جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

بی‌توجهی سازمان محیط‌ زیست به یک‌ فتوا

سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 405381
یک فعال حقوق حیوانات با بیان اینکه درخواست برای حذف حیوانات از سیرک ها سابقه ای ده ساله دارد از بی توجهی سازمان محیط زیست به فتاوای صادره در خصوص حیوان آزاری انتقاد کرد.
به گزارش جهان، سپهر سلیمی در گفتگو با مهر، در خصوص مخالفت با سیرک حیوانات افزود: باید به یک نکته مهم توجه شود و آن اینکه مخالفت با سیرک حیوانات سابقه ای حداقل ۱۰ ساله دارد و مربوط به امروز و دیروز نیست حتی اگر به تاریخ فتاوای اخذ شده از برخی مراجع تقلید در خصوص حرمت حیوان آزاری در سیرک ها توجه شود متوجه می شویم که برخی از آنها متعلق به سال ۱۳۸۸ است و در طی این سالها اعتراضات مکتوب و حتی تجمع های اعتراض آمیز نسبت به حضور حیوانات در سیرک های کشور برگزار شده است.

به گفته وی، نتیجه این اعتراض های سراسری طی یک دهه گذشته باعث شد که کمپین «سیرک نه» شکل گیرد که یک کمپین سراسری است و حداقل چهل گروه زیست محیطی از سراسر کشور در آن مشارکت دارند.

این فعال حقوق حیوانات تصریح کرد: این نکته از این جهت حائز اهمیت است که عده ای از سیرک داران و یا طرفداران حضور حیوانات در سیرک ها تلاش دارند اینگونه القاء کنند که اعتراض به حضور حیوانات در سیرک ها پدیده ای نو و جوان است و اینگونه نتیجه گیری می کنند که برای حذف حیوانات باید به سیرک داران زمان داد. این در حالیست که سیرک داران حداقل یک دهه است که از خواست عمومی و اعتراض های حامیان محیط زیست و مدافعان حذف حیوانات از سیرک ها آگاه هستند و اگر اراده ای برای حذف حیوانات وجود داشت باید تا کنون عملی می شد.

سلیمی با اشاره به دستورالعمل نگهداری و استفاده از حیوانات در سیرکها اظهار داشت: در جلسه ای که شانزدهم آذر در معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور دکتر کیخا و نمایندگان سمن های زیست محیطی برگزار شد این دستورالعمل از سوی بیشتر نمایندگان سمن های زیست محیطی با اعتراض روبرو شد .

وی افزود: در جلسه مذکور نمایندگان گروه های زیست محیطی ضمن بیان ایرادات محتوایی و فنی به دستورالعمل یاد شده اذعان داشتند که دستورالعمل فوق ضمانت اجرایی ندارد و ادامه روند سابق است، مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه اعلام کرد که مشابه این دستورالعمل ها پیش از این نیز موجود بوده است.

این فعال حقوق حیوانات یادآور شد: مهمترین مساله ای که نمایندگان سمن های حامی حیوانات در جلسه فوق اعلام کردند این بود که درحالیکه به پشتوانه نظرات علمای دینی، خواست عمومی حامیان محیط زیست، همگرایی سازمان های زیست محیطی سراسر کشور و حمایت رییس سازمان محیط زیست، کمپین «سیرک نه» شکل گرفته است، تدوین هر گونه دستورالعمل به معنی دور زدن شرایط موجود و عقب گرد بوده و عملاً توجیه ندارد.

سلیمی تأکید کرد: حال پس از گذشت دو ماه از جلسه فوق جای تعجب دارد که رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست از دستورالعمل فوق دفاع می کنند و خبر از ابلاغ آن می دهند.

به اعتقاد وی، حذف حیوانات چند سیرک کاری چندان سخت و دشوار نیست و در صورت تحقق این مساله اثرات بسیار خوب اجتماعی در میان مردم و همه کوشندگان محیط زیستی دارد و سبب تقویت سرمایه اجتماعی و حمایت مردمی از سازمان حفاظت محیط زیست می شود. ضمن اینکه حذف حیوانات از سیرک های ایران می تواند بازتاب وسیع جهانی داشته باشد و کشور را به عنوان مردمانی صلح طلب، مخالف با آزار حیوانات و حامی طبیعت به جهانیان معرفی کند.

این فعال حقوق حیوانات از همه دوستداران حیوانات ومحیط زیست چه در بخش دولتی و چه غیردولتی درخواست کرد: با همه توان از کمپین «سیرک نه» حمایت کنند و از بیان طرح هایی که موجب به تاخیر افتادن حذف حیوانات از سیرک ها می شود خودداری کنند.

سلیمی افزود: همچنین در خصوص مجوز های جدید به سیرک ها باید به این نکته توجه کنیم که غیر ممکن است حیوانی بدون آزار دیدن های فراوان و متمادی در زمان آموزش و بر اساس میل شخصی به اجرای برنامه های نمایشی در سیرک ها بپردازد. این به آن معنا است که اجرای نمایش حیوانات در سیرک ها همراه باشکنجه و حیوان آزاری است و این مساله دقیقاً بر خلاف نظر شرعی مراجع تقلید و علمای دینی است. حال با توجه به این نکته باید از مدیران سازمان محیط زیست پرسید با کدام توجیه مجوز برگزاری سیرک های جدید را صادر می کنند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *