کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هواپیمایی که زنان دربار را برای آرایش به فرانسه می‌برد

18 بهمن 1393 ساعت 10:25

قدیری‌ابیانه گفت: مطابق با خاطرات برخی خلبانان بازنشسته که یکی از آن‌ها مستقیما برای شخص بنده تعریف می‌کرد هر بار که مهمانی در «دربار» برگزار می‌شد، هواپیمای سلطنتی صبح زود زنان دربار را برای آرایش به فرانسه می‌برد.


به گزارش جهان حسن قدیری‌ابیانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به فساد گسترده اقتصادی و اخلاقی در دربار پهلوی اظهار داشت: در آن زمان آنچنان فقر گسترده‌ای در کشور وجود داشت که با وجود گذشت ۳۵سال و انجام تلاش‌های مستمر در جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم همه پیشرفت‌ها هنوز نتوانسته‌ایم آن فقر را ریشه‌کن کنیم. درباریان و افراد وابسته به آن‌ها بیت‌المال را غارت می‌کردند و از سهم بیت‌المال برای فسادها و خوش‌گذرانی‌های خود هزینه می‌نمودند در حالی که مردم در فقر مفرط به سر می‌بردند، فرح پهلوی برای بازسازی شهر "ونیز "هزینه می‌کرد و به حساب شهردار لندن پول واریز می‌کرد.

سفیر سابق کشورمان در ایتالیا اضافه کرد: مطابق با خاطرات برخی خلبانان بازنشسته که یکی از آن‌ها مستقیما برای شخص بنده تعریف می‌کرد هر بار که مهمانی در "دربار" برگزار می‌شد، هواپیمای سلطنتی صبح زود زنان دربار را برای آرایش به فرانسه می‌برد تا خود را برای مهمانی شب آماده کنند، مادر محمدرضا پهلوی هواپیمایی مخصوص داشت که هفته‌ای سه بار او را به آب گرم رامسر می‌برد و در بقیه ایام هفته نیز هواپیما بخشی از آب گرم معدنی رامسر را برای وی به تهران می‌آورد تا وی یک روز نیز از نعمت استفاده از آب گرم رامسر بی‌بهره نماند.
وی در خصوص برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله نیز گفت: به‌طور معمول در مورد جشن‌های ۲۵۰۰ ساله گفتنی زیاد است فقط برای این جشن‌ها رقمی معادل ۱۰۰ میلیون دلار هزینه شده است. این‌ جشن‌ به‌ مناسبت‌ سالگرد بنیان‌گذاری نخستین‌ سلسله‌ شاهنشاهی در ایران‌ به‌ شکل‌ مفتضحانه‌ای برگزار شد. جشن‌‌های ۲۵۰۰ساله تنها برای‌ رهبران‌ کشورهای خارجی تدارک‌ دیده می‌شد و به‌ همین‌ خاطر تمامی فعالیت‌های تدارکاتی آن‌ نیز به‌ خارجیان‌ سپرده‌ می‌شد. جشن‌ها با بریز و بپاش‌ فراوانی همراه بود و هزینه‌ یکصد میلیون‌ دلاری آن‌ هم‌ از خزانه‌ مملکتی پرداخت‌ می‌شد در مجالس‌ برپا شده‌ اعمال‌ خلاف‌ اخلاق‌ و فاسد جاری بود، تنها برای‌ تزئین‌ و چراغانی شهر تهران‌ حدود هشتاد میلیون‌ تومان‌ هزینه‌ شد؛ در حالی که‌ در جنوب‌ شهر، مردم‌ از شدت‌ قحطی و خشکسالی مجبور بودند اطفال‌ خود را بفروشند.
قدیری ابیانه افزود: در یکی از جشن‌های ۲۵۰۰ ساله نوار حاشیه لباس "فرح پهلوی "یک متر کم می‌آید البته حل مشکل برای پادشاه ایران کار پیچیده‌ای نیست چون یک هواپیمای اختصاصی به فرانسه می‌رود تا آن یک متر نوار را تهیه و برای لباس همسر پادشاه ایران به تهران منتقل کند این‌ها نمونه‌های کوچکی از عمق فساد خاندان پهلوی محسوب می‌شود.
وی ضمن بیان‌ اینکه این فساد در زمان رضاخان نیز سابقه داشت تصریح کرد: در زمان حکومت رضاخان سنت وقف به شدت رایج و زمین‌های زیادی وقف شد یکی از دلایل این اقدام نیز آن بود که رضاخان هر زمین مرغوبی را تصاحب می‌کرد و مالکین این زمین‌ها تنها راه نجات اموال و زمین‌های خود را وقف آنها می‌دانستند تا املاک خود را از دست‌اندازی رضاخان مصون بدانند. لذا وقف زمین‌ها واملاک به امکان متبرکه همچون آستان قدس رضوی سبب می‌شد رضاخان پهلوی به‌دلیل تحت فشار قرار گرفتن از طرف انظار عمومی قادر به تملک ظالمانه املاک و مستقلات مردم بی‌دفاع کشورش نباشد. این در حالی است که شخص رضاخان قبلا مسئول نظافت اسطبل سفارت هلند در ایران بود اما اصولا این خاندان خود را صاحب همه ثروت کشور تلقی می‌کرد.
سفیر سابق کشورمان در ایتالیا در خصوص فساد اقتصادی اشرف پهلوی نیز گفت: اشرف پهلوی در قاچاق مواد مخدر به اروپا دست داشت و ثروت زیادی را از این طریق گردآوری می‌نمود و برای آنکه انحصار توزیع موادمخدر در ایران را در دست خود داشته باشد به شدت با سایر باندهای قاچاق به مبارزه می‌پرداخت که سود سرشاری نصیب خود کند قاچاق اشیا عتیقه کشور از جمله اقداماتی بود که درباریان کشور در آن زمان انجام می‌دادند فرح پهلوی آنچنان به غارت بیت‌المال پرداخته بود که حتی تخمین زده شده است که ثروت وی از این طریق بیش از ثروت خود محمدرضا پهلوی بوده است.
وی در ادامه گریزی نیز به فساد‌های اخلاقی دربار پهلوی زد و گفت: فساد اخلاقی نیز در بین درباریان متداول بود فرح پهلوی معشوقین خود را به کاخ محل اقامت خود می‌برد و این درحالی بود که شاه نیز از این قبیل اقدامات وقیحانه وی مطلع بود و نسبت به آن واکنشی نشان نمی‌داد در خاطرات مادر شاه آمده است زمانی که در این خصوص به فرح اعتراض کردم و خطاب به وی گفتم تو از این قبیل اقدامات که مردان را به اتاق خود دعوت می‌کنی خجالت نمی‌کشی؟ وی پاسخ داد: این مسئله، مسئله‌ای شخصی است و به شما ارتباطی ندارد.
قدیری‌ابیانه در پایان عنوان کرد: به‌ این ترتیب فساد پهلوی تمام تار و پود نظام شاهنشاهی را دربر گرفته بود و مصداق‌ بیان شده تنها بخش کوچک و ناچیزی از اعمال وقیحانه ،وحشیانه و مشمئز کننده سلطنت پهلوی بشمار می‌رود.


کد مطلب: 405988

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/405988/هواپیمایی-زنان-دربار-آرایش-فرانسه-می-برد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com