جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
در نشست خبری مشترک با وانگ یی؛

ظریف: به نقش چین در مذاکرات امیدواریم

يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۷
کد مطلب: 407580
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تا کنون دوستان چینی نقش بسیار خوبی در مذاکرات هسته ای ایفا کرده‌اند ابراز امیدواری کرد این روش ادامه یابد.
به گزارش جهان به نقل از ابنا،  «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای چینی‌اش در وزارت امور خارجه با ابراز خرسندی از سفر «وانگ‌ یی» به تهران افزود: بسیار خوشحالیم که در طول یک سال و نیم گذشته در دولت جدید، چندین دیدار میان رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین صورت گرفت و در آینده میزبان رئیس جمهور چین خواهیم بود.

وی گفت: تعداد سفرهای مقامات عالیرتبه دو کشور در یک سال و نیم گذشته به نحو چشمگیری افزایش یافته که این نشان دهنده اهمیتی است که دو کشور برای روابط درازمدت و راهبردی با یکدیگر قائلند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ما امروز در دیداری حدود دو و نیم ساعته با یکدیگر درباره مسائل مختلف دوجانبه و بین المللی و موضوع هسته‌ای گفتگو و زمینه‌های مختلف گسترش روابط بسیار خوب میان دو کشور را بررسی کردیم.

ظریف ابراز اطمینان کرد که حضور مؤثر دو کشور در اقتصاد یکدیگر می‌تواند برای منافع دو کشور و دو ملت ایران و چین بسیار ثمربخش باشد.

وی گفت: ما حوزه‌های مختلف همکاری اعم از انرژی، انرژی صلح آمیز هسته‌ای، همکاری صلح آمیز در دیگر حوزه‌ها، همکاری‌های صنعتی، اقتصاد، فاینانس و دیگر زمینه‌های همکاری را بررسی کردیم.

ظریف افزود: در این زمینه نه فقط امروز فرصت صحبت داشتیم بلکه در سفرهای بسیار خوب مقامات دو کشور در این زمینه‌ها صحبت شده و امکانات دو طرف برای همکاری‌ها بررسی شده است.

وزیر امورخارجه گفت: امروز درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ نیز با یکدیگر تبادل نظر مفصلی داشتیم. چین یکی از اعضای کلیدی ۱+۵ و مهم‌تر اینکه کشور دوست ماست و ما به نقش این کشور در رسیدن به راه حل خوب در موضوع هسته‌ای بسیار امیدواریم.

وی با بیان اینکه تا کنون نیز دوستان چینی نقش بسیار خوبی ایفا و پیشنهادهای بسیار مفیدی ارائه کرده‌اند ابراز امیدواری کرد این روش ادامه یابد.

ظریف گفت: اطمینان داریم که با وجود اراده سیاسی، زمینه برای رسیدن به راه حل جامع هسته‌ای در آینده نزدیک فراهم است و امیدواریم این اراده و تصمیم سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: مذاکرات همان‌طور که در توافق ژنو به طور کامل به آن اشاره شده است، هدفش داشتن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز برای ایران است و هم‌زمان تحریم‌هایی که به ناحق علیه ایران اعمال شده است باید رفع شود. از سویی ما هیچ مشکلی نداریم که نشان دهیم برنامه هسته‌ایمان به طور معقول و منطقی صلح‌آمیز است و همین‌طور باقی خواهد ماند.

وی تأکید کرد: آنچه مهم است این‌که کشورهای غربی به ویژه آمریکا به این قناعت برسند که دوران تحریم به پایان برسد. تحریم‌ها هیچ نفعی برای هیچ کس نداشته و در آینده هم نخواهد داشت. باید وابستگی احساسی به تحریم را کنار بگذاریم. در چنین صورتی رسیدن به توافق کاملاً در دسترس است.

وزیر امور خارجه با اظهار خرسندی از سفر وزیر خارجه چین به تهران گفت: آقای وانگی نخستین وزیر خارجه چین است که پس از هشت سال به ایران سفر کرده است.

ظریف همچنین با اشاره به نزدیک شدن به سال جدید چینی، سال نوی خوبی را برای وزیر خارجه چین، دولت و مردم این کشور آرزو کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *