جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۷
۱۰۰
پورتال اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست دریک نگاه:

اقدامات ملی سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با پدیده ریزگردها: Error!

مشترک مورد نظر مشغول پاسخ به منتقدان است!
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 407637
مداقه ای کوتاه در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست به خوبی نشان می دهد که مدیران این سازمان برنامه مدونی برای مقابله با پدیده ریزگردها ندارد یا حداقل می توان گفت در رکن اصلی اطلاع رسانی این سازمان، نشانی از برنامه ریزی برای رسیدگی به معضلات جنوبی‌ها وجود ندارد.
اقدامات ملی سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با پدیده ریزگردها: Error!
گروه جامعه جهان نيوز- سعید ساداتی: پدیده گرد و غبار و ریزگردها در استان های جنوبی، این روزها به اصلی ترین معضل اجتماعی کشور تبدیل شده و نمی توان از آن به عنوان یک مساله اختصاصی و منطقه‌ای نام برد چراکه بخش اعظمی از مردم ایران در بخش های جنوبی و جنوب غربی کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند و عملا زندگی روزمره آنها را تحت الشعاع قرار داده است.

اما در کنار ریزگردها و گرد و غباری که این روزها به صورت ناخوانده میهمان بخشی از مردم ایران شده است، جنوبی ها مدت‌هاست که چشم انتظار رییس سازمان حفاظت محیط زیست هستند چراکه مردم، مسئولان این سازمان را متولی اصلی معضل موجود در استان های مذکور می دانند.

این انتظار مردم در حالی است که پس از دستور ویژه رهبر معظم انقلاب به هیئت دولت مبنی بر بررسی وضعیت استان خوزستان و استان های همجوار، هیئت دولت بصورت فوری تشکیل جلسه داد و طی آن مقرر شد وزیر بهداشت بعنوان نماینده تام الاختیار رئیس جمهور به اهواز سفر کند و نتیجه بررسی های خود را به هیئت دولت تقدیم کند.

انتخاب وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت برای پیگیری آخرین وضعیت پدیده گرد و غبار و اعزام وی به اهواز، در حالیکه «ابتکار» به عنوان رییس سازمان محیط زیست شناخته می شود از یک سو و لغو سفر هفته گذشته معصومه ابتکار به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی [!] و عدم سفر وی به این استان‌ها، از سوی دیگر موجب شد تا موجی از انتقادات روانه این سازمان محیط زیستی شود.

البته پایگاه اطلاع رسانه ای محیط زیست چند روز بعد در اطلاعیه ای اعلام می کند که «سفر دکتر هاشمی به عنوان نماینده دولت به خوزستان و حضور در میان مردم منجر به ایجاد آرامش و دلگرمی مردم به منظور آغاز عملیات اجرایی کوتاه مدت بوده است.» و از وزیر بهداشت به جهت حضور در خوزستان و ابراز همدردی و همدلی با مردم این استان تشکر و قدردانی می کند!

هرچند «ابتکار» طی این روزها بیکار نبوده و به جای پرداختن به دغدغه‌های مردم جنوب کشور، بارها و بارها منتقدان خود را آماج حملات قرار داده و آنها را متهم به موج سواری سیاسی کرده، اما مداقه ای کوتاه در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست به خوبی نشان می دهد که مدیران این سازمان برنامه مدونی برای مقابله با پدیده ریزگردها ندارد یا حداقل می توان گفت در رکن اصلی اطلاع رسانی این سازمان، نشانی از برنامه ریزی برای رسیدگی به معضلات جنوبی‌ها وجود ندارد.

به عنوان مثال، پس از ورود به پورتال رسمی سازمان حفاظت محیط زیست، در ستون سمت چپ قسمتی وجود دارد با عنوان «اهم برنامه‌های روزانه دکتر معصومه ابتکار». با کلیک بر روی این قسمت در کمال تعجب مشاهده می شود که برنامه های رئیس سازمان تنها تا روز دهم بهمن ماه سال جاری بر روی خروجی سایت قرار گرفته و گویا پس از این تاریخ (که اتفاقا آغاز روند جدی شدن معضلات مردم جنوب شهر نیز از همان روز است)، وی هیچ برنامه مدونی ندارند یا حداقل مردم را محرم برنامه های خود ندانسته اند!


بخش دیگری که این بار در ستون سمت راست پورتال سازمان خودنمایی می کند، بخشی است با عنوان «ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار». هر چند این بخش در نگاه نخست، این توقع را در مخاطب بوجود می آورد که با کلیک بر روی آن، از آخرین اقدامات عملیاتی سازمان حفاظت محیط زیست در قبال این پدیده باخبر شود اما بازهم مخاطب ناکام مانده و در بخش ابتدایی این صفحه به توصیه های ایمنی و پزشکی در معرض پدیده گرد و غبار بر می خورد!

 

پورتال سازمان در صفحه «ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار» به این سوال پاسخ می دهد که «در زمان بروز پدیده گرد و غبار چه باید کرد؟» توصیه هایی که با یک جست و جوی ساده در فضای مجازی نیز می توان به آنها دست یافت.

دومین بخش که در این صفحه جلب توجه می کند، بخش اخبار است. اخباری که انتظار می رود به اقدامات و گام های موثر سازمان در مسیر حل معضل ریزگردها در استان های جنوبی اشاره کند، سعی دارد تا با تاسی از دولتمردان یازدهم، این بار نیز، یک معضل دیگر را به دوش دولت قبلی بیاندازد.

البته نگارنده در این مقال به دنبال مقصر اصلی نمی گردد و قرار نیست به تحلیل کیفی و مقایسه آماری اقدامات دولت قبل و دولت فعلی در این باره بپردازد، اما نکته حائز اهمیت آن است، در شرایطی که مردمِ قریب به ۶ استان کشور با این پدیده شوم دست و پنجه نرم می کنند، انداختن همه تقصیرها و کم کاری ها به گردن دولت قبلی چه مشکلی را حل می کند؟! آیا قرار است گرد و غبار هم سیاسی شود؟!

«وظایف دولت پیشین در مبحث گردوغبار چه می شود؟» و «انتظار داریم معضل ۸ ساله ریزگردهای خوزستان حل شود» عنوان مهمترین اخباری است که در این بخش قرار گرفته که اولی بازنشر گزارش روزنامه اعتماد است و دومی نیز به اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام اختصاص یافته است.

در ستون سمت چپ صفحه اختصاصی «ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار» بخش دیگری وجود دارد با عنوان «تماس با دبیرخانه گرد و غبار» که مخاطب پس از ورود به این بخش تنها با یک آدرس تکراری (آدرس پستی سازمان) و یک شماره تماس مواجه می شود! که البته تماس های مکرر خبرنگار جهان‌نیوز با این شماره نتیجه‌ای در بر نداشت و کسی پاسخگو نبود.


جالب توجه ترین بخش در ستون سمت راست این صفحه، قسمت اقدامات است که به دو بخش اقدامات ملی و بین المللی تقسیم شده است.

نتیجه حاصل از کلیک بر روی دو بخش اقدامات ملی و بین المللی در زیر آورده شده است:

اقدامات ملی: Error !

اقدامات بین المللی: ؛(javascript:void(۰


البته کلیک بر روی بخش های «طرح های تحقیقاتی انجام شده» و «تماس با ما» نیز نتیجه بهتری به مخاطب نمی دهد:

طرح های تحقیقاتی:

تماس با ما:

 
بررسی وضعیت موجود پورتال اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، مخاطب را به یکی از دو نتیجه زیر می رساند:

یا مسئولان این سازمان اصولا اعتقادی به پورتال و اطلاع رسانی از طریق وب سایت ندارند و دلیل سردرگمی و بی برنامگی اصلی ترین رسانه اطلاع رسانی سازمان به همین دلیل است یا اینکه براستی مدیران این سازمان حیاتی، برنامه جدی و مدونی برای پدیده گرد و غبار و ریزگردهای استان های جنوبی ندارند که در هر دو حالت عملکرد مدیران سازمان حفاظت محیط زیست غیرقابل دفاع و توجیه ناپذیر است.

و اما نتیجه نهایی بر عهده مردم و مخاطبان!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم...
Iran, Islamic Republic of
دلواپسان در هشت سال گذشته كجا بودند
Iran, Islamic Republic of
مي دانيد چرا ؟
چون دلواپسان هشت سال گذشته به علت اين كه مي دانستند با مارگيراني مانند اين جناب كه بنزين داخلي و مسئله پارازيت را دكاني براي كاسبي ش...بنزيني خود ساخته بودند به مانند شما در كوزه ايشان نيفتادند و ...............

....
.
موافق نیستم تحلیل درستی نبود
Iran, Islamic Republic of
چه توجیه زیبایی، خخخخخخخ
United States
در داخل وطن مشغول خدمت،خائنین و وطن فروشان کجا بودند؟
اشتباه مثبت دادم
ولنجک
هشتصد میلیارد دلار درآمد نفتی رو چکار کردین برادر خدمتگزار؟
روحانی مچکریم دیگه داره دوران مچکریمش تمام می شه
مشغول خدمت و دوندگی شماهاااا چی؟اینو بگو
Iran, Islamic Republic of
به قول اخراجی های 1:
داشتیم برای شما دعا می کردیم
Iran, Islamic Republic of
اهواز اگر هوا ندارد
ربطی به من و شما ندارد
...
توی دانشگاه مشغول درس خواندن بودند ، حالا که دیدند دولت نوید ، امید ، تدبیر ، ادب ، سواد آمده سرکار ، ..
خدا عاقبت مردم خوزستان رو ختم به خیر کنه
عمو 8 سال قبل از 8 سال گذشته دولت قبل یعنی از 76 تا 84 ایشون به مدت 8 سال رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بودن اونموقع خودش چیکار کرد که دوقورت و نیم زبون داره در ثانی خانم ابتکار وقتی تصمیم گرفت وزارت نیروی فعلی آب خزر رو به کویر منتقل کنه یه موضع مخالف اما سرد گرفتن نه کار به جراید کشید مثل بنزین و نه جنجالی به پا کردن اینجوری ریاست بر سازمان محیط زیست نتیجه اش میشه همون نتیجه ای که نزدیک 10 ساله این خانم داره تحویل مردم میده ایشون استعفا بده سنگین تره تا اینکه بخواد ادامه فعالیت بده ضمن اینکه یکی از کلمات درر بارشون این بود که امسال هوای تهران کمی بهتر شد در صورتیکه امسال هوای تهران کمی نه خیلی هم بدتر شد
خود طرح انتقال آب خزر به کویر طرحی مغایر محیط زیست که در چند سال آینده اثرش رو میذاره خانم ابتکار در مورد این مورد هم باید اقدام عملی کنه وگرنه چند سال دیگه مشکلی رو که در جنوب کشور داریم به لحاظ محیط زیست نه ریزگرد ولی به نوعی دیگر با تغییر اکوسیستم در شمال کشور خواهیم داشت
اصغری
چون در هشت سال گذشته آلودگی هوا وجود نداشت با خیال راحت خوابیده بودن
همون جايي كه الان شما هستيد!!
ببین ملت رو به چه روزی انداختن...
نکته قابل تامل دیگر اینکه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز در اقدامی متقابل پاسخ منتقدین خود را داد و گفته است: به این دلیل هفته قبل به خوزستان نرفته چون اهل وعده و کارهای نمایشی و بی‌نتیجه نیست و در این مدت در تلاش بوده بسته کاملی را برای حل مشکل گردوغبار مهیا کند تا در سفر این هفته خود که روز سه‌شنبه انجام می‌شود، با دستی پر عازم این استان شود. ابتکار تاکید می‌کند: جالب است بدانید تعدادی از همین نمایندگان که در این روزها سرسختانه درحال انتقاد از سازمان محیط‌ زیست هستند، دقیقا سه‌روز قبل از وقوع اولین موج گردوغبار در کمیسیون تلفیق مجلس در یک نوبت همه اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای مقابله با پدیده گردوغبار در بودجه سال٩٤ که از سوی سازمان محیط‌زیست در بودجه گنجانده شده بود را به‌صورت کامل حذف و آن را به یکی از مصارفی که مد‌نظر خودشان است منتقل کردند.




هر چند اعضای کمیسیون تلفیق تاکنون در این‌باره اظهار نظر نکرده‌اند ولی اگر ادعای خانم ابتکار صحیح باشد بسیار ضروری است که فارغ از نگاه سیاسی رسانه‌ها مجددا و با یک رویکرد متفاوت به این مسئله نگاه کنند و کسانی که به‌طور واقعی برای حل این معضل بسیار حیاتی مانع‌تراشی می‌کنند را به مردم معرفی‌ کنند.




اسامی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس بر اساس کمیسیون های آنها به شرح زیر است:




کمیسیون اقتصادی:

حسین‌زاده بحرینی نماینده مشهد، محمد حسن‌نژاد نماینده جلفا و ایرج ندیمی نماینده لاهیجان




کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری:

علیرضا سلیمی، قاسم احمدی لاشکی، جبار کوچکی‌نژاد




کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

اسماعیل کوثری نماینده تهران، احمدرضا دستغیب نماینده شیراز، حسن کامران نماینده اصفهان




کمیسیون صنایع:

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، داریوش اسماعیلی نماینده سروستان، سیدهادی حسینی نماینده قائم‌شهر




کمیسیون انرژی:

شمس‌الله بهمئی نماینده مردم رامهرمز و رامشیر، حسین امیری خامکانی نماینده زرند، سید سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه




کمیسیون شوراها:

علیرضا زاکانی نماینده تهران، محمدجواد کولیوند نماینده کرج ، محمدمهدی مفتح نماینده تویسرکان

کمیسیون بهداشت:




امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مشهد، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان




کمیسیون حقوقی و قضایی:

نیره اخوان بیطرف نماینده اصفهان، موسی غضنفرآبادی نماینده بم، محمد دهقان نماینده طرقبه




کمیسیون فرهنگی:

نصراالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد، سید مرتضی حسینی نماینده قزوین، سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری




کمیسیون عمران:

مجید جلیل سرقلعه نماینده لردگان، یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان، محمد دامادی نماینده ساری




کمیسیون اجتماعی:

عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه، ضرغام صادقی نماینده شیراز، مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندوآب




کمیسیون کشاورزی:

عباس پاپی‌زاده، شمس‌الله شریعت‌نژاد، محمدتقی توکلی نمایندگان دزفول، تنکابن و الیگودرز
Iran, Islamic Republic of
واقعا تعجب می کنم از خانم ابتکار
Iran, Islamic Republic of
برای چی از روحانی تشکر می کنید
Iran, Islamic Republic of
اين طنز است برادر
...
برای اینکه خانه شخصی اش در ولنجک است و کلاس دارد.
United States
برای اینکه دلایل عدم کفایت را خودش جور میکنه. ایول داره
داره یواش یواش برای بای بای آماده می شه
خانم محترم خودت برو استعفا بده
United States
این تشکر از صد تا انتقاد هم تندتره
دمت گرم
United States
دورانیههههههههههههههههههههه دووووورانیههههههههه
دوران روحانی مچکریم!
بی خیال ها و مرفهین بی درد کجا بودند؟
انقدر مچکر باش تا...
عزیزم برای همین است که مشترک مورد نظر نمی تواند به خوزستان برود بابا چه انتظاری از این مشترک مورد نظر دارید هم جوابگوی تلفنی شما و حضوری. هر وقت هوا آبی شد مشترک مورد نظر به جنوب سفر می کند انشاءاله 100 سال آینده حتما مشترک مورد نظر به جنوب می آید جنوبیان اگر ریزگرد هم نبود خودتون با دستهاتون این ریزگردها رو در هنگام حضور این مشترک مورد نظر بوجود بیاورید. تقصیر شماست که ریزگردهای شما زود تمام شد تقصیر مشترک مورد نظر نمی باشد.
عزیزم مشترک مورد نظر در حال خانه تکانی و بستن چمدان به جزیزه هاوایی می باشد چه انتظاری از مشترک بی وجدان دارید بذارید زندگی شو بکنه حالا حلال یا حرام مهم زندگی است عزیزم
Iran, Islamic Republic of
به یاد دارم یکی از کاندیدا در مناظرات انتخاباتی 92 مرتب تکرار می کرد که:
بلدم بلدم بلدم....
برنامه داریم برنامه داریم برنامه داریم ...
راه حل دارد راه حل دارد راه حل دارد ...
حل شدنی است حل شدنی است حل شدنی است....
و ایکاش مردم به اون کاندید رای نمیدادن تا کی باید بکشیم همین الان وزیر نفت و راه و صنعت و این بانوی سبز پوش باید برکنار بشن مجلس داری چیکار میکنی بجنب
Iran, Islamic Republic of
برادر دلواپس در خواست ديگري ندارين؟
چرا شما و بقیه اشراف شمال شهر تهران و چند محله مرفه یکی دو شهر دیگر ، لطفا حق مردم را کمتر غارت بفرمایید.
پیام
دوست عزیز سبز پوشیدنش باعث آزار شماست...
فقط متاسفم...همین
نه مدیریت نزدیک به 10 ساله اش بر سازمان محیط زیست با این وضع کار کردنش باعث آزار ماست انقدری که به سبز پوشی علاقه نشون میده به محیط زیست علاقه نشون میداد این نبود حال و روز محیط زیست
آره ميترسيد لباس سبزش خاكي بشه نيومد خوزستان !!!!
مجلسی ها چکار می توانند بکنند؟ قضیه مثل "قانون وقف دانشگاه آزاد" نیست که با دو فوریت تصویب بشود.
دولت راستگویان واقعی
نمایندگان مومن و متقی باید طرح عدم کفایت ....
Iran, Islamic Republic of
خب درست گفته است

حل مي شود يعني ملت در ندانم كاري ...
خانه شخصی آن کاندیدای محترم ...
مگه نمیدونید بعد از دهم بهمن ماه کارهایی عید خانوم شروع میشه!باید بلیت هواپیما برا مسافرت خارج رزرو کنه او ه اوه خرید بگو طفلی با این همه کار چطوری به فکر محیط زیست !
مدیر بی کفایت استعفا استعفا
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی اینا از رو نمی رن؟
روکه نیست سنگ پای قزوین
Iran, Islamic Republic of
تعجب نداره....
........از ايشان متشكريم!!!!!
Iran, Islamic Republic of
واقعا تو برنامه تلویزیونی که اومده بود غیر از برنامه برای زندگی خودش و خنده های ناشی از رفاه مطلق و اینکه پشتم گرمه دیگه مردم بقیه نقاط ایران چی میکشن چیزی استنباط نمیشه واقعا ببینین در طول این قضایا و قبلا چند بار از تهران خارج شده فقط طرز بستن روسری رو تمرین میکنه ....
Iran, Islamic Republic of
... اگر پشت ايشان گرم نباشد
پس ما ملت بدبخت باشيم ؟!!!

...
علوی
بابا چه انتظاراتی از دولت سالمندان دارید؟؟؟؟
خستن اذیتشون نکنین
علی
خدا را شکر دولت جوان ... را هم که دیدیم.
حالا کجاشو دیدی. این هنوز از نتایج سحر است....
اگه چشم داشتین میدیدین!
Iran, Islamic Republic of
مدیر بی کفایت استعفا استعفا
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم کی تشخیص داده که ایشون صلاحیت سکانداری محیط زیستو داره نه تو شیر نه پالم نه سوسیس و کالباس نه هیچی تخصص نداره ادم قحطی اینهمه دکتر متخصص حالا اشتباهی اینم تو افراد تسخیر سفارتم میپلکیده
Iran, Islamic Republic of
... . هر چه آدم بيسواد هم قبيله اي هست را به كار مي گيرند !!!
استغفار کن عزیزم! این دولت با کلید تدبیر ، سواد ، امید ، نوید ، تخصص ، ادب ، اخلاق فقط و فقط شایسته سالار است. چرا این جهان نیوز را نمی بندند. علی مطهری که هنوز توی آن هئیت نظارت بر مطبوعات هست. خوب ، دستور بده این جهان نیوز را هم ببندند. اینها در عصر حجر زندگی می کنند ،....
نکته دان
جالبه اکثر اونا که در حمله به سفارت امریکا دست داشتن ...
م.ح
خیلی خبر عالی بود./.
از جهان نیوز خواهشمندیم باز هم اخباری از عملکرد نامناسب این سازمان از زمان حضور ابتکار جهت آگاهی افکار عمومی انتشار دهد
باسپاس
انگار حتما باید با هواپیما می رفته!!!!!!
عمه منم میدونه وقتی اونجا گرد و غبار داره فضا برای فرود هواپیما وجود نداره.
خانم خانم ها چرا زمینی نرفته!!!!!
متاسفیم برای این سازمان.....
Iran, Islamic Republic of
....

اون فقط يك نفر بود كه زميني مي رفت و از 24 ساعت 20 ساعتش را كار مي كرد

...
یعنی کی؟
فرصت نکردن ، مبارزه با پارازیت های سرطانزا در شمال شهر تهران کلی وقت ایشان را گرفته.
آن مرد که زمینی به شهرها و استان ها سر میزد!رفت!
مجید مجد
همه باهم کمپینی که چندروز پیش استاد ارجمندم برادر مرادی زنده رودی از اهواز در یکی از اخبار جهان نیوز مربوط به خانتم ابتکار تشکیل داد رو ادامه می دهیم
همه ملت یک صدا:
مدیر بی کفایت استعفا استعفا
میثاق مرادی زنده رودی
ما همه مجید مجد هستیم
مدیر بی کفایت استعفا استعفا
لا میثاق بی مردای مرده شوری
استعفا نمیدم. محیط زیست حق مسلم جنبش سبزه. پشتم گرمه!
مدیر بی کفایت استعفاء استعفاء
United States
خانم ابتکار استعفا پایان کار شما در دولت است
Iran, Islamic Republic of
چنين نيست
به فرض اين كه مجبور شود كه به خاطر بي لياقتي استعفاء هم بدهد
هنوز كار شركت ن...
... خاطره ...
فقط استعفا
United States
بابا کاسبی چی می شه
بیکار
دولت راستگویان ، نوید ، امید ، تدبیر ، اعتدال ، سواد ، ادب ، با شناسنامه ، خاندان گریز ، شایسته سالار ، جوان ، چابک ، مبارز با مفاسد ، دیر به دروان رسیده ، بعد از عصر حجر ، آزدای انتقاد ، هنر "غیر ارزشی" مساوی با "ارزشی" ، مذاکره امام حسین (ع) با یزیدیان ، توسعه ، رشد اقتصادی ، ارزانی ، رونق بازار ، شکست آمریکا سر میز مذاکره و ...
آی خدا این امپراطور ماهان کبیر عمر جودان عطا فرما! سایه ملوکانه اش را بر سر کارگزاران ، اصلاحات ، اعتداگرایان ، خیلی از بظاهر اصولگرایان و همه اشراف "متوسط و بالای شهر" مستدام بدار!
میلاد
روحانی هم اگر اخراجش کنه قبول داریم
m
خانم ابتکار گذرنامه ... دارد ، آیا این مطابق قانون است ...
n
فقط ایشان نیستند که گذرنامه ... دارند. عده ای هستند که حتی تعطیلات عادی و حتی 22 بهمن را هم در ... طی می کنند.
محمد جواد اسکافی
...من که به شما اعتمادی ندارم .
United States
واردات بنزین سالم به جای بنزین آلوده ساخت داخل
من دیگه حرفی برای گفتن ندارم
United States
ان شاء الله که به نشانی های اینترنتی (دامین) اعتماد داشته باشید.
شماها رو از خواب نمیشه بیدار کرد
hamid
این صدای یک ملت است !!!
روحانی مچکریم ...!!!
صدای ملت شمران و چند محله مرفه یکی دو کلانشهر این مملکت با درامد بالای 10 میلیون در ماه!
ابتکار از تو هم لا مچکریم!
باید بره خونه آشپزی کنه
Iran, Islamic Republic of
لطفا توهین نکنید نقد کنید
درد دل
حکایت غریبی است...
آقای حسن روحانی میشه بفرماین کجا هستن؟ و نظرشون چیه؟
تعجبم چرا جناب آقای حجت الاسلام روحانی سکوت کرده!
شما خوب میدانید این سازمان زیر نظر رییس جمهور کار می کند....
hassan
عاقبت بودجه های کلان پژوهشی سازمان هواشناسی چه شد؟
....
Iran, Islamic Republic of
به خدا پناه ميبريم ار نيت وعمل و قلمي كه به غير نام او و در راستاي غضبش رغم خورد. همه در ادعا مسلمانيم اما كو مسلماني....
و بازهم سوتی پشت سوتی
Iran, Islamic Republic of
اعتراض ها نتیجه داد بالاخره امد اهواز
Iran, Islamic Republic of
پورتال سازمان محیط زیست هم اصلاح شد دم جهان گرم
ابتکار از تو هم لااا مچکریم!
خانم ابتکار عذر خواهی لطفا!