پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۳

تشدیداختلاف واشنگتن و مسکو/ تصویب بودجه‌جدید علیه روسیه

سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 405300
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: اظهارات باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در مورد تغییر حکومت اوکراین ثابت می کند که آمریکا در کودتای دولتی در اوکراین بطور مستقیم شرکت داشته است.
تشدیداختلاف واشنگتن و مسکو/ تصویب بودجه‌جدید علیه روسیه
به گزارش جهان، لاوروف روزدوشنبه درجمع خبرنگاران گفت: ایالات متحده از همان ابتدا در کودتای دولتی در اوکراین دخالت داشته است.

اوباما روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی.ان.ان گفت: پوتین در مورد کریمه واوکراین بخاطر استراتژی مهمی تصمیم گیری نکرد بلکه بدلیل اعتراضات دراوکراین که منجر به فرار ویکتور یانوکوویچ شد و در انتقال قدرت در این کشور واسطه شدیم غافلگیر شد.

یانوکوویچ در ماه فوریه سال گذشته پس از اعتراضات گسترده در کی یف و شهرهای بزرگ اوکراین این کشور را ترک کرده و در روسیه سکونت گزیده است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: لحن رییس جمهوری آمریکا حاکی از آن است که واشنگتن قصد حمایت ازخط مشی کی یف برای بکارگیری زور در مناقشه اوکراین را دارد.

لاوروف گفت: اوباما درمصاحبه خود مدعی شد که تشدید مناقشه درشرق اوکراین حکایت ازتصمیم های اشتباهی است که پوتین به نمایندگی از روسیه اتخاذ می کند.

وی ادامه داد: درهمین حال به گفته اوباما، آمریکا با توجه به ابعاد توانمندی نظامی روسیه و این واقعیت که اوکراین عضو ناتو نیست در عرصه نظامی محدودیت هایی دارد.

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از سیاست های جنگ طلبانه آمریکا خاطرنشان کرد: اوباما هیچ سخنی از حل و فصل اوضاع اوکراین نمی گوید و فقط از گام های منفی کی یف حمایت می کند.

وی همچنین از عدم تلاش کشورهای غربی برای حل و فصل سیاسی مساله اوکراین انتقاد کرد و گفت: در تمام جهان در هر مناقشه ای که رخ می دهد شرکای غربی حکومت ها ومخالفان آنها را دعوت به گفت وگو می کنند و درهمه جا از یمن وعراق گرفته تا سودان جنوبی شاهد چنین رفتاری از سوی غرب هستیم.

وی ادامه داد: اما چرا اوکراین استثنا شده است و شرکای غربی در مورد این کشور هیچ سخنی از گفت وگو نمی گویند.آنها فقط از اقدامات کی یف حمایت می کنند و از گام های منفی اوکراین هیچ انتقادی نمی کنند.

لاوروف افزود : آنها هیچ دیدگاه انتقادی در مورد دولت اوکراین که مورد حمایت کامل غرب است ندارند.

بودجه ۱۶۸ میلیون دلاری امریکا برای مقابله با روسیه


وزارت امور خارجه آمریکا از طرح اختصاص ۱۶۸ میلیون دلار به کشورهای اوکراین، گرجستان و مولداوی برای مقابله با تبلیغات روسیه خبر داد.

وزارت امور خارجه آمریکا با بیان این که باراک اوباما رییس جمهوری این کشور در پیش نویس بودجه سال ۲۰۱۵ میلادی از کنگره خواسته است برای مقابله با تبلیغات سیاسی ، فشارها و اقدامات تهاجمی روسیه ، ۱۶۸ میلیون دلار بودجه اختصاص دهد.

قرار است این مبلغ میان کشورهای اوکراین، گرجستان و مولداوی تقسیم شود تا بتوانند اقدامات لازم را در این زمینه اجرایی کنند.

صد و هفده میلیون دلار از این صد و شصت و هشت میلیون دلار به اوکراین اختصاص داده شود و پنجاه و یک میلیون دلار باقی مانده میان گرجستان و مولداوی تقسیم شود.

براساس این طرح، ارسال سلاح به اوکراین از سوی امریکا ضروری است و شانزده میلیون دلار نیز برای این منظور اختصاص می یابد.

روابط روسیه وکشورهای غربی وآمریکا درسال ۲۰۱۴ بدلیل مساله اوکراین تیره شده است وآمریکا و اروپا چند بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد مسکو اعمال کرده اند.
منبع: ایرنا و واحد مرکزی خبر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
مرگ بر آمریکا
بصیر
روسیه سوریه لبنان باجمهوری اسلامی ایران با هم می گیم مرگ برامریکا مرگ بر اسراییل
بصیر
روسیه سوریه لبنان باجمهوری اسلامی ایران با هم می گیم مرگ برامریکا مرگ بر اسراییل