سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۶
۱۳

جايزه جهاني به «عكس اعدام» از ايران!

يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 407413
عكس آرش خاموشي از لحظه اعدام يك جوان در شهر نور مازندران كه اولياي‌دم با بخشش قاتل در آخرين لحظه جلوي اجراي حكم را مي‌گيرند، توانست برنده جايزه سوم بخش اخبار لحظه‌اي وُرلدپرس فوتو ۲۰۱۵ شود. اين سومين باري است كه تصاويري از اعدام از ايران جوايز ورلد‌پرس را به دست مي‌آورد!
جايزه جهاني به «عكس اعدام» از ايران!
به گزارش جهان روزنامه جوان نوشت: عكس آرش خاموشي از لحظه اعدام يك جوان در شهر نور مازندران كه اولياي‌دم با بخشش قاتل در آخرين لحظه جلوي اجراي حكم را مي‌گيرند، توانست برنده جايزه سوم بخش اخبار لحظه‌اي وُرلدپرس فوتو ۲۰۱۵ شود. اين سومين باري است كه تصاويري از اعدام از ايران جوايز ورلد‌پرس را به دست مي‌آورد! «جوان» اين گونه رخدادها كه نمي‌تواند چندان هم اتفاقي باشد.

در سال ۲۰۱۴ نيز تصوير ديگري از كشورمان درباره صحنه اعدام توانست جايزه ورلد‌پرس را به دست آورد. در اين سال امير پورمند، عكاس ايسنا با تك‌عكسي از اعدام دو جوان زورگير در تهران توانست جايزه سوم بخش تك‌عكس را به دست آورد. در سال ۲۰۱۳، سه ايراني در ميان برندگان جوايز ورلدپرس قرار داشتند، مجيد سعيدي، علي لطفي و ابراهيم نوروزي سه عكاس ايراني بودند كه در آن سال جوايز ورلدپرس را به دست آوردند. در اين سال ابراهيم نوروزي دبير بخش عكس روزنامه جام‌جم با مجموعه عكس‌هايي با عنوان «قرباني عشق اجباري» به مقام اول بخش پرتره رسيد. همچنين او در يك مجموعه عكس با عنوان «عزادار» به مقام دوم بخش «staged portrait» دست يافت. مجموعه قرباني عشق اجباري درباره قربانيان اسيدپاشي بود.

در ورلدپرس سال ۲۰۱۲ نيز ابراهيم نوروزي با مجموعه عكسي از اعدام متجاوزان به عنف در ايران جايزه دوم بخش موضوعات معاصر را از آن خود كند. عكس برگزيده نوروزي مربوط به مراسم اعدام قاتل سريالي زنان در قزوين و اعدام چهار نفر از عاملان حادثه تجاوز گروهي در خميني‌شهر بود. ورلدپرس فوتو (World Press Photo) بنيادي مستقر در آمستردام است كه در سال ۱۹۵۵ بنيان نهاده شده و به خاطر برگزاري معتبرترين و بزرگ‌ترين مسابقه سالانه عكس خبري در جهان شناخته مي‌شود.

درباره انتشار تصاوير اعدام در رسانه‌ها هم‌اكنون بحث‌هاي زيادي وجود دارد. دكتر ناصحي، رئيس پيشين اداره سلامت رواني و اجتماعي وزارت بهداشت معتقد است: انتشار تصاوير اعدام و مجازات‌ها به صورت فيلم و عكس در رسانه‌ها به هيچ‌وجه درست نيست زيرا موجب افزايش تنش، اضطراب و پرخاشگري فردي و جمعي در جامعه مي‌شود. حال اين تصاوير علاوه بر اينكه در رسانه‌ها منتشر مي‌شوند به عنوان عكس‌هاي برگزيده‌اي از ايران به مسابقات جهاني راه مي‌يابد. آيا نهاد‌هاي حقوق بشري براي اثبات ادعاهاي خود در قبال كشورمان به اسنادي بهتر از اين عكس‌ها نياز دارند؟! در ميان سينمايي‌ها، اصطلاحي به عنوان «فيلم‌هاي جشنواره‌پسند» وجود دارد، اين اتفاق حداقل چهار سالي است كه در جشنواره ورلدپرس فوتو درحال تكرار است و تصاوير اعدامي ارسالي عكاسان ايراني جايزه مي‌گيرند.

لازم به ذكر است امسال در وُرلدپرس فوتو ۲۰۱۵ مجموعه عكس‌ «مادران انتظار» اثر فاطمه بهبودي روايت تصويري از زندگي مادران شهداي مفقودالاثر دوران جنگ تحميلي رژيم بعث حاكم عراق عليه ايران است كه سال‌هاست منتظر آمدن فرزندانشان هستند، شايسته تقدير شناخته شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرانی
Iran, Islamic Republic of
دکتر ناصحی عزیز عکس که خوبه مردم رو جمع می کنند از نزدیک هم صحنه اعدام را ببینند سوت و کف بزنند اونوقت شما نگرانی انتشار عکس به مردم تنش و اضطراب بده؟
Romania
مردم را جمع نمی کنند برای کف و سوت. بلکه برای عبرت آموزی ملموس این کار میشه.
م
United Kingdom
این جور جایزه هایی در نهایت در راستای ترویج این قضیه است که در ایران حقوق بشر رعایت نمی شود پس بهتره اصلا این جور عکس هایی فرستاده نشه و جلوی اون گرفته بشه .چون اونها می خواهند بگویند احکام اسلام اینطور ترس اور است و مخصوصا در کنار یک روحانی
Japan
یک عکاس وقایع و رویدادها را ثبت می کند و وجدان هنر عکاسی اجازه حذف وقایع را نمی دهد. آیا می توانیم به عکس های که در دوره انقلاب عکس های تاریخی از کشتار مردم ثبت می کردند، به آنها بگوییم این وقایع را نشان ندهید و یا ثبت نکنید ؟؟؟ اگر اعدام ترس آور است بهتر است راهکار دیگری برای مجازات ارائه شود. با تشکر
ایرانی فدایی علی(ع)
Iran, Islamic Republic of
چرا مغلطه میکنی؟؟؟عکس کشتار مردم توسط دژخیمان پهلوی چه ارتباطی با حکم قصاص یه قاتل داره؟؟؟؟؟ قصاص حکم خداست برای اینکه کسی سمت این گناه نابخشودنی نره،پس دقیقا باید ترس اور باشه عزیزم،بیایم قبول کنیم قران کاتالوگ ما انسانهاست،که هیچ چیزشو عمل نکردیم و اوضامون این شده.
Kuwait
مجازات اعدام برای همه گونه جرمی صادر نمیشه که بگیم زیاده از حد سختگیرانه و خشونت آمیزه، بلکه جرم های بزرگی از قبیل قتل نفس یا هتک حرمت افراد حکمشون اعدام هست و بدلیل بزرگی جرم، تاوانی همسنگ خودش براش تعیین شده و کسی که اسلام رو بعنوان دین پذیرفته دیگه نمیتونه بگه من این قسمتش رو قبول دارم و بخش دیگه اش رو قبول ندارم. دشمنان اسلام با همه اسلام مخالف اند! ما اجازه نداریم احکام دینمون رو بخاطر تبلیغاتی که علیه مون میشه تغییر بدیم.
جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
یاد فیلمهای جدایی ... و این آخری هم که حتی اسمش را نمی دانم که کارگردان آن با پررویی تمام در تلویزیون انگار که از 70 میلیون آدم طلبکار باشد می گفت که کلا با کلمه "آبرو" مشکل دارد....!
... شهدا شرمنده ایم!
Iran, Islamic Republic of
آیا هیچ خبری جز اعدام چشم ورلد پرس را نگرفته است یا می خواهند اعدام را با ایران مساوی نشان دهند
سيدمحمد
Iran, Islamic Republic of
سلام, غربي كلا با اسلام ناب مشكل دارند چرا به عكس هايي از داعش كه مورد حمايت غربيهاست كه واقعا تكان دهنده هم هست جايزه نمي دهند؟
Iran, Islamic Republic of
ارسال چنين عكسي اذهان دنيا را خراب مي كند . ما مي دانيم كه آنها نسبت به اعدام در ايران ذهنيت بد و اشتباهي دارند و آن را خشونت مي دانند حال ما بياييم و عكسي بفرستيم و بگوييم اين جوان بخشيده شد. كه چه بشود؟ چه چيز را مي خواهيم نشان دهيم؟ اعدام را؟ عفو و گذشت را؟!!!!! اصلاً مگر اعدام يك مجرم خلاف انسانيت بوده كه حال شما بخشيده شدنش را به رخ جهانيان مي كشيد؟ منظور اينكه هر دوي اين مفاهيم براي غربي ها نا آشناست: اعدام و عفو و گذشت. اگر هم اين عكس، جايزه گرفته فقط جايزه براي نشان دادن خشونت (باصطلاح غربي ها ) در ايرانه! چرا ما دوست داريم خودمونو به خواب يا حماقت بزنيم؟؟؟؟! واقعاً چرا؟
نيكتا
بايد باور كنيم كه با اغراض سياسى نيست؟؟
مرگ بر منافق
تقی زاده بیرامی
Iran, Islamic Republic of
این تحلیل خوشبینانه است، در حالی که نوعی شیطنت رسانه ای در آن موج می زند؛ قرار گرفتن محکوم در منا یک روحانی شگردی رسانه ای است که واشنگتن پست هم مشابه آن را تکرار کرده است و برای مخاطب غربی که اعدام را به رسمیت نمی شناسد دارای پیام ویژه ای است.
ت.ب.