سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۱
موسویان:

نتیجه تحریم جدید خروج ازNPT است

اوباما در دوراهی قانون ونتانیاهو
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب: 405811
حسین موسویان گفت که اگر تأمین خواست اسرائیل مد نظر آمریکا باشد مذاکرات هسته ای شکست می خورد و افزایش تحریم راه خروج ازNPT و عبور از «نقطه گریز» غنی سازی را باز می کند تا کنگره و تل آویو سرعقل بیایند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسین موسویان عضو تیم هسته ای حسن روحانی در دهه هشتاد در میز گرد هسته ای دانشگاه هارواد آمریكا گفت: آمریكا باید در مورد توافق هسته‌ای با ایران بین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و معاهده ان پی تی، یكی را انتخاب كند. اگر برای آمریكا ملاك معاهدات بین المللی باشد، در مسئله هسته ای، معاهده ان پی تی معیار جهانی است.

آمریکا NPT را بپذیرد توافق قطعی است

معاون بین الملل روحانی در دوران مسئولیت وی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نشست افزود: چنانچه آمریكا این معاهده را به عنوان چارچوب توافق جامع هسته ای بپذیرد، توافق با ایران قطعی و صدردرصد است اما اگر تأمین خواست نتانیاهو مد نظر و اشنگتن باشد، مذاكرات شكست خواهد خورد.

دراین میزگرد كه با حضور «گری سیمور» مشاور سابق سلاحهای كشتار جمعی اوباما رئیس جمهور امریكا برگزار شد، موسویان با انتقاد از آمریكا گفت: ما در مذاكرات هسته ای با دو آمریكا مواجهیم. یك امریكا به نمایندگی اوباما رییس جمهور و تیم مذاكره كننده اش و امریكای دوم به نمایندگی كنگره و نخست وزیر اسرائیل. تمام كشورهای دور میز مذاكره، كل حاكمیت كشورشان را نمایندگی می كنند به جز مذاكره كننده‌گان امریكا كه گرفتار دو حاكمیتی در واشنگتن هستند.

آمریکا توافق را گروگان خواسته ای فراقانونی کرده است

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای با انتقاد از امریكا تاکید کرد: در ٣٥ سال گذشته امریكا همیشه ایران را به پیوستن به جامعه بین المللی دعوت كرده است. با شروع مذاكرات مستقیم و سطح بالای ایران و امریكا در مورد مسئله هسته ای، در حقیقت زمان آزمایش فرارسیده است. ایران در این مذاكرات همه تعهدات در چارچوب معاهده بین المللی ان پی تی را پذیرفته آن هم در سطح حداكثری، اما این امریكاست كه توافق جامع هسته ای را گروگان خواسته های فراتر از معاهده ان پی تی کرده است.

موسویان با بیان اینکه ایران برای حسن نیت و جلب اعتماد جهانی حاضر است داوطلبانه برای یك دوره ای اقدامات اعتماد ساز فراتر از معاهده ان پی تی مثل انجام غنی سازی در سطح ٥٪ و عدم بازفراوری پلوتونیم و حتی تولید پولوتونیوم آب سنگین اراك را كاهش دهد اظهار داشت: با وجودی كه همه این موارد فرای ان پی تی است باز هم برخی زیاده خواهی‌های امریكا و فرانسه مانع تحقق توافق هسته ای شده است.

پیشنهاد موسویان برای توافق دوم در صورت شکست مذاکرات

در نشست هسته ای دانشگاه هاروارد كه برخی از سیاستمداران برجسته همچون رئیس‌جمهور سابق فنلاند ، دیپلماتهای سابق ، مدیران و برجسته‌ترین متخصصین هسته ای دانشگاه هاروارد حضور داشتند، موسویان خاطر نشان کرد: با توجه به حسن نیت‌های ایران، قدرتهای جهانی نباید این فرصت بزرگ را از دست بدهند. البته اگر مذاكره كننده‌گان نتوانند به توافق نهایی دست بابند، برای پیشرفت مذاكرات می توانند توافق دومی را امضا كنند كه شامل برخی تعهدات از طرف ایران در مقابل رفع برخی از تحریم‌های اساسی بطور همیشگی باشد و برای توافق نهایی چند ماه دیگری هم مذاکره کنند.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت اصلاحات ادامه داد: برای مثال با افزایش سطح غنی سازی ایران به سطح ٢٠٪ در سال ٢٠١١ اروپا بانک مركزی و نفت ایران را تحریم كرد. حالا مذاكره كننده گان می توانند توافق كنند كه مثلا برای یك دوره ای طولانی، ایران غنی سازی در سطح ٥٪ داشته باشد و یا بازفراوری پلوتونیم نداشته باشد و اروپا تحریمهای بانک مركزی و نفت و سویفت را لغو كند.

آمریکا اسیر خواست نتانیاهو شود شکست مذاکره حتمی است

سخنگوی پیشین هسته‌ای ایران با هشدار به قدرتهای جهانی گفت: اگر واشنگتن به این حسن نیت‌های ایران و راههای معقول پاسخ مثبت نداده و اسیر خواست نتانیاهو شود، مسئول شكست مذاكرات خواهد بود و چنانچه كنگره تحریمها را افزایش دهد، راه برای خروج ایران از ان پی تی باز خواهد شد و حتی ممكن است ایران با افزایش غنی سازی از «نقطه گریز» هسته‌ای عبور كند تا كنگره و نتانیاهو را بر سر عقل بیاورد.

موسویان همچنین با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد تمدید توافق موقت تصریح کرد: طولانی کردن مذاکرات و تمدید مجدد توافق موقت نوامبر ۲۰۱۳ به ضرر ایران خواهد بود چون تحریم‌های اساسی به قوت خود باقی خواهد ماند و با توجه به کاهش وحشتناک قیمت نفت، دولت ایران در اجرای برنامه های اقتصادی خود با مشکل مواجه خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پیشنهاد خوبیه.

البته اگر جرات اجرا داشته باشن.