شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بیماران MS داروی خارجی راکنار گذاشتند

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب: 407337
رئیس سازمان غذا دارو با اشاره به کاهش واردات دارو برای نخستین‌بار در کشور گفت: در یک سال گذشته یک هزار بیمار MS ایرانی داروهای خارجی خود را کنار گذاشتند و داروی تولید داخل مصرف می‌کنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، رسول دیناروند در مراسم معرفی داروهای تولید داخلی که وزیر بهداشت نیز حضور یافته بود، اظهار داشت: آقای دکتر هاشمی از سال گذشته به ما سفارش کرده بودند و ما نیز قول داده بودیم که هیچ دارویی را رونمایی نکنیم مگر این که تولید داخلی آن در کشور به‌طور کامل صورت بپذیرد.

وی بااشاره به مراسم امروز برای معرفی داروهای تولید داخل افزود: داروهایی که امروز معرفی می‌شود یا در بازار دارویی نبودند یا مشابه خارجی داشتند و امروز با همت متخصصان کشورمان تولید داخلی شده‌ است و با کیفیت مناسب به بیماران عرضه می‌شود.

رئیس سازمان غذا دارو ادامه داد: برخی از این داروها نیز برای نخستین‌بار تولید شده است، در سال هم در مجموع ۳۰ فرآورده جدید توسط صنایع داروسازی داخلی تولید می‌شود، داروهایی هم که امروز معرفی شد برای بیماران صعب‌العلاج بود که هزینه‌های داروهای مشابه خارجی آنان بسیار بالا بود.

دیناروند تصریح کرد: کمبودهای دارویی را نمی‌توان با واردات جبران کرد زیرا برخی داروها باید ماهیانه ۱۰۰ میلیون دز از آن تهیه شود که با واردات این کار امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر صنعت داروسازی بالندگی نداشته باشد، مطمئنا کشور دچار مشکل می‌شود. بنابراین مشکل دارو در کشور را با واردات نمی‌توان تأمین کرد و باید نیازهای دارویی کشور تولید شود.

وی در ادامه به چالش‌های بیماران MS اشاره کرد و افزود: بدترین تشنج برای یک بیمار MS عدم دسترسی به دارو است، در سال ۹۲، ۲۴ هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به MS برای درمان خود دارو دریافت کردند ولی در سال ۹۳ این آمار ۲۹ هزار بیمار بود، البته به معنای آن نیست که ۵ هزار بیمار بیشتر مبتلا به MS شده‌اند بلکه این تعداد بیمار دسترسی راحت‌تری به دارو پیدا کرده‌اند که نتیجه حمایت‌های وزارت بهداشت است.

رئیس سازمان غذا دارو تصریح کرد: هم‌اکنون که ۲۹ هزار بیمار مبتلا به MS دارو دریافت می‌کنند ۳ هزار و ۸۰۰ نفر از آنان داروی خارجی تهیه می‌کنند. در حالی که در سال گذشته این آمار ۴ هزار و ۸۰۰ نفر بود، یعنی در طول یک سال گذشته هزار بیمار مبتلا به MS داروی خارجی خود را کنار گذاشتند و داروی ایرانی مصرف می‌کنند. از آن طرف نیز در مجموع ۲۵ هزار بیمار مبتلا به MS از داروهای ایرانی استفاده می‌کنند.

دیناروند به کاهش هزینه‌های داروهای تولید داخل اشاره کرد و افزود: این کاهش هزینه‌های خرید داروهای تولید داخل باعث کم‌تر شدن گرفتاری هزینه‌های درمان می‌شود به طوری که حتی فرانشیز بیماران صفر خواهد شد.

وی ادامه داد: فرهنگ استفاده از داروهای تولید داخلی را می‌توان در انواع بیماری‌های صعب‌العلاج نیز که این ظرفیت را دارد، به اجرا گذاشت و در سال ۹۴ نیز درصددیم تا با تولیدات داروهای بیماران مبتلا به سرطان نیاز دارویی بیماران را تأمین کنیم.

رئیس سازمان غذا دارو در ادامه با بیان این‌که ۶ ماه نخست امسال افزایش قیمت دارو نداشتیم زیرا وزارت بهداشت قصد کمک به دولت و مردم را داشت افزود: از طرف دیگر نیز سخت‌گیری‌ها در کنترل قیمت‌گذاری داروسازی کشور نیست زیرا دچار تحریم و تورم هستیم ولی همراهی صنایع داروسازی با ما بسیار خوب بود. بنابراین در ۶ ماهه دوم امسال نیز برخی قیمت‌ها اصلاح شد تا تولیدکننده متضرر نشود.

دیناروند با پیش‌بینی از سال بهتری برای صنعت داروسازی و بیماران کشورمان در سال ۹۴ عنوان کرد: سال ۹۳ سال خوبی برای حوزه دارو بود به طوری که بیش‌تر صادرات دارو را داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال نخستین سالی بود که شاهد کاهش واردات دارو بودیم و هیچ سالی این‌طور نبود و بسیار نیز کاهش واردات دارو داشتیم، به طوری که حتی آسیبی هم به دسترسی مردم نسبت به دارو به وجود نیامد و کمبودهای دارویی نیز بسیار حداقلی بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *