جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
ایرج نعیمایی:

خوشنویسی اولین هنر اسلامی است

پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب: 404591
دبیر نخستین نمایشگاه ثلث نویسان معاصر جهان اسلام گفت: بعد از نزول وحی بر قلب حضرت رسول، خط بود که کلام خدا را ثبت کرد، پس خوشنویسی را باید اولین هنر اسلامی دانست.
به گزارش جهان به نقل از ایکنا، آیین گشایش نمایشگاه ثلث نویسان معاصر جهان اسلام شب گذشته، ۸ بهمن ماه، با حضور جمعی از خوشنویسان داخلی و خارجی در موزه امام علی برگزار شد. در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، جلالی رئیس موزه هنرهای دینی امام علی (ع) ضمن خوشامد گویی به حاضران در جلسه در سخنانی کوتاه اظهار کرد: امیدوارم این حرکتی که انجام شده در آینده ادامه داشته باشد تا بتوان به نوعی از خوشنویسان بزرگ تجلیل کرد؛ خوشنویسانی که با پیوند آثارشان با کلام الهی، هنرشان را ماندگار کردند.

پس از سخنان حمیدرضا جلالی، ایرج نعیمایی، دبیر نخستین نمایشگاه ثلث نویسان در سخنانی اظهار کرد: خوشنویسی را باید اولین هنر اسلامی نام نهاد، چون زمانی که آیات الهی بر قلب پیامبر (ص) نازل شد این خط بود که کلام خدا را ثبت کرد. همین خط که از آن می‌توان به عنوان هنر دینی نام برد و امروز بین تمام مسلمانان جهان مشترک است و به نوعی سبب شده که خوشنویسان جهان اسلام به هم نزدیک شوند.

وی افزود: متاسفانه هنر خوشنویسی بعد از پیدایش صنعت چاپ مهجور واقع شد و دیگر از آن کمتر بهره برده می‌شد. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه در ۶۰ سال اخیر اقداماتی در سراسر جهان اسلام انجام شد تا به واسطه آن خوشنویسی همانند گذشته رونق خود را به دست آورد. در ایران خوشنویسان بزرگی همچون استاد میرخانی آمدند که سعی کردند این هنر را اعتلا بخشند در دیگر کشورهای اسلامی نیز چنین اتفاقی روی داد. برای نمونه در کشور ترکیه هم بزرگان بسیاری در حوزه خوشنویسی، کارهای ارزشمند خلق کردند، هرچند تغییر خط در آن کشور به خوشنویسی در ترکیه صدمه زد.

این خوشنویس در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در کشور ما بیشتر تمرکز به روی خط نستعلیق بود و خوشنویسان ترجیح می‌دادند توانایی خود را در این حوزه به کار بندند. این اتفاق تا زمانی بود که استادانی چون استاد صمدی و استاد موحد در خط ثلث شهره جهان اسلام شدند و کارهایشان این خط را دوباره به اوج رساند. در این میان استادانی دیگری همچون استاد عبدالرضایی هم سعی کردند با ادامه راه بزرگان این خط، خط ثلث را در میان خوشنویسان اشاعه دهند.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: نخستین نمایشگاه ثلث نویسان جهان اسلام با حضور کشورهای ایران، ترکیه، عراق، سوریه، لبنان، امارات و افغانستان با این هدف برپا شده تا خوشنویسی بار دیگر در سراسر جهان اسلام رونق خود را باز یابد. برای همین امسال خط ثلث محور قرار گرفت و در سال‌‌های آینده خط‌های دیگر مورد توجه این نمایشگاه قرار خواهد گرفت.

وی درباره محور و موضوع نمایشگاه گفت: تمامی آثاری که در این نمایشگاه حضور دارند آیاتی از کلام الله مجید و احادیث ائمه اطهار هستند. این آثار که به نمایش در آمده اوج خوشنویسی ثلث است، بنابراین از علاقمندان به این هنر دعوت می‌کنم تا این آثار زیبا را از نزدیک مشاهده کنند.

تجلیل از خوشنویسان یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه

نعیمایی اعلام کرد: یکی دیگر از هدف‌های برگزاری این نمایشگاه تجلیل از بزرگان هنر خوشنویسی است که با آثار خود افتخار فراوانی برای هنر اسلامی آفریدند. استاد عبدالصمد صمدی که امشب با کمال افتخار میزبان وی هستیم. همچنین تجلیل از خانواده حضرت آیت‌الله مرتضی نجومی، چراکه این هنرمند فقید در حوزه خوشنویسی یکی از بزرگان این عرصه بودند که نام و یادشان همیشه باقی خواهد ماند.

این استاد خوشنویس با بیان اینکه خوشنویسی تنها خطی است که با یک اسلوب نوشته می‌شود، تصریح کرد: در سراسر جهان اسلام خط ثلث تنها خطی است که با یک اسلوب و قانون نوشته می‌شود و این امتیاز می‌تواند عاملی باشد جهت وحدت خوشنویسان جهان اسلام. در ضمن قابلیت نمایشی و ترکیب پذیری از دیگر ویژگی‌های خط ثلث است.

نعیمایی در پایان سخنان خود بیان کرد: در بخش جنبی این نمایشگاه، کارگاه آموزشی «سید احمد دپلر» از کشور ترکیه از روز پنجشنبه ۹ بهمن ماه از ساعت ۹ تا ۱۱ و سه کارگاه عملی هنرمندان ایرانی جمعه ۱۰ بهمن ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود. همچنین این نمایشگاه تا ۳۰ بهمن پذیرای علاقمندانی است که برای دیدن آثار آیت‌الله سید مرتضی نجومی، حبیب‌الله فضائلی، شیخ احمد نجفی زنجانی و محمدرضا قنبری می‌آیند.

پس از سخنان نعیمایی، تصاویری از هنرمند فقید حضرت آیت‌الله نجومی پخش شد و یاد این هنرمند و روحانی جلیل‌القدر گرامی داشته شد، سپس امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پشت تریبون رفت و بیان کرد: خوشنویسان در سراسر جهان اسلام با کلام وی مانوس هستند برای همین هم به معرفتی دست یافته‌اند که در بین دیگر هنرمندان کمتر آن را می‌توان مشاهده کرد.

ویژگی‌های اخلاقی و انسانی در هنر خوشنویسی

وی ادامه داد: خوشنویس ویژگی بارز دارد آنهم توجه به اخلاق و انسانیت است. برای همین لازم است که چنین مراسمی به طور مداوم برگزار شود تا ما در آینده شاهد رونق بیشتر این هنر در جامعه خود و در بین جوانان باشیم.

در ادامه این مراسم عبدالحسینی پیام حجت‌الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران را قرائت کرد. در ادامه مراسم هم برای تغییر جو جلسه استاد مهران مهرنیا تک نواری تار را انجام داد.

در پایان این مراسم هم از استاد عبدالصمد صمدی و خانواده آیت‌الله نجومی تجلیل شد. در ضمن از اساتید سید احمد دپلر، استاد عبدالرحمان دپلر و مصطفی پالدار از عراق، علی الحسانی، عدنان قزاز و صادق الساده از عراق و محمد فاروق الحداد از امارات تقدیر به عمل آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *