کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت الله جوادی آملی:

کسانی که منتظرند نظام اسلامی بپاشد تا بیگانه بیاید مریض سیاسی هستند

13 بهمن 1393 ساعت 16:09

حضرت آيت الله جواي آملي گفتند: کسانی که منتظرند نظام اسلامي فرو بپاشد و بيگانه بيايد، دچار مرض سياسي هستند، اینگونه بیماری ها را آزمایشگاه های پزشکی تشخیص نمی دهد، در حالی که این بیماری ها محلّ ابتلاي امروز جامعه ماست.


به گزارش جهان، این مرجع تقلید در دیدار دکتر جعفريان، رييس دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئولین و معاونین این دانشگاه واعضای برگزاری چهارمين همايش "طبيب روحاني" که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزارشد، با تاکيد بر ضرورت توجه بیشتر به جنبه هاي معنوي انسان در علومی مانند پزشکی اظهارداشتند: انسان دو بعد دارد بعد حیوانی و بعد آسمانی، وجه تمایز انسان و حیوان در بعد آسمانی و معنویی انسان است که انسان را به فرشتگان نزدیک می کند. اگر به این بُعد مهم وجودی انسان که وجه تمایز انسان و حیوان است توجه نشود، پزشکي با دامپزشکي تفاوتي نخواهد داشت. بنابراين توقف پزشکی در اين‌ بعد حیوانی انسان، تبديل «طب» به «بيطاري» است.

ایشان علم پزشکی در عصر حاضر را مبتلا به تفکر باطل اومانیسم دانستند و گفتند: در عصر حاضر بسیاری از افراد گرفتار تفکّر اومانيستي هستند؛ خداي سبحان فرمود، من انسان را جانشين خود قرار دادم در حالی که در اومانیسم، انسان به نوعی جايگزين خداست، در این تفکر انسان آنچه را که خداوند به وسیله انبیاء خود در اختیار او گذاشته است بر فکر خودش عرضه مي‌کند اگر مطابق تشخيص او بود آن او را می پذیرد و در غیر این صورت آن را رد می کند.

معظم له ادامه دادند: کسي که حرف انبيا را بر فکر خودش تطبيق کند و آن را ميزان سخن انبيا و به اصطلاح ميزان الوحي قرار بدهد و هر گونه قبول و ردش به اين معيار، باشد، «خود» را جايگزين خدا می داند و نه جانشين خدا ؛ اومانيسم هم همين حرف را مي‌زند, اگر ما باور کرديم که انسان دو بُعدي است هم زميني است هم آسماني، باید به هر دو بعد به صورت همزمان توجه کنیم.

حضرت آيت الله جواي آملي با اشاره به برخی بیماری های معنوی انسان از منظر قرآن کریم اظهار داشتند:بعضي از بيماري‌های معنوی را قرآن کريم تشريح مي‌کند، در فضاي پزشکی امروز اينها بيماري محسوب نمی شود، در قرآن کریم فرمود اگر کسي به نامحرم طمع کرد مريض است، اين را آزمايشگاههای امروزی نمي‌تواند جواب دهد ،در جایی دیگر می فرماید برخی منتظرند که از بيگانه چه صدايي مي‌رسد که معاذ الله نظام اسلامي را به هم بزنند.

ایشان افزودند: اينها که منتظرند نظام اسلامي فرو بپاشد و بيگانه بيايد، دچار مرض سياسي هستند، اینگونه بیماری ها را آزمایشگاه های پزشکی تشخیص نمی دهد ، در حالی که این بیماری ها محلّ ابتلاي امروز جامعه ماست.

اختلاس غُدّه سرطاني است


ایشان خاطرنشان کردند: ما اگر باور کنیم که نگاه به نامحرم مرض است و یا اختلاس غُدّه سرطاني است، ناگزیر به دنبال راه حل و درمان آنها خواهیم رفت که البته دین علاوه بر بیان این بیماریها ، درمان آنها را نیز در اختیار بشر گذاشته است.

معظم له توجه به مسئله مرگ و ابدیت انسان را درمان بسیاری از بیماری های معنوی انسان برشمردند و اذعان داشتند:
اگر مرگ عبارت از پل است و بعد از مرگ, حيات ابد است و حيات را نمي‌شود با دست خالي تأمين کرد ، پس يک آزمايشگاه ديگر هم لازم است تا نتیجه بیماری های بُعد دیگر انسان را به ما نشان بدهد. ما وقتي بيماري و مرض را مي‌فهميم که مرگ را بفهميم چون پايان بيماري مرگ است اگر مرگ، چاله باشد آنچه آدم را به چاله مي‌اندازد ما آن را بيماري مي‌دانيم، اگر مرگ، عبور به سمت حيات ابد باشد چيزي که مزاحم آسایش آن طرف است را مرض مي‌دانيم الآن تمام مشکلات ما اين است که نمی دانیم حيات و ممات چيست؟!

هيچ مشکلي در مملکت نداريم مگر به خاطر اينکه انسان را نشناختيم


ایشان افزودند: مرض در حقیقت بدون مرگ شناخته نمي‌شود اگر مرگ، گودال نيست و معبر است پس مرض هم بايد با آن تفسير شود. اين اختصاصي به دانشکده پزشکي و فنّ شريف طبابت ندارد این درد مشترک همه علوم و همه ماست به هر کجا بروي همين درد هست، ما هيچ مشکلي در جامعه نداریم مگر اينکه انسان را نشناختيم.

خاطرنشان می شود، چهارمين همايش طبيب روحاني با تجليل از مقام علمي و معنوي حضرت آيت الله جوادي آملي در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد. پیش از این چهر هایی مانند آيت الله العظمي محمدتقي بهجت، آيت الله کشميري و آيت الله علامه حسن زاده آملي مورد تجلیل قرار گرفته بودند.
منبع: حوزه


کد مطلب: 405229

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/405229/کسانی-منتظرند-نظام-اسلامی-بپاشد-بیگانه-بیاید-مریض-سیاسی-هستند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com