جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

واکنش مردم لبنان به پیروزی حزب الله

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 405162
پس از عملیات «شبعا» اغلب گروه‌های فلسطینی، مقاومت و گروه‌های مختلف دینی، فرهنگی، سیاسی مسلمان و مسیحی و شخصیت‌های مختلف ملی لبنانی به حزب الله تبریک گفته و زنده کردن نام مزارع لبنانی در اشغال رژیم صهیونیستی را به فال نیک گرفتند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمود علوی در وبلاگ خاطرات و نظرات یک ایرانی ساکن لبنان نوشت: ظهر آمدم سوار ماشین شوم دیدم راه را بر روی من بسته‌اند. در لبنان خیلی عادی است که ماشین را بدجور پارک کنند و بروند. البته عموماً یا شماره تلفن می‌گذارند یا همان مغازه‌های روبرویی در حال خرید هستند و با بوق زدن، پیدایشان می‌شود.

دیدم شیشه باز است و خانم مسنی سمت راست راننده نشسته و سیگار می‌کشد. سلام کردم گفتم ببخشید من می‌خواهم رد شوم. گفت بیا خودت ماشین را جابجا کن.

رفتم جلوی در، بعد ترسیدم در را باز کنم همسرش پیدایش شود و شاکی بشود. گفتم حاج آقا طول دارند؟ گفت: حاجی نیست. دخترم راننده است، خودت بیا ماشین رو روشن کن. گفتم با اجازه. در را باز کردم و نشستم.

عجب ماشینی بود؛ قبلاً از این جیپ‌ها سوار شده بودم اما این یکی خیلی مدل بالا و جدید بود. کلی فرق داشت با مدل‌های قدیمی، تمیز و شیک و پر امکانات بود.

ماشین را روشن کردم و ترسان لرزان آرام آرام عقب رفتم؛ کوچه تنگ بود و مجبور شدم بروم جلوتر و دور بزنم. در این میان حاج خانم که داشت سیگار می‌کشید و فنجان قهوه‌اش هم در دستش بود گفت: دیدی چه کردند؟

اولش نفهمیدم و فکر کردم مثلاً داره میگه چیکار میکنی؟ (چرا زیاد رفتی جلو).

بعد متوجه شدم از عملیات دیروز حزب الله صحبت می‌کنه. کلی قربون صدقه بچه‌های حزب الله رفت و دعاشون کرد. گفت دیدی چقدر مردم خوشحال شدند. خدا حفظشون بکنه.

داشتم پیاده می‌شدم گفت: خدا حفظت کنه مادر. اما نگفتی از کجایی؟ (در لبنان چون کشور کوچکی است عموماً مردم همدیگر را می‌شناسند لذا می‌پرسند اهل کدام ده یا شهر هستی)

گفتم من ایرانی هستم. گل از گلش شکفت. گفت: اهلاً و سهلاً ببلدک. خوش آمدید، سرزمین خودته. خلاصه خداحافظی کردم و رفتم.

سر کار نشسته بودم یکی آمد و گفت: زدن! خبرش نیومد؟ ۱۵ تا کشته! هاج و واج مونده بودم؛ کی کیو زد؟ تو لبنان؟ دوباره عملیات تروریستی شده؟ چی شده؟ متوجه شدم که حزب الله عملیات کرده و تازه خبرش دارد پخش می‌شود.

عملیات روز گذشته حزب الله عملیاتی بود بی‌نظیر که از لحاظ نظامی می‌توان آن را معجزه نامید. پس از عملیات رژیم صهیونیستی در قنیطره و به شهادت رساندن بچه‌های حزب الله و سردار الله دادی، این رژیم به شدت آماده پاسخ بود و نیروهای زیادی هم به مرزهای لبنان ارسال کرده بود. از آنجا که انجام عملیات بر ضد صهیونیست‌ها نیازمند بررسی‌ها و در نظر گرفتن جوانب زیادی است و عملیات مراقبت و کسب اطلاعات گاهی ماه‌ها طول می‌کشد، کسی تصور نمی‌کرد حزب الله به این سرعت عملیاتی آن هم از خاک لبنان انجام دهد.

حزب الله بیانیه‌ای در این رابطه منتشر کرد که آن را بیانیه شماره ۱ نامید. یعنی عملیات و بیانیه‌ها ادامه دارد در این بیانیه حزب الله عملیاتی در مزارع شبعا بر ضد کاروانی نظامی از دشمن صهیونیستی را به عهده گرفت و به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

در لبنان پس از انتشار خبر عملیات موفق حزب الله همه مردم جنوب و شیعیان در تمام لبنان به شادی پرداختند. بعضی از زن‌ها خصوصاً آن‌هایی که به حزب الله نزدیک نیستند کمی نگران و ترسیده بودند و می‌ترسیدند مانند جنگ ۲۰۰۶ دشمن به مردم حمله کند.

بخصوص آنکه حزب الله برخی مراکز خود را تخلیه کرده بود و اقدامات پیشگیرانه انجام داده بود. از طرف دیگر برخی از مخالفان حزب الله هم از برهم خوردن صلح ترسیده و عملیات را محکوم کردند.

در مقابل، اغلب گروه‌های فلسطینی، مقاومت و گروه‌های مختلف دینی، فرهنگی، سیاسی مسلمان و مسیحی و شخصیت‌های مختلف ملی لبنانی به حزب الله تبریک گفته و زنده کردن نام مزارع لبنانی در اشغال رژیم صهیونیستی را به فال نیک گرفتند.

آمریکا هم در حالیکه حدود ۴ ساعت از عملیات گذشته بود پیام داد که چنین حرکتی نیازمند شروع جنگ نیست. بدین ترتیب بار دیگر دشمن صهیونیستی با اقدامات حماقت بار خود، به نقطه پایان خود نزدیک‌تر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *