند هرگز این وسیله کمک شنوایی را تهیه نمی‌کنند که علت اصلی آن عدم پوشش بیمه ای مناسب و نگرش منفی نسبت به سمعک است.

احدی اظهار داشت: در حال حاضر امکان تهیه سمعک در تمامی بیمارستان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی سراسر کشور با بالاترین استاندارد و پائین‌ترین هزینه ممکن توسط متخصصان شنوایی شناس فراهم است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه با سازمان‌های بیمه گر می‌توانند نقش مهمی در پوشش بیمه ای سمعک و احقاق حق سالمندان این مرز و بوم در دستیابی به خدمات سلامت ایفا کنند. به منظور دستیابی به بالاترین کیفیت خدمات توانبخشی می‌بایست متخصص شنوایی شناس با انجام ارزیابی های تخصصی اقدام به تجویز سمعک نموده و طی دوره ای مشخص، اقدامات ضروری بعدی را انجام دهد.

دبیر اجرایی چهارمین کنگره شنوایی شناسی ایران عنوان کرد که سمعک یک کالای تجاری نیست و به عنوان یک پروتز درمانی، می‌بایست از مراکز مجاز ارزیابی شنوایی تهیه شود. کم شنوایی در سالمندان به عنوان یکی از مهمترین مشکلات مزمن سلامت در جوامع، به طور ویژه مورد توجه دست اندرکاران چهاردهمین کنگره شنوایی شناسی ایران قرار دارد.

احدی در پایان خاطرنشان کرد: چهاردهمین کنگره شنوایی شناسی ایران به همت انجمن علمی شنوایی شناسی از تاریخ ۲۹ لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود. برنامه‌های کنگره چهاردهم از نظر کمی و کیفی نسبت به برنامه‌های کنگره‌های سال‌های گذشته در سطح بالاتری قرار دارد و حضور میهمانان برجسته بین المللی امکان برقراری ارتباط متخصصان داخلی با مجامع جهانی را تسهیل خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت aud۲۰۱۵.com مراجعه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *