سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

از خوانندگی مختاباد تا کنسرت خیابانی ناجا

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 407254
دومین روز از برگزاری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در حالی میزبان علاقه مندان موسیقی بود که بخش پاپ جشنواره طبق پیش بینی ها پرتماشاگرترین بخش این رویداد است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، تالار وحدت ساعت ۱۸:۱۵ روز جمعه ۲۴ بهمن میزبان ارکستر تازه تاسیس شده فرهنگی شهر تهران با حمایت خانه هنرمندان ایران و رهبری ارکستر نادر مشایخی بود. البته یکی از نکات قابل توجه کنسرت که نسبت به اجرای چند هفته قبل ارکستر در تالار استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت این بود که عبدالحسین مختاباد به جای بیژن کامکار به عنوان خواننده حضور داشت.

در کنسرت چند هفته قبل از نام مختاباد برای خوانندگی کنسرت نام برده شده بود اما گویا مسوولان ارکستر طوری برنامه ریزی کرده بودند که از وی در اجرای جشنواره استفاده کنند.

ساعت ۲۱ همین روز هم رسیتال پیانو یویا وندت از کشور آلمان در بخش بین المللی میزبان دوستداران موسیقی بود. در بخش استعدادهای درخشان نیز ساعت ۱۵ دونوازی ویولن و پیانو وفا حمیدی، تکنوازی پیانو صدف الماسی، تکنوازی ویولن آوا شادمانی در تالار رودکی اجرا شد. این در حالی است که از ساعت ۱۸:۳۰ در بخش رقابتی تریو بتهون امیر محمد کاظمی و «هرمس» مهسا قربانی در این مکان میزبان تماشاگران بود. ساعت ۲۱:۳۰ نیز دوئت پیانو و کلارینت از کشورهای ایتالیا و اتریش در بخش بین الملل برنامه های خود را اجرا کردند که آثار اجرا شده در بخش بین المللی با استقبال بیشتزی از سوی مخاطبان مواجه شد.

یکی از نکات قابل تحسین ستاد جشنواره در بخش استعدادهای درخشان استفاده از پیانوی جدید تالار رودکی به جای پیانوی مستعمل سال گذشته این مکان بود که سال گذشته با انتقاد هنرمندان شرکت کننده در جشنواره رو به رو شده بود. البته یکی دیگر از اقدامات قابل توجه ستاد برگزاری نیز حضور گروه تشریفاتی در همه تالارهای میزبان جشنواره است که در ورودی هر تالار با لباس های متحد الشکل به مخاطبان خوش آمدگویی می گفتند.

گروه پرطرفدار «چارتار» که برای اولین بار در چارچوب جشنواره موسیقی فجر کنسرتی را برگزار می کردند ساعت های ۱۸:۱۵ و ۲۱ در برج میلاد تهران میزبان علاقه مندان خود با اجرای چند قطعه جدید و قطعه های آلبوم «باران تویی» بودند. البته در اجرای دوم علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی و فرزاد حسنی و تعدادی دیگر از هنرمندان به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند. این گروه شب پیش از کنسرت جشنواره نیز برنامه ای را در جزیره کیش برگزار کرده بودند.

در تالار ایوان شمس نیز گروه سهند به خوانندگی رشید وطن دوست ساعت ۱۸:۱۵ و گروه خنیا به سرپرستی پری ملکی ساعت ۲۱ آثار خود را در بخش جنبی اجراکردند. فرهنگسرای نیاوران هم ساعت ۱۸:۱۵ در بخش ویژه بانوان میزبان گروه موسیقی سیمین سپهر به سرپرستی سوسن سپهری بود.

گروه فیلمبرداری برخی از تالارهای میزبان جشنواره از جمله تالار رودکی در طول اجرای برنامه های بخش استعدادهای درخشان دائما با تلفن همراه خود صحبت می کردند که این اقدام با اعتراض تماشاگران مواجه شد اما بلافاصله بعد از تذکر مدیران تالار آنها را متقاعد کرد که تالار اجرای زنده موسیقی جای تلفن کردن نیست. البته در این میان نمی توان فیلمبرداری و عکسبرداری برخی از تماشاگران در تالار وحدت و برج میلاد را نیز نادیده گرفت که گویا به دلیل رعایت نشدن قانون کپی رایت در ایران این موضوع تبدیل به امری عادی شده است.

گروه موسیقی «چهارگان» به سرپرستی احسان ذبیحی فر و گروه «یاد» به سرپرستی محمدرضا ابراهیمی و مجتبی عسگری ساعت ۲۰ در فرهنگسران ارسباران میزبان علاقه مندان موسیقی در بخش نسلی دیگر بودند. در بخش رقابتی نیز از ساعت ۱۸:۱۵ تا ۲۱ به ترتیب گروهای «باران شیراز» به سرپرستی امیرحسین دادور، «سایه سار» به سرپرستی حسین سلیمانی، «کر مهر وطن» به سرپرستی مسعود نکویی و «کر آوای باران» به سرپرستی سارا جلایی در برج آزادی آثار خود را ارائه دادند.

از نکات دیگری که با وجود اعلام مسوولان جشنواره خبر از برگزاری آن داده شده بود، برپایی سلسله نشست های «فقه و موسیقی » است که در اولین روز جشنواره فعلا خبری از تاریخ و مکان برگزاری آن به رسانه ها داده نشده است. این در حالی است نمایشگاه آثار شنیداری هم که وعده برگزاری آن در نشست خبری جشنواره در سالن های انتظار تالارهای میزبان جشنواره داده شده در برج میلاد و تالار وحدت هنوز برپا نشده است.

استقبال کم خبرنگاران از بخش های رقابتی، استعدادهای درخشان و نسلی دیگر نیز از جمله نکاتی است که می توان به اشاره کرد. البته خبرنگاران رسانه هایی که در طول سال کمتر در جریان فعالیت‌های موسیقایی هستند گویا فعلا ترجیح می دهند از اجراهای پرطرفدارتر استفاده کنند.

با اینکه در جدول جشنواره خبری از اجرای موسیقی خیابانی نبود اما در اولین روز جشنواره این گروه موسیقی دانشگاه نیروی انتظامی بود که با آغاز جشنواره با حضور در محوطه تئاتر شهر قطعاتی با موضوع انقلاب اسلامی را برای شهروندان تهران اجرا کرد. این گروه قرار است هر روز تا پایان جشنواره به مدت ۳۰ دقیقه برنامه های خود را اجرا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *