چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۸
۳۱

کری را جدی نگیرید!/ آمریکا قادر به ترک میز مذاکرات نیست

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب: 406535
شکست مطلق مذاکرات نه فقط توافق نهایی را منتفی می کند بلکه توافق ژنو را هم از هم خواهد پاشید. امریکا به توافق ژنو به شدت نیازمند است و به هیچ وجه مایل به خارج شدن ایران از آن نیست.
کری را جدی نگیرید!/ آمریکا قادر به ترک میز مذاکرات نیست
به گزارش جهان، مهدی محمدی در تسنیم نوشت:

جان کری غروب یکشنبه در سخنانی که ظاهرا پاسخی است به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، گفته است بدون توافق سیاسی، امکان تمدید مذاکرات وجود نخواهد داشت.

مقصود کری –اگرچه او کاملا مبهم حرف زده- ظاهرا این است که اگر چارچوب توافق نهایی در یک توافق سیاسی نهایی نشود اساسا دیگر نوبت به بحث درباره جزئیات نخواهد رسید و بنابراین مذاکرات فرو می پاشد.

سخنان کری تلویحا حاوی نوعی تهدید است. کری می خواهد بگوید اگر ایران روی توافق هم زمان درباره کلیات و جزئیات تاکید کند، نه توافق روی کلیات انجام خواهد شد و نه روی جزئیات، و کل فرآیند شکست می خورد و متوقف می شود. دو نکته مهم در این سخنان هست.

نکته اول این است که همین سخنان نشان می دهد توافق سیاسی بدون نهایی کردن جزئیات، تا چه حد برای امریکا مهم بوده است. ظاهرا بازی امریکا به هم خورده و به همین دلیل کری کم و بیش عصبانی است. اگر امریکا واقعا خواهان یک توافق کامل است چرا باید از نهایی کردن جزئیات در کنار کلیات نگران باشد؟ وقتی امریکا بر تفکیک توافق سیاسی از توافق درباره جزئیات اصرار می کند، یک معنا بیشتر ندارد و آن هم این است که توافق سیاسی منافع آن را تامین می کند اما توافق روی جزئیات چیزی نیست که امریکا علاقه چندانی به آن داشته باشد.

به عبارت دیگر، کری تلویحا اعتراف کرده امریکا چندان علاقمند به نهایی کردن جزئیات بویژه درباره لغو تحریم ها نیست و لذا از اینکه مجبور به بحث زودهنگام در این باره شود ناخشنود است. همین یک جمله کری کافی است تا ثابت کند اصرار روی تجمیع دو توافق سیاسی و توافق روی جزئیات اقدام درستی بوده و جلوی اجرای یک برنامه از پیش طراحی شده از جانب امریکا را که اصل آن متعهد کردن ایران به یک توافق سیاسی و کشدار کردن امتیازدهی به ایران در جزئیات بوده، را گرفته است.

نکته دوم این است که کری تهدید کرده عدم حصول توافق سیاسی باعث خواهد شد مذاکرات تمدید نشود و نافرجام بماند. معنای دیگر این سخنان این است که امریکا تهدی می کند که مذاکرات را ترک خواهد کرد. این چیزی است که من تاکید دارم نباید آن را جدی گرفت. امریکا به دلایل متعدد بر خلاف آنچه ادعا می کند قادر به ترک میز مذاکرات نیست و در نهایت اگر ایران بر مواضع خود ایستادگی کند، چاره ای جز حفظ فرآیند مذاکرات از طریق تعدیل خطوط قرمز خود نخواهد داشت.

این دلایل به اجمال بسیار چنین است:

۱- امریکا برای وضعیت عدم توافق گزینه چندانی ندارد. گزینه جنگ با توجه به به هم ریختگی ژئوپلتیکی خاورمیانه قطعا منتفی است و درباره تحریم‌ها هم، اگرچه امریکا می‌تواند تحریم‌ها را افزایش بدهد، ولی فراتر رفتن تحریم ها از حد فعلی، با توجه به درگیری های روسیه و امریکا بر سر اوکراین و همچنین نیاز فزاینده چین به نفت خاورمیانه، بی شک به آسیب دیدن رژیم تحریم‌ها خواهد انجامید و خروجی آن در نهایت سبک‌تر شدن فشار تحریم‌ها بر ایران خواهد بود. امریکا در ظاهر ادعا می کند گزینه های متعددی روی میز دارد ولی در واقع فقط یک گزینه روی میز است و آن گزینه مذاکره است؛ بقیه گزینه ها، حداکثر می تواند با گزینه مذاکره تلفیق شود ولی هیچ کدام نمی تواند جانشین آن شود.

۲- شکست مذاکرات، آینده سیاسی حزب دموکرات در امریکا را به طور جدی به خطر خواهد انداخت و به لحاظ سیاسی حاوی این معنا خواهد بود که هر چه منتقدان اوباما در نقد راهبردهای سیاست خارجی و امنیت ملی وی می گفته اند درست بوده است. اوباما به دلایل سیاست داخلی هم قادر به ترک میز مذاکره نیست.

۳- دولت امریکا آشکارا در پی بسط مذاکرات و همکاری ها با ایران از حوزه هسته ای به حوزه های دیگر بویژه حوزه های منطقه ای است و این مسئله ای است که در مذاکرات هم مطرح شده است. به دلایلی که اینجا مجال بحث از آن نیست اساسا موضوع منطقه برای امریکا بسیار مهم تر از موضوع هسته ای است. شکست مذاکرات هسته ای دورنمای هرگونه گفت وگو –چه رسد به همکاری- در موضوعات منطقه ای میان امریکا و ایران را شدیدا به مخاطره خواهد انداخت و این به هیچ وجه با نیازهای امنیتی و ژئواستراتژیک امریکا هم خوان نیست.

۴- شکست مطلق مذاکرات نه فقط توافق نهایی را منتفی می کند بلکه توافق ژنو را هم از هم خواهد پاشید. امریکا به توافق ژنو به شدت نیازمند است و به هیچ وجه مایل به خارج شدن ایران از آن نیست. تمدیدهای پی در پی این توافق هم نشان می دهد بر خلاف آنچه ظاهرا ادعا می شود امریکا توافق ژنو را دستاوردی بزرگ می داند و همه امتیازهای اساسی را که مدنظر داشته در همین توافق از ایران گرفته است. به نظر می رسد برای حفظ توافق ژنو هم که شده تهدید کری هرگز عملی نخواهد شد و امریکا در هر حال چاره ای جز باقی ماندن پای میز مذاکره ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


درود بر جان کری کهنه سرباز جنگ جهانی دوم .
درود بر شهدای این سرزمین که حتی یک وجب از خاک این سرزمینو به نامحرم ندادند...متاسفم براتون که به دشمن این ملت درود میفرستی... خدا دشمنان این سرزمین را ان شاءالله نابود کند
باسلام
امیدوارم توی اون دنیا باهاش محشور بشی!!
احسان
مزدورها رو سیاهند ...
مریم بانو
کهنه سرباز عزیزت خسته است و نای مقابله با ایران رو نداره .دیگه وقت بازنشسته شدنشه
Finland
خجالت هم خوب چیزیه
Norway
منظورت جنگ ویتنام که نبود ؟کری در سال 1944 که جنگ جهانی دوم تمام شد یک سالش بود و احتمالا بچه را هنوز از شیر هم نگرفته بودند . به هر حال همون کهنه سرباز جنگ ویتنام نامیدنش از صد تا فحش به او هم بدتر است .
موفق باشیذ
خدا حفظ کند رهبر را که بار دگر به داد مملکت رسید
Iran, Islamic Republic of
کری جون مادنده تیم بزن تو سرمون خلاصمون کن
متوجه منظورتون نشدم.تایید جان کری بود یا تخریب؟؟؟؟؟!!؟؟
مرگ بر جنایتکاران جهانی که خون مردم جهان را می مکند.
وطن فروش جان منظورت کهنه قاتله دیگه ؟
Iran, Islamic Republic of
درد و بلا بر تو که زیر جان کری لگن میزاری اون هم مجانی این دیگه چیز عجیبی است
Iran, Islamic Republic of
منفی ندین من فکر کنم می خواسته کری رو مسخره کنه
مرگ بر به ظاهر ایرانی وطن فروش ...
Iran, Islamic Republic of
خوب است یک آزمایش dnaبدهید
عین سین
Iran, Islamic Republic of
انشاالله دولتی ها خود را عقل کل فرض نکنند واین رهنمودها را جدی بگیرند
جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
انشالله که در آخرت با همین کهنه سرباز و همسنگران این کدخدا که در جای جای این کره خاکی مثل جمهوری اسلامی ایران، ویتنام، عراق، افغانستان، لبنان، سوریه، آفریقا، آمریکای لاتین و... به نام منافع ملی و دفاع از حقوق بشر جنایتها آفریدند محشور شوی!!!
United States
بابا مسخرش کرده چرا منفی دادید
Iran, Islamic Republic of
از يه جهت باهات موافقم اونم اينكه به خاطر وطنش و منافع كشور سفت و سخت پاي عزت كشورش وايساده نه مثل بعضيا .......
Iran, Islamic Republic of
این چه توجیهی است یعنی برای حفظ منافع باید سایر ملتها زیر پا له کرد و مردم سایر کشورهای جهان را استعمار کرد و... اندیشه های ماکیاولی برای دوران پیش از رنسانس است و در قاموس کشوری که بر مبنای دفاع از مظلومان عالم پایه ریزی شده جایی ندارد.
متاسفانه دیپلماتهای ..
مرگ بر کری
از تعداد منفی . مثبتات معلومه افکارت چقدر خریدار داره .
نقشه چند ماهه اینها با یک جمله رهبر بصیر و عزیزمون به هم خورد
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
هم دارم میخندم به این بدبخت ها هم کیف میکنم از رهبری که خدا بهمون داده
رهبرم فدایی داری میلیونیییییییییییییی
Italy
اوباما: ایران حامی تروریسم دولتی است/تهران برای اولین بار امتیازات واقعی داد به کمتر از تغییر نظام ایران راضی نیستند .
مرگ بر آمریکا
مطالب مطرح شده درست است .
بهروز
Canada
هر بار این چند سال ازین استدلال ها کردین ، بازم تحریم ها بیشتر شده، هیچ ترکی هم نخورد، بسه دیگه این حرفا !
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا وسیاست مداران خبیسش
حمید از مشهد مقدس
تحلیل بسیار درست و منطقی است امریکا سخا نیازمند ادامه این مذاکرات است تا به دنیا نشان دهد که هنوز مسلط به جهان خویش ساخته است این اصطلاح را از زبان امام خمینی(ره) شنیدم که گرگ ها بصورت دایره مقابل هم مینشینند زیرا اگر یکی خوابش ببرد دیگران او راا پاره میکنند امروز سرنوشت خاور میانه ای شرکا آمریکا این چنین است
سیاست مداران و مذاکره کنندگان محترم ما بهوش باشند . پشت این همه هیاهو هیچ چیز با ارزشی نیست . به مردم اعتماد کنید و محکم بایستید و از ارزش های ایران اسلامی حفاظت کنید