کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برنامه 90 و نظرسنجی سوال برانگیز و پاسخ مشخص

حرفهای موافق و مخالف کی روش در 90

10 بهمن 1393 ساعت 0:49

قرارداد کی روش بین ۳۲ مربی حاضر در جام جهانی هشتمین یا نهمین رقم بالای پرداختی بود اما ایران بین ۳۲ کشور در رده ۳۱ ام قرار گرفت. از یک طرف یک مربی توانمند آرژانتینی به نام پکرمن که تیمش در بین هشت تیم قرار گرفت فقط یک میلیون درآمد داشت. نتایج کی روش با توجه به درآمد هایش رضایت بخش نیست


به گزارش جهان، علیرضا منصوریان و بیژن ذوالفقارنسب به عنوان موافق و مخالف کی روش پنچ شنبه شب مهمان برنامه 90 بودند. برنامه ای که به بهانه بررسی عملکرد تیم ملی در جام ملت های آسیا روی آنتن رفت.

متن مناظره منصوریان و ذوالفقار نسب به شرح زیر است :

ذوالققار نسب:"قرارداد کی روش باید دوباره تنظیم شود"

دوالفقار نسب در آغاز صحبت هایش گفت:"استخدام کی روش یک معنایی داشت : ارتقای سطح کیفی فوتبال ملی. به همین علت قراردادی با او تنظیم شد اما متاسفانه در قرارداد کی روش هیچ دقتی وجود نداشت. فدراسیون فوتبال مدیریت خوبی را روی کار یک مربی خوب بین المللی نداشت. کی روش، والی زاده را وادار به استعفا کرد، حاضر به همکاری با مربیان جوان نشد و بر خلاق عرف بین المللی، کمیته فنی در فوتبال ما شکل نگرفت."

وی افزود:" قرارداد کی روش بین ۳۲ مربی حاضر در جام جهانی هشتمین یا نهمین رقم بالای پرداختی بود اما ایران بین ۳۲ کشور در رده ۳۱ ام قرار گرفت. از طرفی دیگر یک مربی توانمند آرژانتینی به نام پکرمن که تیمش در بین هشت تیم قرار گرفت فقط یک میلیون دستمزد داشت. نتایج کی روش با توجه به درآمد هایش رضایت بخش نیست چرا که ضعیف ترین نتیجه را در ادوار چهارگانه حضور در جام جهانی گرفتیم و در جام ملتها هم سه نتیجه خوب در مرحله گروهی کسب کردنداما حریفان ما درجه دو بودند. آقای کی روش پیش از بازی مقابل امارات گفتند که ترجیح می دهند که مقابل ژاپن بازی کنند تا بار روحی از روی تیم برداشته شود که این یک کار حرفه ای خوب بود."

ذوالفقار نسب افزود :" در مورد بازی مقابل عراق باید بگویم که شش روز قبل از مسابقات مقابل آنها بازی کردیم. در بازی تدارکاتی در نیمه اول با سیستم ۲-۴-۴ با حضور آزمون و انصاریفرد ایجاد کردیم و این ابهام ایجاد شد که تیم قصد داردهجومی تر بازی کند. من به عنوان کارشناس از این اتفاق خوشحال شدم و فکر کردم که تیم قرار است از لاک دفاعی بیرون بیاید. ارنج کی روش در ضربات پنالتی مقابل عراق نیز اشتباه بود و بهتر بود که سید جلال حسینی به جای حاج صفی پنالتی اول را می زد."

دوالفقارنسب از حذف بازیکن سالاری توسط کی روش تشکر کرد اما اعتقاد دارد که او باید در بازیها خویشتن دار تر می بود:"کی روش بازیکن سالاری را از فوتبال ما حذف کرد اما از نظر فنی او پس از چهار سال یک بازیساز را نتوانسته ایجاد کند. در همه تیمهای لیگ برتری ما یک بازیساز وجود دارد. کی روش باید تمرکز بیشتری را روی بازیها داشته باشد و خویشتن دار تر باشد. یکی از بازیکنان عراق در دقیقه دوم خطا گرفت و دیگر تا پایان بازی خطا نگرفت اما پولادی در ۲۵ دقیقه دو کارت گرفت و اخراج شد تا جو تیم متشنج تر شود که عجیب بود که کی روش هم در بحرانی کردن شرایط تیم نقش داشت. باید قرارداد قبلی او مورد بازنگری شود و پرداخت غرامت ۵۰۰ هزار یورویی هم رقم زیادی نیست."

منصوریان:"ساختار مناسب برای کی روش فراهم نشده بود"

سرمربی نفت تهران اظهار داشت :" برای آقای کی روش چه کاشتیم تا توقعی داشته باشیم. نمی توان هم نتیجه را خواست و هم توقع موفقیت بلندمدت را داشت چرا که ساختار برای کی روش فراهم نشده بود. او از همان روز اول از کمپ تیم ملی ایراد گرفت. تیم ملی ما هیچ امکاناتی را ندارد. در مورد جام جهانی هم باید گفت که طبیعی بود که مقابل آرژانتین و نیجریه هجومی بازی نکنیم و شاید هر مربی دیگری هم بود سیستم تدافعی تیمش را تقویت می کرد. وقتی ما یک مربی مثل کی روش را به خدمت می گیریم طبیعی است که باید هزینه های زیادی بپردازیم. در لیگ ایران هم مربیان خوب حداقل سالانه ۵۰۰ هزار یورو دستمزد گرفته اند. ما میلیون ها دلار برای بازیکنان خارجی لیگ در سالهای اخیر خرج کردیم اما برداشتی نداشتیم. سال ۲۰۱۱ در رنکینگ سه یا چهار آسیا بودیم اما اکنون در رنکینگ اول قرار داریم. جام جهانی برای ما نسبت به تورنمنت های دیگر حائز اهمیت بسیاری است."

منصوریان در ادامه بیان کرد :"این که همه برای یک نفر و یک نفر برای همه بازی کنند فلسفه ایست که با هنر کی روش در تیم ایجاد شده است. وقتی مقابل آرژانتین در دقیقه ۹۱ می بازیم می توان درک کرد که چه انرژی بالایی در تیم وجود دارد. در این تیم مهم نیست که چه کسی گل می زند. این امید موجب شده است تا افکار عمومی با ماندن کی روش موافق باشد. اگر کی روش توانسته که یک قرارداد خوب با فدراسیون فوتبال ما ببندد و فدراسیون نتوانسته قوی عمل کند این از ضعف فدراسیون است."

بازیکن سابق استقلال در مورد جوانگرایی در تیم ملی اظهار داشت:" پارسال میانگین سنی لیگ ما ۲۹ سال و هشت ماه بود و امسال میانگین سنی به ۲۶ سال و چهار ماه رسید. میانگین سنی بازیکنان لیگ ژاپن ۲۴ سال و دو ماه است. یکی از دغدغه ها این بود که در تیم ملی پس از جام جهانی تیم جوان نشده بود اما در جام ملتها دیدیم که این اتفاق رخ داد. با حوصله نسل را عوض کردیم، پنج بازیکن جوان به تیم اضافه شدند. به خواست کادر فنی، پورعلی گنجی را در برخی بازیهای حذفی نفت تهران در پست مدافع میانی مورد استفاده قرار دادیم. کی روش، پورعلی گنجی را از پست هافبک دفاعی به پست مدافع میانی برد."

منصوریان با انتقاد از کمبود بازیهای دوستانه تیم ملی اظهار داشت:"اگر قصد تغییر سبک بازی را داشتیم باید ۱۰-۱۵ بازی دوستانه انجام می دادیم. همین عراق با کمبود امکاناتش ده بازی تدارکاتیانجام داده است. در مورد فلسفه بازیساز (شماره ۱۰) نیز همه تیمهای لیگ ایران دوست دارند که یک بازیساز داشته باشند. در نفت تهران ایمان مبعلی تنها گزینه ماست و گزینه دیگری نداریم. برای داشتن یک بازیساز واقعی بازیکنی مثل سروش رفیعی ۱۰-۱۵ بار در بازیهای تدارکاتی بازی کند. در کشور ایران به جز ورزشگاه آزادی و ورزشگاه غذیر اهواز هیچ ورزشگاه مناسبی وجود ندارد تا از آن بازیساز درجه یک و غیرفیزیکی استخراج شود. باید بازیهای دوستانه خود را بالا ببریم. ما ۶-۷ روز "فیفا دی" را از دست دادیم. برای بازیهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ بازیکنی مثل پورعلی گنجی باید ۱۵-۲۰ بازی دوستانه انجام داده باشد تا تجربه اندوزی کند."

وی افزود :"چرا هاشمیان می تواند سر تمرین گواردیولا برود ؟ چون بازیکن بایرن مونیخ بوده است. حالا که کی روش، سرمربی سابق رئال و کسی که فلسفه بازی در یونایتد را دارد چرا مربیان جوان نتوانند کار او را از نزدیک تماشا . آیا شکاف مربیان جوان با کی روش به نفع این مربیان است؟اکنون جوی ایجاد شده است که افکار عمومی نمی تواند با مربی ایرانی به جای کی روش کنار بیاید."

در خلال این مناظره یک وله در مورد نقش مهم بازیکنان تازه وارد مثل وریا غفوری، پورعلی گنجی، امیری، آزمون و رفیعی در تیم ملی در جام ملتهای آسیا پخش شد. (آنالیز عملکرد بازیکنان جوان تیم ملی)

اولین نتیجه از نظرسنجی برنامه نشان می داد که ۸۷ درصد از شرکت کنندگان از عملکرد سرمربی تیم ملی رضایت دارند و فقط ۱۳ درصد از وی راضی نیستند.


کد مطلب: 404620

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/404620/حرفهای-موافق-مخالف-کی-روش-90

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com