چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۲
در گفتگویی با رئیس بنیاد امید ایرانیان مطرح شد:

سوالی که عارف به پاسخ آن نرسید

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب: 407359
محمدرضا عارف طی گفتگویی به موضوعاتی همچون حزب ندای ایرانیان، نسبت اصلاح‌طلبان با نظام، موضوع ائتلاف با اصولگرایان معتدل و ضرورت تشکیل یک حزب سیاسی پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در گفتگویی با روزنامه آفتاب یزد در پاسخ به سوالی در خصوص احزاب تازه تاسیس در جریان اصلاحات و اینكه آیا نقدهایی كه این احزاب به نسل اول اصلاح‌طلبان وارد می‌کنند را درست می‌دانید یا خیر اظهار کرد: برای اینكه مسئله تحزب به معنای واقعی‌ پیاده شود باید هر گروه و دسته‌ای كه تفكر خاصی دارد بتواند فعالیت خودش را شناسنامه‌دار كند. شناسنامه‌دار كردن یعنی تشكیل یك تشكل؛ حال اگر این تشکل سیاسی باشد می‌شود حزب و اگر در فضای غیر سیاسی باشد می شود سازمان‌های مردم نهاد.

در شرایط نبود احزاب فراگیر باید حرکت جبهه‌ای را دنبال کنیم

وی افزود: من باتشكیل تشكل‌های مختلف موافقم. البته در شرایطی كه هنوز حزب به معنای واقعی و فراگیر در كشور نداریم می توانیم حركت جبهه‌ای را دنبال كنیم؛ یعنی احزاب همسو یا احزابی كه احساس می‌كنند مشتركات‌شان زیاد است می توانند حركت جبهه‌ای را دنبال كنند تا نقشی موثرتر در امور کشور داشته باشند. بنابراین خوشحالیم كه احزاب جدید تشكیل می‌شوند و از آنها استقبال می کنیم.

عارف آن عنصر حائز اهمیت در نقد را توجه به مسائل اخلاقی و نپرداختن به برخی حواشی دانست و تاکید کرد: نقد باید سازنده و مشفقانه باشد. در مورد نقد عملكرد گذشته نیز، باید این نقد بدون لکه دار کردن افراد و حفظ حرمت آنها باشد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: حتما باید یك جبهه نقد عملكرد خود را داشته باشد تا برخی از اشكالات و ضعف‌ها را تكرار نكند. وقتی كه تشكلی در درون یك جبهه تشكیل می‌شود و به نقد گذشته آن جبهه بپردازد به نظرم كار خوب و لازمی است، این کار می تواند مسیر حرکت مفیدتر و موثرتر را نشان دهد.

معیاری برای «اصلاح‌طلبی سنجی» نداریم

عارف در پاسخ به سوالی در خصوص شیوه نقد حزب ندا مبنی بر اینکه فكر نمی‌كنید این تشكیلات در نقد گذشته تندروی كرده است؟گفت: ما معیاری برای تشخیص تندروی و كندروی موضع احزاب نداریم بلكه سلیقه‌ای است. البته هیچ تشكلی نباید به خودش اجازه دهد در مورد دیگران تصمیم بگیرد و بگوید چه كسی باید از قطار اصلاحات پیاده شود و چه کسی بماند . معیاری برای اصلاح‌طلبی سنجی نداریم كه بیاییم بگوییم فلان فرد اصلاح طلب واقعی است فلانی اصلاح طلب واقعی نیست.

وی تاکید کرد: هیچ تشكلی نباید به خودش اجازه دهد در مورد دیگران تصمیم گیری كند. اگر می‌تواند، همسو شود و همكاری كند اما اگر نتوانست نباید وارد مسائل حاشیه‌ای شود. به ویژه وقتی اینگونه رفتارها در فضای سیاسی كشورمان بروز پیدا می‌كند متوجه افراد خاص و برخی بزرگان یك جبهه می‌شود كه این جفا در حق آن افراد است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان ضرورت پرهیز از نقد یک طرفه از یکدیگر اظهار کرد: اخلاق به ما حكم می‌كند كه افراد مورد نقد حاضر باشند تا بتوانند جواب دهند. مثلا در یك میز گردی یا در یك هم اندیشی که طرف ها هستند چنین نقدهایی هیچ اشكالی ندارد. بنابراین اگر تشکلی نسبت به رفتار تشكلی دیگر نقدی داشته باشد اولا باید ببینید آیا آن تشكل حاضر است بنشیند و در كنار هم صحبت كنند. ثانیا باید دو طرفه باشد یعنی دو طرف حضور داشته باشند كه اگر حرفی و انتقادی دارند عنوان كنند.

آفت فعالیت سیاسی انحصارطلبی است

عارف با تاکید بر اینکه نباید شروع فعالیت خودمان را پایان فعالیت یك جریان بدانیم گفت: آنقدر ظرفیت كار و نیرو در كشور داریم كه لازم نیست هیچ گروهی عضوگیری خود را از جدا شدگان بدنه گروه دیگر انجام دهد. در ضمن من هیچ وقت اینگونه هیچ گروهی را نقد نمی کنم و اگر نقدی می کنیم كلی است؛ یعنی شرایط كشور ما طوری نیست كه ما بخواهیم احزابی را اینگونه نقد كنیم؛ به ویژه احزابی كه در مقطعی با برخی مشكلات و مسائلی روبرو شدند. اخلاق حكم می‌كند با رعایت همه جوانب را داشته باشیم.

وی افزود: اگر نقد گذشته كمك به آینده كند، انجام می‌دهیم. سعی ما بر این است كه نقاط ضعفی كه دیگران داشته‌اند را تكرار نكنیم؛ اگر تندروی بوده تندروی نكنیم، اگر انحصار طلبی بوده انحصار طلبی نكنیم، اگر یك جا احساس می‌كردیم از معیارها و شاخص‌های اصلاح طلبی فاصله گرفته‌اند، فاصله نگییریم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان آفت فعالیت و حركت سیاسی را انحصار طلبی دانست و افزود: در داخل یك حزب انحصارطلبی این است كه از قبل مشخص باشد در كنگره چه كسی دبیركل می‌شود و چه کسانی در دفتر سیاسی حضور پیدا خواهند کرد؛ یعنی فعالیت‌های حزبی كه نمودش فعالیت‌های جمعی است همه در یك نفر یا یک گروه محدود جمع شود.

وی انحصار را در داخل جبهه اینگونه توضیح داد كه وقتی یك تشكل و حزب بخواهد حرف‌های خود را به كرسی بنشاند آن زمان قدم در راه انحصار طلبی گذاشته است.

عارف ادامه داد: ممكن است در كوتاه مدت این نگاه انحصارطلبی ما را به اهدافی برساند اما مطمئنا در دراز مدت این نگاه نمی‌تواند سامان پیدا كند و نمی‌تواند ما را به سر مقصود منزل برساند و جز تضعیف کار تشکیلاتی و کنار گداشتن یا حذف تشکل نتیجه ای نخواهد داشت.

همکاری و همدلی اصلاح طلبان با حکومت چیز جدیدی نیست/ ما بخشی از حکومت هستیم نه رودروی حکومت

این فعال اصلاح‌طلب سهم اصلاح طلبان یعنی تفكر اصلاحات، در پیروزی انقلاب و در همه صحنه‌های بعد از را انقلاب یك سهم قوی و تاثیرگذار و موثر ارزیابی کرد و گفت: تفكر اصلاحات را عملا تفكر انقلاب می‌دانیم. مفهوم تعامل شاید زمانی مطرح باشد كه قرابت و همدلی بین دو گروه نباشد.

وی با بیان اینکه برای ما همدلی، هماهنگی و همراهی با حكومت یك فرض محسوب می‌شود تاکید کرد: همکاری و همراهی و نزدیکی با بخش های مختلف با حكومت چیز جدیدی نیست. این موضوع همیشه وجود داشته است.

عارف ادامه داد: ما باید تلاش كنیم جایگاه‌مان را با پتانسیلی كه داریم تثبیت و جایگاه مناسب‌تر و بهتر را كسب كنیم. من به جای واژه تعامل، از همكاری، همدلی و همراهی با بخش‌های حكومت نام بردم چرا كه ما رودرروی حكومت نیستیم كه بگوییم با حكومت تعامل می كنیم بلكه ما بخشی از حكومت هستیم.

مشروعیت نظام را از مردم میدانیم

وی درخصوص تعامل با حکومت گفت: تعامل با گروه رقیب را قبول داریم. در داخل نظام همه گروه‌های سیاسی باید با هم تعامل داشته باشند و بخشی از مشكلاتی كه در حال حاظر با آن روبه رو هستیم به دلیل عدم همكاری، همدلی و تعامل بین گروه‌هاست.

عارف با بیان اینکه ما مشروعیت نظام را از مردم می‌دانیم تاکید کرد: خود امام اولین فرمایش‌شان این بود كه من به نمایندگی از مردم حكومت تشكیل می‌‌دهم این موضوع را در قانون اساسی نیز می‌بینید ،هر وقت نظام نیاز دارد مشروعیت خود را تثبیت كند مردم حضور پیدا می‌كنند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: در مورد راهپیمایی ۲۲ بهمن می بینید علی رغم بی‌مهری‌ها، یا برخوردهای غیرمنطقی با مردم و با توجه به مشكلاتی كه دارند اما حضورشان قابل توجه است. ما هیچ وقت فكر نمی‌كنیم نظام بخواهد رودرروی مردم باشد كه تفكر اصلاحات بخواهد یكی را انتخاب كند.

هیچ وقت تعارضی بین نظام و مردم پیش نمی‌آید

عارف با بیان اینکه ما هیچ وقت فكر نمی كنیم تعارضی بین نظام و دولت و مردم پیش بیاید خاطر نشان کرد: شاید با دولت، مجلس یا بخشی از نظام اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد. آن وقت ما مجبوریم و باید منافع و مطالبات مردم را پیگیری كنیم چون خودمان را برآمده از مردم می‌دانیم و فكر می‌كنیم اصلاح‌طلبان برخلاف شعارهایی كه داده می‌شود كه در بدنه جامعه نفوذ ندارند اتفاقا در بدنه جامعه نفوذ دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مهم‌ترین مرزها را منافع ملی و خطوط قرمز نظام دانست و اظهار کرد: خوشبختانه اصلاح‌طلبان با رقبای خود روی اصول اختلافی ندارند؛ یعنی همه ما چه اصلاح طلب چه اصولگرا ارزش‌ها و قانون اساسی را قبول داریم. اما مهم‌ترین مسئله امروز،توجه به ارزشها و منافع ملی در همه تصمیمات و امور است معتقدم گاهی تصمیماتی كه در گروه‌ها و افراد گرفته می‌شود توجه جدی به منافع ملی نمی‌شود.

قرار نیست اصلاح‌طلب خطرناک باشد

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خاطره‌ای از دوران معاون اولی خود در دولت اصلاحات دارید که بخشی از اصلاح طلبان با عملكرد خاص خود جریان اصلاحات را منحرف كرده باشند؟ گفت: واژه انحراف را قبول ندارم اما گاهی با حرکاتی روبه‌رو می‌شدیم كه مقداری فعالیت ما را كند می‌كرد.

وی موضع خود در قبال برخی تحرکات را عموما محرمانه و خصوصی عنوان کرد و ادامه داد: من همیشه سعی كرده‌ام مواضع خودم را رسانه‌ای نكنم ؛یعنی در این راستا عارف ۹۳ با عارف ۶۳ هیچ فرقی ندارد.

عارف در واکنش به این مطلب که برخی شما را اصلاح طلب بی خطر میداند گفت: قرار نیست اصلاح طلب "خطرناک" باشد. اصلاح طلب واقعی منافع ملی را در نظر می گیرد . این بی خطر بودن یعنی عدم ایجاد هزینه برای مردم و کشور. بنابراین معتقدم نباید هزینه مردم را بالا ببریم و دلشان را خالی كنیم. مردم خسته می‌شوند از دعواهای بیهوده. ما نمی‌خواهیم برای رقیب خود در داخل نظام خطری ایجاد كنیم. خطر ما باید متوجه دشمن باشد. باید متوجه كسانی باشد كه می‌خواهند تیشه به ریشه انقلاب بزنند.

بحث ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل به واقعیت نزدیک است

عارف در ادامه با تاکید بر اینکه باید با رقیب تعامل كنیم اظهار کرد: شاید بهترین و مناسب‌ترین مكان برای تعامل مجلس باشد. من وقتی بحث «ائتلاف نسبی با اصولگرایان» را مطرح كردم همین موضوع مدنظرم بود. یعنی بتوانیم در مجلس مثلا ۳۰ نفر را پیدا کنیم که محور تفاهم و همدلی و دوستی جریانات داخل مجلس باشند.اگر این اتفاق رخ دهد ما خیلی از اتفاقات که در مجلس رخ می دهد مثل دعوا ،سوال و تذکرات آنچنانی را درچنین مجلسی نخواهیم داشت.

وی افزود: من راهبرد خودم را مطرح كردم و انتظارم نداشتم روز اول از آن استقبال شود. اخیرا یكی از سایت‌های اصولگرا گفته هدف عارف از این راهبرد تفرقه‌افكنی در بین اصولگرایان است؛ به نظر من این گفته نهایت بی‌تقوایی است. من نگاه خیرخواهانه به موضوع داشتم و اگر هم نشد اشكالی ندارد ما كه با كسی دعوایی نداریم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به این سوال که آیا بحث ائتلاف با اصولگرایان معتدل را غیر واقعی می‌دانید یا خیر گفت: نه. من فكر می‌كنم كه به واقعیت نزدیك است.

عارف ادامه داد: واقعیت‌ها گاهی متفاوت از مسائل رسانه‌ای است و ما در دو جبهه گروه‌های معتدل بسیار و افراد برجسته تاثیرگذاری داریم.

وی با بیان اینکه امروز در كشور نقش افراد كمتر از تشكل‌ها نیست گفت: اگر با ۱۰ نفر از افراد تاثیرگذار اصولگرا به توافق برسیم به نظرم جا انداختن آن خیلی راحت‌تر است.

سوال بی پاسخ عارف در خصوص تشکیل حزب

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به ضرورت تشکیل حزب اظهار کرد: یک سوال همیشه برای من مطرح بوده که آیا تشکیل حزب قبل از انتخابات ۹۴ به انسجام اصلاح طلبان کمک می کند یا خیر؟؛ من در مورد این سوال به نتیجه نرسیدم؛ بنابراین تشکیل حزب را مرعا گذاشتیم تا بعد از انتخابات۹۴ در مورد آن تصمیم گیری کنیم .در عین حال یك گروه سیاسی به نام پویش امید كه اعضای آن جوانان بودند را داریم كه در انتخابات ۹۲ حضور جدی داشتند و خیلی از كارها در انتخابات با محوریت و همكاری آنان صورت می‌گرفت.

وی از درخواست مجوز یک سازمان سیاسی جوانان برای فعالیت به وزارت کشور خبر داد و گفت: وقتی مسئله حزب به تعویق افتاد دوستان و جوانان مرتبط با ما به سمت ثبت تشكل سیاسی جوانان رفتند كه بزودی ایجاد یک سازمان سیاسی جوانان را به وزارت کشور اعلام و تقاضای مجوز خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مردم مقبولیت می دهند نه مشروعیت
دستروكن
بنامخدا برو عارف اول حميد رضا پسرت را وضعش رو روشن كن در زمان معاونت ميلياردر شد