پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

نظر «امام» در پاریس درباره گفت‌وگو با آمریکا

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب: 406499
یک روزنامه‌نگار لبنانی، ناگفته‌هایی از مصاحبه خود در پاریس با امام خمینی(ره) بیان کرد و گفت: امام درباره گفت‌وگو با آمریکا گفت وقتی مردم شاه را ساقط کردند و استقلال‌شان تضمین شد، آنگاه آماده گفت‌وگو با همه هستیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ «اسعد حیدر» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی لبنانی، از جمله کسانی است که در پاریس با امام خمینی (ره) مصاحبه کرده است و از ایشان ناگفته‌ها و خاطراتی دارد.

«اسعد حیدر» که خود را از جمله آدم‌هایی می‌داند که (صرفا به دلیل مصاحبه با امام) «اهل ریا و تفاخر» نیستند، پس از آنکه بعد از چند تماس اعلام کرد که مصاحبه نمی‌کند، سرانجام به دلیل اهمیت موضوع به چند سوال خبرگزاری فارس، به اختصار پاسخ داد و گفت: شاید این اولین بار باشد که پس از آن مصاحبه‌ای که با امام خمینی انجام دادم، در این خصوص صحبت می‌کنم چرا که بعد از مصاحبه اختلاف‌نظرهایی (در روزنامه المستقبل) به وجود آمد.

اسعد حیدر روزنامه‌نگار لبنانی است که در روزهای نخستین ورود امام به پاریس، از طرف روزنامه المستقبل لبنان با وی دیدار و مصاحبه کرد و اطرافیان امام در نوفل‌لوشاتو تعامل داشت.

متن مصاحبه:

اسعد حیدر درباره مصاحبه با امام و در پاسخ به این سوال که «چگونه این مصاحبه را هماهنگ کردید و برای اینکار با چه کسانی همکاری کردید؟»، گفت: «بعد از آنکه آقای "هانی فحص" (روحانی لبنانی) –خدا رحمتش کند- ما را به ضرورت انجام این مصاحبه متقاعد کرد و تأکید کرد که اگر صدام به او (امام) اهانتی کرده (از طرف خودش بوده و) او نماینده همه عرب‌ها نیست، و گفت، بخصوص اینکه امام علیه شاه است و از مسئله فلسطین حمایت می‌کند، تیمی از جوانان لبنانی تشکیل دادم و به نوفل‌لوشاتو رفتم. دومین روزی که امام به آنجا رسیده بود به آنجا رفتیم».

• مصاحبه اول اکتبر ۱۹۷۸ منتشر شد

اسعد افزود: «بعد از اینکه به پاریس رسیدیم یک روز بعد نزد امام رفتم و به سخنانش گوش دادم و دیگر از آن روز هر روز نزد وی می‌رفتم تا اینکه همه را از جمله سید احمد و سید حسین خمینی و آقای محتشمی را شناختم. وقتی امام مرا برای مصاحبه خواست، دیگر مرا از نزدیک می‌شناخت. روز اول اکتبر سال ۱۹۷۸ مصاحبه من با امام در نشریه "المستقبل" (لبنان) چاپ و منتشر شد».

اسعد در ادامه از اعتماد امام به خودش به صورت غیرمستقیم صحبت کرد و گفت: «از آن به بعد ایشان (امام)، سید حسین خمینی و محتشمی را نزد من می‌فرستاد تا از نظر عرب‌ها چه شخصیت‌های مسئول چه نظر مطبوعات عربی را از من جویا شود. برای همین من در این دیدارهایش حاضر بودم و چند عکس با ایشان و با محمد حسنین هیکل (روزنامه‌نگار و تاریخدان مشهور مصری) و صادق المهدی (سیاستمدار سودانی) دارم».

• فلسطین - گفت‌وگو با آمریکا

اسعد درباره محتوای مصاحبه خود گفت: «امام خمینی به من گفت که دعا می‌کنم که صلح به سرزمین لبنان و همچنین فلسطین به فلسطینی‌ها بازگردد».

اسعد به امکان گفت‌وگو با آمریکا اشاره کرد و گفت امام در پاسخ سوال او گفته است: «بعد از اینکه مردم شاه را سرنگون کردند و آزادیشان و استقلال کشورشان تضمین شد، ما برای گفت‌وگو با همه مردم دنیا آماده‌ایم».

• پاسخ قاطعانه امام

اسعد با بیان اینکه «من از عزمش برای سرنگون کردن شاه جا خوردم»، گفت: «پاسخ ایشان به حسنین هیکل که پرسید اگر لشگر "الخالدون" (حزب رستاخیز) دخالت کند، چه می‌کنید؟، قاطعانه بود». «امام گفت: آنقدر مبارزه می‌کنیم تا شمشیرها در خون غرق شود».

• انقلاب ایران، اسلامی است

اسعد افزود: تأکید امام بر این بود که انقلاب، نه شیعی است نه سنی بلکه اسلامی است؛ امر مهمی به عنوان شیوه‌ای برای تعامل با ملت‌های عربی بود.

این روزنامه‌نگار لبنانی در ادامه در پاسخ به سوالاتی درباره وضع زندگی امام و اینکه چه شخصیت‌های مهم دیگری در پاریس حضور داشتند، گفت: زندگی امام (در پاریس) خیلی ساده بود. روابطش با خبرنگاران (البته) خیلی محدود بود. از جمله شخصیت‌های (رسانه‌ای) عربی که تعدادشان زیاد بود، حسنین هیکل و الصادق المهدی را می‌توان نام برد.

صفحه دوم مصاحبه امام در نشریه المستقبل لبنان
اسعد حیدر در کنار امام (ره)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عین سین
Iran, Islamic Republic of
خامنه ای خمینی دیگر است الآن نیز حرفها وایده های امام همان است که ولی فقیه حاضر ترسیم می کند شاخص ایشان هستند ونباید کسی بیراهه برود