کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۲۰ توصیه خواندنی آیت‌الله سیستانی

27 بهمن 1393 ساعت 1:40

یکی از مراجع تقلید شیعیان در پیامی ۲۰ ماده‌ای به رزمندگان عراقی در جبهه های جنگ با تکفیری های داعش گفتند: نسبت به تعرض به غیرمسلمانان با هر دین و مذهبی که دارند به شدت برحذر باشید چرا که آنان در پناه مسلمانان در امان هستند و هر که به حرمت‌های آنان تعرض کند، خائن به شمار می‌آید.


به گزارش جهان به نقل از ابنا، حضرت آیت الله العظمی سیستانی در پیامی به مجاهدان عراقی، در توصیه هایی به ایشان نسبت به حفظ حرمت چه با زبان یا دست تاکید کرده و فرمودند جنگ با دشمنان اسلام نیز دارای اخلاق و آداب خاصی است که این مساله را می‌توان کاملا در سیره امام علی(ع) مشاهده کرد.

مرجع عالیقدر شیعیان با تاکید بر برپایی نماز و قرآن و ذکر خدای متعال خطاب به رزمندگان گفتند: نسبت به فتنه برحذر باشید و درصدد خاموش ساختن آن برآیید.

متن پیام ۲۰ ماده‌ای آیت الله سیستانی بدین شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام على خیر خلقه محمد وآله الطیبین الطاهرین.

رزمندگان عزیزی که خداوند متعال توفیق حضور در مناطق جنگ و جهاد را داده لازم است بدانند:

۱. خداوند متعال همانگونه که به جهاد دعوت کرده و آن را از نشانه‌های دین قرار داده و مجاهدان را بر غیرمجاهدان بر‌تر شمرده است، حدود و آدابی برای جهاد قرار داده که باید مورد رعایت قرار گیرند. کسانی که این حدود را رعایت کنند از فضل و برکات آن بهره‌مند خواهند شد و افرادی که به این حدود و آداب پایبند نباشند، از پاداش عمل خود می‌کاهند.

۲. جهاد دارای آدابی است که باید حتی از سوی غیرمسلمان رعایت شوند. پیامبر اکرم(ص) این آداب را پیش از اعزام یارانشان به جنگ، یادآور می‌شدند و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که حضرت محمد(ص) یاران خود را به عدم غلو، تمثیل، خیانت، قتل کهنسالان و کودکان و زنان و حتی قطع درخت‌ها مگر در صورت اضطرار توصیه می‌کردند.

۳. جنگ با دشمنان اسلام نیز دارای اخلاق و آداب خاصی است که این مساله را می‌توان کاملا در سیره امام علی(ع) مشاهده کرد که در سیره و سخنرانی ایشان نمایان است.

۴. «الله، الله» در جان مردم، تعرض به جان‌ها تنها در صورت حلیت جایز است چرا که هیچ گناهی بزرگ‌تر از قتل بی‌گناه نیست و حفاظت از جان نیز از بزرگ‌ترین حسنات به شمار می‌آید. در قرآن نسبت به تأثیر خطرناک قتل نفس بی‌گناه هشدار داده شده و امام علی(ع) به شدت به این امر حساس بودند که نمونه آن در نامه به مالک ا‌شتر دیده می‌شود. اگر افرادی مشاهده کردید که مشکوک بودند، ابتدا به آن‌ها هشدار داده یا آنان را بدون اینکه مورد ضربه یا هلاکت قرار گیرند، هدف بگیرید تا در بارگاه خداوند پاسخگو بوده و جان بی‌گناهان را در معرض خطر قرار ندهید.

۵. «الله، الله» در حرمت‌های مردمی که با شما نمی‌جنگند به ویژه مستضعفان و کهنسالان و کودکان و زنان، حتی اگر خانواده‌های آنان با شما در حال جنگ هستند. تعرض به دارایی خانواده‌ای که برخی اعضای آن با شما در حال جنگ هستند، جایز نیست. سیره امام علی(ع) سرشار از عدم تعرض به منازل و بانوان مبارزان علیه اسلام به ویژه خوارج است.

۶. «الله، الله» در تهمت زدن به دین مردم و تعرض به محرمات آنان، همانگونه که خوارج در آن دوران انجام داده و در این زمان نیز گروهی به دور از تفقه در دین، با سوء استفاده از برخی نصوص که بر آن‌ها مشتبه شد، مسلمانان را به بلایی عظیم مبتلا کرده‌اند. بدانید هر که شهادتین را بر زبان جاری سازد، مسلمان است و خون و مال وی دارای حرمت می‌شود حتی اگر دچار برخی گمراهی‌ها و بدعت شدند؛ البته این گمراهی‌ها نباید به کفر آنان بینجامد و بدعت نیز به نفی اسلام از صاحب آن منجر نشود و عاملی برای قتل و قصاص این فرد به دلیل فساد نباشد.

۷. نسبت به تعرض به غیرمسلمانان با هر دین و مذهبی که دارند به شدت برحذر باشید چرا که آنان در پناه مسلمانان در امان هستند و هر که به حرمت‌های آنان تعرض کند، خائن به شمار می‌آید و خیانت از زشت‌ترین در فطرت و دین الهی است.

۸. «الله، الله» در دارایی مردم. هر که بر اموال و دارایی‌های دیگران چیره شود، قطعه‌ای از قطعات آتش را برای خود خریده است.

۹. «الله، الله» در همه حرمت‌ها. نسبت به تعرض به همه حرمت‌ها چه با زبان یا دست به شدت برحذر باشید و گناهی را به دیگران منتسب کنید. در قبال مسائلی که به دیگران شک و تردید دارید با قاطعیت حکم نکنید چرا که ظن و گمان نادرست بدون دلیل به دیگران، تجاوز به آنان به شمار می‌آید. همچنین به دلیل کینه‌ای که از دیگری دارید، به حرمت‌های او تعرض نکنید.

۱۰. دیگران را تا هنگامی که با شما نجنگیده‌اند، از حقوقشان محروم نکنید.

۱۱. اکثر کسانی که با شما می‌جنگند با گمراهی دیگران در شبهه افتاده‌اند، بنابراین با پررنگ کردن شبهات در ذهن مردم به گمراه کنندگان یاری نرسانید، بلکه با اقدامات و نصیحت‌های پسندیده و جلوگیری از ظلم و توهین و دشمنی به شبهه زدایی از این افراد بپردازید. هر که شبهه‌ای از دیگری دور کند همانند اینست که او را زنده کرده است و هر که ذهن فردی را با شبهه‌ای مواجه سازد همانند اینست که او را به قتل رسانده است.

۱۲. هیچ کس نباید گمان کند که ظلم و ستمی با عدالت برطرف نمی‌شود و این مساله از دیدگاه عجولانه و بدون توجه به پیامدهای متوسط و دور و آگاهی از سنت‌های زندگی و تاریخ ملت‌ها نشأت می‌گیرد. در حوادث تاریخ معاصر، عبرت‌هایی وجود دارد به گونه‌ای که برخی از حاکمان برای تثبیت قدرت خود به ظلم علیه مردم پرداخته و صد‌ها هزار تن از شهروندان را قلع و قمع کردند.

۱۳. کنترل نفس و اتمام حجت حتی اگر خسارت‌های فوری به همراه داشته باشد، برکت و عاقبت و نتایج بیشتری به همراه خواهد داشت که این مساله در سیره اهل بیت(ع) کاملا نمایان بوده و آنان هیچگاه آغازگر جنگ نبودند حتی اگر برخی از یارانشان مورد هدف قرار می‌گرفتند.

۱۴. حامی و نصیحت‌گر مردم باشید تا به شما ایمان آورده و به یاریتان در برابر دشمن بپردازند، حتی مستضعفان دشمن را نیز یاری کنید چرا که آنان جزئی از برادران و خانواده شما به شمار می‌آیند، همانگونه که به خانواده خود مهربانی می‌کنید با آنان مهربان باشید و بدانید که خداوند اعمال شما را می‌نگرد و با نیات شما کاملا آگاه است.

۱۵. نسبت به اهتمام به نماز غافل نشوید چرا که هیچ عملی نزد خدا بر‌تر از نماز نیست و نماز تأثیر فراوانی بر اخلاق و کردار می‌گذارد. خداوند شرایط ویژه‌ای برای نماز در هنگام ترس و جنگ قرار داده و حتی می‌توان آن را بدون قرار گرفتن روبروی قبله ادا کرد. خداوند به مومنان می‌گوید که در هنگام نماز کاملا برحذر باشند و همگان برای نماز تجمع نکنند بلکه عده‌ای به نگهبانی پرداخته و عده‌ای دیگر نماز بخوانند.

۱۶. بسیار ذکر خدا بگویید، قرآن را تلاوت کنید و همواره به یاد خدا باشید.

۱۷. به خلق پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) پایبند باشید و زمان صلح یا جنگ با دیگران بر اساس این خلق رفتار کنید تا زینتی برای اسلام باشید. اسلام بر پاکی فطرت و شهادت عقل و رعایت اخلاق بنا شده است.

۱۸. از عجله در زمان خطر به شدت برحذر باشید زیرا نفس خود را به مهلکه می‌اندازید، بیشترین مساله‌ای که دشمن منتظر آن است دستپاچگی و عدم حرفه‌ای‌گری در چنین زمانی است، نظم و انضباط خود را حفظ کنید و هیچ اقدامی را بدون دقت و بررسی و اطمینان از موفقیت آن انجام ندهید. با توجه به اینکه در موضع حق قرار دارید، ثابت قدم باشید، شما به خدا امید دارید در حالی که آنان به خدا بی‌توجه هستند، آرزوهای آنان دروغین و سراب مانند است و بر اساس شبهه‌های که دارند چشمانشان کور شده است.

۱۹. بهترین خیرخواهان و نصیحت کنندگان، خودتان هستید پس به نصیحت یکدیگر بپردازید و از اشتباهات یکدیگر بگذرید. کسانی که گمان می‌کنند خانواده و عشیره و همشهری‌هایشان بیش از دیگران نسبت به او خیرخواه هستند، سخت در اشتباهند و پشیمانی در انتظار آنان خواهد بود. هر که در گذشت از دیگران پیشقدم شود اجر فراوانی گرفته و پاداش او نزد خداوند متعال هدر نمی‌رود بلکه در هنگام نیاز به ویژه در برزخ و حوادث روز قیامت به فریاد او می‌رسند. کسانی که به حمایت مسلمانان و خانواده‌های آنان بپردازند نیز ثواب مجاهد را دارند.

۲۰. همگان باید تعصب‌های مذموم را دور انداخته و به مکارم اخلاق پایبند باشند، زیرا خداوند مردم را به صورت اقوام و ملت‌ها آفرید تا با یکدیگر آشنا شده و یاری هم برخیزند. هیچ‌گاه در افکار کوتاه و خودخواهی شخصی گرفتار نشوید. با آنچه در سایر کشورهای اسلامی رخ داده و توان و اموال و ثروت‌های آنان در راه ضربه زدن به یکدیگر صرف می‌شود، آگاهی یافته‌اید، بنابراین نسبت به فتنه برحذر باشید و درصدد خاموش ساختن آن برآیید.


کد مطلب: 407567

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/407567/۲۰-توصیه-خواندنی-آیت-الله-سیستانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com