کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کری احتمالا به مسکو سفر می‌کند

10 بهمن 1393 ساعت 11:00

روزنامه روسی «کامرسانت» روز پنج‌شنبه از برنامه احتمالی وزیر خارجه آمریکا برای سفر به مسکو و دیدار با همتای روسی خود، خبر داد.


به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه «کامرسانت» روز پنج‌شنبه گزارش داد که جان کری وزیر خارجه آمریکا قصد دارد برای دیدار با مقامات روسی، به مسکو سفر کند.

به نوشته این روزنامه، این سفر قرار است روزهای ۱۵ و ۱۶ بهمن (۴ و ۵ فوریه) صورت گیرد و کری طی آن با سرگئی لاوروف همتای روسی خود دیدار می‌کند.

در بخشی از گزارش کامرسانت آمده است: «طرف‌های روسی و آمریکایی از چند روز قبل در حال کار بر روی احتمال سفر وزیر خارجه ایالات متحده به مسکو هستند. برنامه اولیه این سفر برای روزهای ۴ و ۵ فوریه، تنظیم شده، اما هنوز تائید نهایی نشده است.»

در صورتی که سفر کری به روسیه تحقق یابد، این اولین سفر یک مقام بلندپایه آمریکایی به مسکو از اردیبهشت ماه امسال، یعنی اوایل بحران اوکراین، خواهد بود.

پایگاه خبری «اسپوتنیک» گزارش داده است که کری و لاوروف در این دیدار احتمالی در مورد موضوعات مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای با ایران، وضعیت فلسطین، بحران سوریه و همچنین روند مبارزه با گروه تروریستی داعش، گفت‌وگو می‌کنند.

همچنین انتظار می‌رود بحث‌هایی در مورد «ایوگنی برکایوف» بانکدار روس که از سوی مقامات آمریکایی به جاسوسی برای روسیه متهم شده، در این دیدار مطرح شود.

مناطق شرقی اوکراین از اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۲) در پی سقوط دولت مرکزی این کشور تحت فشار معترضان مورد حمایت غرب، صحنه درگیری‌های گسترده‌ای بوده که تاکنون به مرگ بیش از ۵۰۰۰ نفر منجر شده است.

اندکی پس از آغاز این درگیری‌ها و احساس خطر روس‌تبارهای ساکن مناطق شرقی از قدرت گرفتن گروه‌های نئونازی در کی‌یف، جدایی شبه‌جزیره «کریمه» از اوکراین طی یک همه‌پرسی و پیوستن آن به فدراسیون روسیه، بهانه‌ای شد تا کشورهای غربی به رهبری آمریکا، با ادعای حمایت مسکو از استقلال‌طلبان، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کنند.

همین تحریم‌ها و پاسخ‌های متقابل روسیه، از جمله اعلام ممنوعیت واردات مواد غذایی از کشورهای غربی، روابط مسکو و غرب را به پائین‌ترین حد از زمان پایان جنگ سرد رسانده است.

اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اقدام علیه روسیه، روز پنج‌شنبه (۹/۱۱) به بهانه ادامه بحران در شرق و جنوب شرق اوکراین، تحریم‌های ضدروسی را به مدت ۶ ماه دیگر (تا سپتامبر ۲۰۱۵) تمدید کرد.


کد مطلب: 404640

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/404640/کری-احتمالا-مسکو-سفر-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com