جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

ده نکته مهم درباره عملیات حزب الله در مزارع شبعا

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 405050
سوال راهبردی مهم این است که نتانیاهو چه خواهد کرد ؟ اگر بخواهد عملیات شبعا را متقابلاً پاسخ دهد ، منطقه را در برابر تحولات غیر قابل پیش بینی قرار خواهد داد و اگر هم بخواهد سکوت کند مانند اسلافش در سال ۲۰۰۶ انتخابات را می بازد و ذلیلانه از دور خارج می شود.
به گزارش جهان، گفتمان نیوز نوشت:
چگونگی، نوع و تعیین زمان حزب الله بار دیگر ثابت کرد که می داند چگونه به دشمن پاسخ بدهد. ما شاهد عملیاتی بودیم که در روز روشن و به مدت بسیار کوتاهی پس از عملیات قنیطره انجام شده است. اما پیام های عملیات شبعا چیست؟
 
یک / حزب الله می خواهد این پیام را به اسراییل منتقل کند که دیگر دوره ی حملات بی پاسخ رژیم صهیونیستی سر آمده است .ممکن است این موضوع در دفعات قبل درک نشده باشد.شاید دیروز و هنگامی که سید حسن نصرالله  می دید ارتش دشمن شتابان کشته ها و زخمی های خود بر می دارد و می گریزد ، لبخندی حاکی از رضایت بر لب داشته است.
 
دو / حزب الله می خواهد بر توازن وحشت تاکید نماید.پس پاسخ هر گونه عملیات از سوی دشمن را همانند آن و یا شدیدتر پاسخ می دهد. این همان چیزی است که سید حسن نصرالله گفت و انجام داد.
 
سه / حزب الله مایل است تا یک مساله راهبردی را نشان دهد ؛ اینکه این گروه برای نبرد در محیط اشغالی اسراییل ضعیف نیست ، بلکه کاملاْ برعکس ، ترکیب مهمات – رزمندگان و موشکها بر قدرت وی افزوده است.ممکن است اسراییل متوجه تفاوت ماهوی عملکرد حزب الله این دو جبهه نشده باشد : جبهه سوریه و جبهه مرزهای جنوب لبنان.
 
چهار / حزب الله می خواهد بگوید آمادگی اش بیشتر و واکنش آن سریع تر از چیزی است که اسراییل فکر می کند. اگرچه عملیاتی از نوع عملیات شبعا در روزهای پس از عملیات قنیطره طراحی شده است ولی بدون شک نتیجه آمادگی و نظارت طولانی مدت و مستمر است. این به آن معنی است که حزب الله همواره آماده وارد کردن ضربه به دشمن است و فقط نیاز دارد تا وقت آن را تعیین کند.
 
پنج / نکته جدید و چه بسا مهم تر اینکه عملیات شبعا ، پیوستگی جبهه های سوریه و لبنان در حال حاضر را اثبات کرد.نه تنها پیوستگی این دو جبهه ، بلکه ملازمت محوری که از فلسطین به لبنان ، از لبنان به سوریه و از آنجا تا ایران کشیده شده است.پاسخ حزب الله فقط انتقام شهدای قنیطره نبود ، بلکه انتقام سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین برخی از افسران و سربازن سوریه نیز بود.این دقیقاً همان چیزی است که اسراییل به عنوان یک نگرانی بزرگ باید به ان نگاه کند : حضور ایران در مرزهای سرزمین اشغالی.
 
شش / عملیات موفق شبعا در آستانه انتخابات اسراییل انجام می شود ، یعنی حزب الله می خواهد بگوید که قادر است بر معادلات سیاست داخلی صهیونیست ها نیز اثرگذار باشد . شکی نیست که حزب الله بین نخست وزیر فعلی و بعدی اسراییل فرقی نمی گذارد.همه آنها در موضوع تجاوز به سوریه و لبنان یکسان هستند و فقط در درجات مختلفی از نابکاری و خونریزی قرار دارند.اما این مهم است که روندی فعلی می تواند به سقوط نتانیاهو بیانجامد.
 
هفت / این عملیات پاسخ به کسانی است که می گفتند به حزب الله سفارش شده است برای عدم اثرگذاری منفی بر مذاکرات هسته ای اقدام به پاسخگویی متقابل علیه دشمن ننماید.شاید چنین عملیات سریع ، با برنامه و دقیقی دست مذاکره کننده ایران را در پای میز تقویت کند.و جهان را برای کمک به برقراری آرامش به سمت تهران متمایل کند.
 
هشت / این عملیات موفقیت آمیز به اسراییل  می گوید که سوریه خط قرمز است و حمایت بیش از حد از شورشیان مسلح سوریه و نفوذ به مرزها بدون جواب نخواهد ماند و حتی این که چنین  عملیاتی نسبت به تغییر معادله در مرزها هشدار می دهد و ترک مخاصمه (علنی و غیر علنی) فیما بین را لغو می کند.
 
نه / عملیات شبعا پس از همبستگی فلسطینی ها اعم از حماس و جهاد اسلامی و سایر جناح ها با حزب الله و ایران و سوریه در پی عملیات اسراییل در قنیطره انجام شد.عملیات شبعا  موجب طرح دوباره درگیری حزب الله با اسراییل در چهارچوبی مهم تر یعنی مخاصمه اعراب و اسراییل می شود… این یک توانایی در جذب همدردی از بدنه اجتماعی عمدتاً سنّی فلسطین و دیگر ملت های عربی و موجب تقویت روحیه ملت های فروپاشیده و جدا از هم است .
 
ده / عملیات شبعا به نیروهای داخلی لبنان نشان می دهد که منازعه با اسراییل سوای از سایر مسایل است.اگر حزب الله تعیین کند که چه زمانی و چگونه جبهه ای را باز کند ، اگرچه ممکن است این بهانه را به برخی صداها بدهد که بگویند این حزب قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل را نادیده گرفته و در حال ویران کردن لبنان است – همانطور که در سال ۲۰۰۶ می گفتند – دیگر این مساپل برایش اهمیتی ندارند.
 
تردیدی نیست که امروز حزب الله بیش از هر زمان دیگری پس از گذشت چهار سال از نبرد سخت در سوریه ، در سرزمین لبنان ، منطقه و نظام بین الملل قدرت بیشتری برای تحرک و فعالیت دارد .همچنین شکی نیست که بهبود جبهه سوریه به نفع زمامداران فعلی و متحدان آنها ، بهترین محیط را در اختیار حزب الله قرار داده است و همان گونه که شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله گفت این پیام روشنی برای شکست پروژه خاورمیانه بزرگ است.
 
حالا سوال راهبردی مهم این است که نتانیاهو چه خواهد کرد ؟ اگر بخواهد عملیات شبعا را متقابلاً پاسخ دهد ، منطقه را در برابر تحولات غیر قابل پیش بینی قرار خواهد داد و اگر هم بخواهد سکوت کند مانند اسلافش در سال ۲۰۰۶ انتخابات را می بازد و ذلیلانه از دور خارج می شود.
 
امکان دارد نتانیاهو بخواهد با یک تیر دو نشان بزند؛ یکی به هم زدن برگهای بازی بازیگران در منطقه و دیگری ناکام گذاشتن توافق ایران و غرب چیزهایی هستند که وی را وسوسه می کنند.البته ممکن است نتانیاهو به رفتار عناصر بین المللی ، عربی و لبنانی در قبال نقض قطعنامه ۱۷۰۱ و ترک مخاصمه از جانب حزب الله استناد کند.خطر واقعی در اینجاست ؛ به ویژه اینکه او یه خاطر تیرگی روابط نسبت به فشار آمریکا بی اعتنا است و هم این که پیش از این نسبت به اقدام یکجانبه در صورت امضای توافق میان ایران و غرب تهدید کرده است.
 
بدون تردید همان طور که سید حسن نصرالله گفت ، حزب الله برای هر وضعیتی آماده است ، اما این سوال مطرح است که آیا نتانیاهو در داخل رژیم صهیونیستی و فضای بین المللی مهار می شود و یا اینکه قواعد بازی در مرزهای سوریه و لبنان دگرگون می شود.در شرایط منطقه هر دو رویکرد محتمل است.
منبع : المیادین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *