پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲
احتمال هم‌گروهی ایران و استرالیا در مرحله مقدماتی

خداحافظی ایران با جام جهانی در فروردین95

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب: 405261
۸ روز تا قرعه‌کشی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ وقت باقی است و باز هم فرصت حیاتی دیگری برای فوتبال ایران در حال از دست رفتن است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، فدراسیون فوتبال ایران اگر هشیار نباشد و در زمان مناسب، تصمیم درست نگیرد، حدود یک هفته دیگر فرصتی حیاتی برای فوتبال ایران از دست می‌رود و اتفاقی رخ می‌دهد که چند ماه بعد و در بحبوحه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ فقط می‌توان افسوس از دست رفتن این فرصت را خورد.

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه خیلی زودتر از آنچه تصور شود برای ایران شروع می‌شود؛ ۲۱ بهمن، روزی است که مرحله مقدماتی جام جهانی قرعه‌کشی می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی فیفا، مرحله انتخابی جام جهانی در قاره آسیا در سه مرحله برگزار می‌شود.

در مرحله نخست، ۱۲ تیم کم‌نام و نشان به صورت رفت و برگشت با هم رقابت می‌کنند تا در نهایت شش تیم راهی مرحله دوم شوند. هند، سریلانکا، یمن، کامبوج، تایوان، تیمور شرقی، نپال، ماکائو، پاکستان، مغولستان، برونئی و بوتان، ۱۲ تیمی هستند که در مرحله اول با هم رقابت خواهند کرد.

مرحله دوم انتخابی جام جهانی با صعود شش تیم کم نام و نشان و ۳۴ تیم آسیایی دیگر در هشت گروه پنج تیمی برگزار می‌شود و نهم فروردین ۱۳۹۵ به اتمام می‌رسد. از این مرحله تیم‌های اول هر گروه و چهار تیم برتر دوم به مرحله نهایی صعود می‌کنند تا چهار و نیم سهمیه آسیا در جام جهانی روسیه مشخص شود.

* خطر در کمین تیم ملی

نوع سیدبندی تیم‌های آسیایی بر اساس رتبه‌بندی اعلام شده از سوی فیفا در ژانویه ۲۰۱۵ انجام می‌شود. به این ترتیب، تیم‌های ایران، ژاپن، کره جنوبی، ازبکستان، امارات، قطر، عمان و اردن در سید یک، چین، استرالیا، عربستان، بحرین، عراق، فلسطین، لبنان و کویت در سید دو، فیلیپین، مالدیو، ویتنام، تاجیکستان، میانمار، افغانستان، تایلند و ترکمنستان در سید سه و کره شمالی، سوریه، قرقیزستان، مالزی، هنگ‌کنگ،‌ سنگاپور، اندونزی و لائوس در سید چهار قرار گرفته‌اند.

نکته قابل تامل و البته نگران کننده در این نوع سید بندی احتمال هم‌گروه شدن ایران با تیم‌های استرالیا، تایلند و کره شمالی است. هرچند قرار گرفتن در گروهی که عربستان یا چین به عنوان تیم دوم هم می‌تواند گروه سختی را رقم بزند. ولی تصور این که گروه ایران با حضور استرالیا، تایلند و کره شمالی – به عنوان بدترین احتمال ممکن – دور از انتظار نیست.

مسئله مهم این است که در مرحله دوم از هر گروه یک تیم مستقیما راهی مرحله نهایی می‌شود و چهار تیم دومی که بهترین عملکرد را داشته‌اند به همراه آن‌ها به مرحله سوم صعود می‌کنند. ناگفته پیداست که تیم‌های حاضر در گروه مرگ فرضی که پیش‌تر اشاره شد برای انتخاب به عنوان تیم دوم برتر هم کار بسیار سختی خواهند داشت چون رقابت در چنین گروهی بسیار فشرده و نزدیک خواهد بود.

به گزارش ایسنا، قرار نیست اینجا غصه اتفاق رخ نداده را بخوریم اما زمانی که به برنامه آماده‌سازی تیم ملی در ماه‌های پیش‌رو با دقت نگاه کنیم، عمق خطری که فوتبال ملی ایران را تهدید می‌کند معلوم می‌شود. تیم ملی تا ۲۱ خرداد ۹۴ یعنی آغاز مرحله دوم انتخابی جام جهانی تنها فرصت برگزاری یک اردوی تدارکاتی دارد که قرار است فروردین ۹۴ در سوئد برپا شود.

به این ترتیب تیم ملی برای حضور خوب و قدرتمند در انتخابی جام جهانی فرصت چندان مناسبی ندارد. از سوی دیگر، ۲۱ بهمن یک فرصت حیاتی برای فوتبال ایران است که در صورت غفلت از آن، خیلی زود پشیمانی گریبان مسئولان فوتبال ایران را می‌گیرد.

برنامه‌ریزی لیگ برتر و اردوهای تیم ملی در چند سال اخیر با مسئله و مشکل همراه بوده است. تعطیلی‌های لیگ به خاطر بازی‌های تیم ملی و مشکل تیم ملی برای برگزاری بازی دوستانه در روزهای فیفا، همیشه مسئله‌ساز بوده است.

فیفا به تیم‌ها فرصت داده که به فاصله ۲۴ ساعت از قرعه‌کشی جام جهانی، کشورها با توافق با هم زمان دیدارهای رودرروی خود را تغییر دهند اما فدراسیون فوتبال ایران به دلیل آنچه کمبود پول عنوان شده قصد ندارد نماینده‌ای از تیم ملی به مراسم قرعه‌کشی بفرستد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پس اینهمه بودجه و درامد تبلیغاتی چی میشه؟!؟
کاش رحیمی بیاید و کمک کند !!!
تازه میشوند 171 نماینده اصولی /