پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۵
۲۰
رهبر معظم انقلاب و ترسیم افق تازه هسته‌ای

رهبر انقلاب چگونه از افتادن ایران در تله 'توافق سیاسی بد' جلوگیری کردند؟

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب: 406484
افق تازه‌ترین سخنان رهبر معظم انقلاب درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵، با نگاهی به واقعیات کنونی ملت ایران و پیشینه و عملکرد نادرست طرف مقابل ترسیم شده است.
رهبر انقلاب چگونه از افتادن ایران در تله
گروه سیاسی جهان نيوز - رسا صدر: رهبر معظم انقلاب نوزدهم بهمن‌ماه در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی، افق گفت‌وگوهای هسته‌ای ۱۴ماهه میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ را ترسیم کردند.

ایشان در این میان، هم به توانمندی‌ها و قابلیت‌های واقعی ایران اشاره داشتند و هم به اهداف واقعی طرف‌های غربی از ادامه گفت‌وگو و رفتارهای آنها از گذشته تاکنون بویژه پس از امضای سند ژنو توجه کردند.

سخنان ایشان حاوی چندین نکته تامل‌برانگیز است:

۱- تاکید بر یک مرحله ای و روشن، واضح، غیرقابل تفسیر و تاویل بودن توافق


ایشان توافق دومرحله‌ای را به این مفهوم که «در یک برهه‌ای درباره‌ی اصول کلّی توافق کنیم بعد درباره جزییات»، «پسندیده» ندانستند و دلیل آن را تجربه ‌ای دانستند که از رفتار طرف مقابل داریم.

ایشان افزودند: احساس می‌کنم که این وسیله‌ای خواهد شد برای بهانه‌گیری‌های پی‌درپی برسر جزییات.

طی ۱۲ سال گفت‌وگوی جمهوری اسلامی ایران بر سر حق خود برای بهره‌گیری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بویژه پس از امضای سند ژنو یا همان «برنامه اقدام مشترک» بارها عهدشکنی‌های طرف مقابل را دیدیم.

آنگاه که تهران طی یک مدالیته به ۶ ابهام مطرح شده پاسخ داد، زمانی که در تاسیسات غیرهسته‌ای و دفاعی خود را طی همکاری‌های فراتر از پادمان‌ها و اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گشود، هنگامی که بر سر تبادل اورانیوم ۳.۵ درصد با سوخت ۲۰ درصد نخست با گروه وین و سپس با ترکیه و برزیل توافق‌هایی داشت و... هیچکدام سبب نشد موضوع هسته‌ای تهران نزد کشورهای غربی و در رسانه‌های آنها بسته شود.

پس از امضای سند ژنو نیز دیدیم که از روشن ترین بندهای تصریح شده در این سند مانند پرداخت بدهی‌های قسط‌بندی شده تهران و تبادلات مالی گرفته تا تعلیق تحریم‌های صنایع هوایی و خودروسازی، یا با تاخیر روبرو بودیم یا تغییر چندانی را ندیدیم.

این، در شرایطی بود که جمهوری اسلامی ایران به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به همه تعهدهای خود برای کاهش ذخایر اورانیوم ۳.۵ درصد و تبدیل سوخت ۲۰ درصد، بکارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته، توقف ساخت فردو و تاسیسات آب سنگین اراک و... پایبند بوده است.

حتی در همکاری‌های فراتر از وظایف خود، بر سر ۱۸ گام داوطلبانه با آژانس به توافق رسید و در شرایطی که فعالیت تمام تاسیسات هسته‌ای و بخش‌های مرتبط زیر نظر این نهاد فنی- حقوقی قرار دارد، آنگونه که بیستم بهمن ماه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» تاکید کرد، نشست دیگری طی چند هفته آینده ترتیب داده می شود.

همچنین همان فردای امضای سند ژنو، اختلاف برداشت‌ها حتی در موضوع‌های کلیدی مانند اعتراف به حق تهران برای داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای نمایان شد. روشن شد ۲ طرف حتی نتوانسته‌اند درباره بندهای سوم و چهارم معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان. پی. تی) به برداشتی یکسان دست یابند.

از سوی دیگر، بحث‌ها بر سر لغو تدریجی تحریم‌ها (مورد اشاره طرف غربی) یا ناگهانی (مورد تاکید تهران) بالا گرفت و همچنان یکی از مهمترین موضوع‌های مورد بحث است.

تمام اینها سبب می‌شود اثربخشی برنامه دومرحله‌ای برای توافق (توافق سیاسی تا فروردین ماه و توافق بر سر جزییات تا تیرماه) زیر سوال باشد و این بیم برود طرف مقابل همانگونه که پایبند نبودن خود به تعهدات را نشان داده است، پس از رسیدن به توافق سیاسی از آن برای محدودسازی بیشتر برنامه‌های تهران و نیز امتیازگیری‌های داخلی بهره گیرد و از فردای آن تا تیرماه هر لحظه بهانه‌ای تازه از آستین بیرون آورد و سرانجام با استناد به اختلاف‌های فراوان، توافق سیاسی و محدودیت برنامه‌های تهران را پس از تاریخ تعیین شده ادامه دهد.

از سوی دیگر، تاکید بر «روشن، واضح، غیرقابل تفسیر و تاویل بودن توافق» برای این است که به گفته رهبر معظم انقلاب، «این‌جور نباشد که طرف مقابل- که با دبّه‌کردن و چک‌وچانه زدن، کار خود را پیش می‌برد- بتواند باز سر قضایای گوناگون بهانه‌گیری کند، دبّه در بیاورد، کارها را مشکل بکند».

۲- برداشته شدن تحریم‌ها


رهبر معظم انقلاب در سخنان خود گفتند «همه‌ی اینها برای این است که سلاح و حربه‌ی تحریم از دست دشمن خارج بشود» و تاکید کردند «باید "به معنای واقعی کلمه" تحریم از دست دشمن خارج بشود، تحریم برداشته بشود؛ توافق به این صورت ‌[بشود]؛ والّا اگر چنانچه در این زمینه به توفیق نرسیدند، ملّت ایران و مسئولین و دولت محترم و دیگران، راه‌های فراوانی دارند و یقینا باید آن راه‌ها را طی کنند برای اینکه بتوانند حربه‌ی تحریم را بی‌اثر کنند و کُند کنند.

همانگونه که ایشان پیشتر در دیدار شانزدهم تیرماه مسئولان نظام تهدید نظامی و تحریم را دو عامل مادی در دست استکبار جهانی برای دانستند و تاکید کردند «تحریم را با مجاهدتِ در باب اقتصاد مقاومتی بایستی خنثی کرد».

ایشان با اشاره به گفته‌های غرب درباره دست نخوردن ساختار تحریم‌ها حتی با وجود توافق هسته‌ای گفتند: هسته‌ای بهانه است؛ مساله‌ هسته‌ای هم نباشد، یک بهانه‌ دیگری می‌آورند: مساله‌ حقوق بشر هست، مساله‌ی حقوق زنان هست، مسائل گوناگون فراوان را می‌سازند.
ایشان ششم آذرماه نیز در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین با تاکید بر اقتصاد مقاومتی به عنوان راه مبارزه با تحریم‌ها تصریح کردند: تحریم و فشار اقتصادى به خاطر همین است که بلکه بتوانند از تلاش‌هاى رو به گسترش ملّت ایران جلوگیرى کنند.

گرچه در سند ژنو بر برداشتن تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه، چندجانبه و بین‌المللی تاکید شده است با این همه، انتظار می‌رود آنگونه که تهران به تعهدهای خود پایبند بوده است طرف مقابل نیز به آنچه گفته است، عمل کند.

البته آمریکا و اتحادیه اروپا طی ۱۴ ماه گذشته- مخالف با متن برنامه اقدام مشترک- تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرد و البته در توجیه برخی تحریم‌های تازه خود ادعا کرد این تحریم‌ها از پیش بوده و فقط دامنه آن را تغییر دادیم. اینجا نیز سوء برداشت طرف‌های غربی از متن سند ژنو روشن شد.

با این همه، رییس جمهوری آمریکا از حزب دموکرات که از آبان‌ماه متوجه شد با اکثریت نمایندگان جمهوریخواه در کنگره آتی روبرو است، بارها اعلام کرد در صورت تصویب تحریم‌های تازه علیه تهران آن را با استفاده از اختیارات خود وتو می‌کند. وی در بیان دلیل تصمیم خود گفته است تحریم‌های تازه به ایجاد شکاف میان اعضای ۱+۵ خواهد انجامید و همپیمانان آمریکا شکست گفت‌وگوها را بر عهده این کشور خواهند انداخت.

خواست تهران از آغاز اجرای سند ژنو، لغو کامل تحریم‌ها بوده است و رهبر معظم انقلاب نیز طی سخنان خود بر آن تاکید کردند.

۳- در نظر گرفتن تکریم، حرمت و پیشرفت ملّت ایران در برابر زیاده‌خواهی و زورگویی


رهبر معظم انقلاب در سخنان خود بارها بر «زیاده‌خواهی، پررویی، باج‌خواهی» طرف مقابل به دلیل تکیه آنها بر «زور» و لزوم ایستادگی در برابر آن تاکید کردند.

ایشان با تاکید بر اینکه «معتقدیم که توافق نکردن، بهتر است از توافق بد»، افزودند: مطمئنّم که ملّت ایران هم آن توافقی را که در آن عزّت او محفوظ بماند، احترامش محفوظ بماند، منافعش حفظ بشود، مخالفتی ندارد، موافقت خواهد کرد؛ منتها باید این خصوصیات، «بلاشک» ملاحظه بشود؛ باید تکریم و حرمت ملّت ایران و مساله‌ی اساسیِ مهمّی که عبارت است از پیشرفت ملّت ایران، محفوظ بشود و محفوظ بماند.

ملت ایران ۳۶ سال پیش برای دستیابی به آرمان‌های انقلاب اسلامی و بازیابی همین کرامت، حرمت و پیشرفت بود که به پا خاستند و سرانجام توانستند اراده خود را به رژیم دست‌نشانده آمریکا در منطقه دیکته کنند و پایه‌های آن را فرو بریزند.

طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این ملت بارها در معرض آزمون‌های خطیر همانند تحریم، ترور، جنگ تحمیلی، رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، حوادث سال ۱۳۷۸، فتنه سال ۱۳۸۸ و... قرار گرفت و هر بار سربلند و البته با اندوختن تجربه‌های بیشتر از آن مقاطع عبور کرد.
اینک که ایرانیان با صرف هزینه‌های فراوان مانند فداکاری‌ها و شهادت نخبگان و قله‌های علمی و جهادگر خود به دستاوردهای شگرفی در عرصه‌های دفاعی، موشکی، هوا و فضا، پزشکی، بیوتکنولوژی و... رسیده است، نمی توان با هیچ ابزاری مانع ادامه راه آنان شد.

گفت‌وگوهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز فقط مرحله‌ای از روند رو به رشد در مسیر بالندگی نظام است که نتیجه آن، هر چه باشد، جایگاه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی کشور را ارتقا خواهد بخشید؛ همان امری که بی‌شک مورد خواست دشمنان نخواهد بود و شاید از ترس همین است که می‌کوشند به بهانه‌های گوناگون، گفت‌وگوها را با همین توافق‌های نیم‌بند ادامه دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Arab Emirates
لبیک یا خامنه ای
خدایا بار الها پروردگارا:
قسمت میدهیم ...
طول عمر با عزت وبرکت همراه با صحت وسلامتی وموفقیت روز افزون وعاقبت به خیری به همه خدمت گذاران واقعی اسلام وقرآن وامام زمان در راس همه آنهاحضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای عنایت بفرما.
الهی آمین
عرشیا عرش نشین
Iran, Islamic Republic of
سلام و صلوات و رضوان خدا بر سیدعلی خامنه ای مدظله العالی..
تمام تلاش غرب برای ادامه مذاکره است نه به نتیجه رساندن آن.
اميدوارم همانطور كه رهبري فرمودند توافق بد امضا نشود البته مردم 51 درصدي كه راي به اين دولت دادند بجز اندكي سودجو، بقيه فقط و فقط به يك توافق مناسب با منافع مملكت و ملت راضي هستند نه توافق ستمگرانه.
محمد حسن شریف
رئیس جمهور محترم بر حسب عادت در برخوردبا منتقدین اگر قبلا امتیازاتی که درمذاکرات به امریکا داده بودندو رهبرعزیزمان در دیدار نیروی هوائی به چند نمونه اشاره فرمودند مثل تعطیلی فردو

تعطیلی سایت اراک محو سوخت 20درصد عدم بکارگیری سانتریفیوژ پیشرفته بازرسیهای شدید و خارج از عرف پادمان دیگر نیاز نبود از کلمات توهین امیز با منتقدین بکاربرد یا اگر برد برد را معنی میکردند ویا اینکه اوباما بارها گفت برای اولین بار پیشرفت هسته ای را متوقف و به عقب راندیم صادقانه با ملت سخن میگفتند شاید پذیرش بعضی چیزها ساده تر مینمود.
ایران اسلامی
درود وسلام بر رهبر حکیم بصیر وموقعیت شناس وشجاع امام خامنه ای
موحد
ابوالفضل علمدار
خامنه اي نگهدار
قریشی
واقعا سخنان و رهنمودهای کارساز و بجایی بود و راه را برای تیم هسته ای باز و روشن کردند و از خطر تذبذب هم نجات پیدا کردیم. خداوند طول عمر به حیات با برکت رهبر فرزانه بدهد انشاء الله.
سیدمحمد
برادران عزیزم در سایت محترم جهان نیوز ، سلام علیکم
همانطور که می دانید، این روزها انقلاب مردم مقاوم و مظلوم بحرین عزیز، در مسیر پر از آزاده گی، صبر و ایستادگی خود به مراحل تازه ای رسیده است.
رژیم منحوس، دست نشانده و ضدمردمی آل خلیفه، مردم و رهبران انقلابی را هر روز بیشتر تحت فشار و آزار قرار می دهد.
برادران و خواهرانمان در بحرین که با توکل برخدا قدم در این مسیر گذاشتند، از همان ابتدا-به حکم باورهای مشترک- چشم امید به یاری و همدلی برادران ایمانی و انقلابی خود در ایران داشتند و البته دارند(عکس خبری ای که در روزهای اول این انقلاب منتشر شد و در آن مردم در میدان لؤلؤ پارچه نوشته ای در دست گرفته بودند که روی آن نوشته شده بود: تحیاتحیا ایران/لا للعربی للاخوان، هنوز در یاد ما هست).
از نظر بعضی از فعالان انقلابی ایران، -خصوصا- حمایتهای مردمی و رسانه ای از انقلاب مردمی و اسلامی بحرین در داخل جمهوری اسلامی ایران، مطابق انتظارات نبوده است؛ حمایت طلاب و حوزه ها، تشکلهای دانشجویی، فرهنگی، مردم نهاد، حرکتهای سایبری و حتی پوشش رسانه ای کامل، از طرف رسانه های داخلی همه کمتر از حدانتظار بوده است.
به عنوان یک ادای تکلیف پیشنهاد میکنم، در روز بیست و دوم بهمن در کنار جشن باشکوه انقلاب اسلامی، برادران و خواهران مظلوم، مقاوم و عزیزمان در بحرین را فراموش نکرده وحداقل بخشی کوچک از راهپیمایی دشمن شکن خویش را به بزرگداشت انقلاب، شهدا، کرامت و پایداریشان اختصاص دهیم، که این روز، روز بزرگداشت انقلابی است که ندای قدسی اش فریادگر ایمان، امید و نور برای همه آزادگان،مستضعفان و مبارزان عالم است، وامروز چه کسانی نزدیکتر از برادران و خواهران مظلوم شیعه در همسایگی و نزدیکی ما؟
برای این منظور پیشنهاد میکنم، بخشی از مسیر راهپیمایی در تهران توسط رسانه ها _و به ویژه سایت محترمتان- به عنوان مکان همبستگی با انقلاب مردم بحرین اعلام شود تا عزیزانی که در این قضیه احساس مسئولیت می کنند وتمایل دارند، بتوانند از این فرصت استفاده کرده و به ادای وظیفه خود بپردازند، که در این صورت، این تجمع یقینا از انعکاس خبری دور نمانده و انشاءالله می تواند باعث دلگرمی برادران و خواهرانمان در مسیر مبارزه و پایداری در راه حق و آزاده گی باشد و از طرفی تذکری دیگر است برای خود ما تا به رسالت جهانی انقلاب عزیزمان، در میان هیاهوهای دنیایی و بعضی مناقشات بی فایده سیاسی و رسا نه ای، توجه بیشتری نشان دهیم. انشاء الرحمان.
در اخر چند نکته را به عرض میرسانم:
برگزاری این مراسم مردمی منوط به اعلان رسانه ای شما و همکارانتان میباشد و یقینا بنده و امثال بنده، قادر به انجام آن نیستیم.
این مکان میتواند، سردر دانشگاه تهران، تقاطع وصال یا حتی میدان فلسطین تهران باشد. ضمنا شهرهای دیگر مخصا قم و اهواز هم می توانند به این همبستگی بپردازند.
یقینا برپایی این بزرگداشت در حاشیه راهپیمایی بزرگداشت انقلاب اسلامی ایران، بسیار به جا و متناسب است (مثلا خیلی بهتر از حاشیه مسابقات فوتبال با تیمهای عربستانی در استادیوم آزادی یا حتی بهتر و بی ضررتر از جلوی سفارتخانه ها).
میشود در فراخوان از مردم دعوت کرد در صورت امکان پرچم بحرین، تصاویر شهدای بحرین و ... را همراه خود بیاورند.
همکاری تشکلهای دانشجویی و مردمی، یقینا باعث توفیق بیشتر خواهد شد(قابل توجه دوستان ارزشی و آرمانخواه).
در هر حال این مسئله ای بود که _هرچند دیرهنگام_ به ذهن حقیر رسید و تصمیم گرفتم آن را با شما عزیزانم در میان بگذارم، بلکه سایت محترم جهان نیوز و حتی شاید شخص جناب زاکانی با تکیه بر ارتباطات و مخاطبان بتوانند آن را سریع عملیاتی کنند.
به امید همکاری شما برادران.
ومن الله توفیق
United States
نمونه طرح دو مرحله ای توافق یاسر عرفات بود با اسراییل....
دور اندیشی ایشان نباشد ، مملکت یه باد میرود.
مجیداعتمادی
حضرت آقابه طور شفاف مطالبات به حق وخواست مردم رابیان فرمودندکه انشاءالله درسی باشد برای دولت وتیم مذاکره کننده هم در مذاکرات با پنج به اضافه یک وهم گزارش شفاف به مردم
نه سازش نه تسلیم سید علی ما هستیم
هو الوکیل
قابل توجه دیپلماتهای کهنه کار دولت باصطلاح تدبیر و امید یا باصطلاح بهتر دولت گفتاردرمانی بی عمل
Iran, Islamic Republic of
خداوند رهبر عزیزمان را سلامتی و عزت دهد.
الهییی آمین
خدایا بار الها پروردگارا:
قسمت میدهیم ...
طول عمر با عزت وبرکت همراه با صحت وسلامتی وموفقیت روز افزون وعاقبت به خیری به همه خدمت گذاران واقعی اسلام وقرآن وامام زمان در راس همه آنهاحضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای عنایت بفرما.
الهی آمین
مهندس مهراب لاهیجانی
حق به طور کامل و مطلق با رهبری عظیم الشان است. نمی دانم دولت با این همه کارشناس و تجربه چرا موضوع تله سیاسی را که اشکار است درک نکرد و معظم اله ناچار به ورود به این ماجرا شده اند.
بی تردید توافق فقط هنگامی خوب است که منافع ملی ایران که اولویت درجه یک است ملحوز شود.

توافق دو مرحله ای فقط و فقط ساده دلان میپذیرند.
چنین توافقی ناگفته پیدا است که اثار زیانبار برای کشور در پی دارد.
در یک کلام ملت را به دریوزگی امریکا می کشاند.
چنین توافقی در پی خلع سلاح ( دانش و ظرفیت ) هسته ای ایران است که برای ما بازدارندگی عظیم و جایگاه رفیع ایجاد کرده است ، بی تر دید با برچیدن توان اتمی غرب ما را سلاخی میکند.
جانم فدای سید علی