سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۲
۲۵

۷۰۰هزار"ثروتمند حامی‌‌ كميته‌امداد"،يارانه می‌گیرند! / چرا دولت در حذف يارانه ثروتمندان تعلل می‌كند؟

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 403547
سرپرست كميته امداد امام خمني "ره" خبر داده است كه ۷۰۰ هزار نفر از یارانه بگیران کشور نه تنها نیازمند نیستد، بلکه در فهرست حامیان این نهاد هستند.
۷۰۰هزار"ثروتمند حامی‌‌ كميته‌امداد"،يارانه می‌گیرند! / چرا دولت در حذف يارانه ثروتمندان تعلل می‌كند؟
سرويس اقتصادی جهان نيوز- دولت طبق قانون ملزم به حذف یارانه دهک‌های پردرآمد جامعه و افراد ثروتمند شده است و باید این یارانه طبق مصوبه مجلس به افراد با درآمد پایین و به اصطلاح دهک‌های درآمدی پایین تخصیص داده شود و در کنار ‌آن صرف بخش‌های تولیدی، سلامت و رفاه می‌شد، اما با وجود الزام قانون و وعده‌های فراوان برای حذف یارانه اقشار پردرآمد تاکنون اقدام عملی مؤثری صورت نگرفته و مسئولان دولتی تنها به ارائه آمارهایی مبنی بر امکان حذف پرداخته و هنوز عزم جدی برای این امر مهم در میان مسئولان دولتی وجود ندارد.

به گزارش جهان، در شرايطي كه مطالبات براي حذف افراد پولدار از ليست يارانه بگيران نقدي در حال افزايش است، سرپرست كميته امداد امام خمني "ره" خبر داده است كه ۷۰۰ هزار نفر از یارانه بگیران کشور نه تنها نیازمند نیستد، بلکه در فهرست حامیان این نهاد هستند.

حسین انواری روز پنجشنبه در آیین خودکفایی و کاریابی پنج هزار خانواده تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان اين خبر را داده و افزوده است: وقتی دولت اعلام کرد که افراد متمکن از دریافت یارانه انصراف دهند،به یک باره همه نیازمند شدند. انواري در شرايطي اين خبر را اعلام كرده كه در سوي ديگر، رييس ديوان محاسبات هم آمارهاي جديدي را درباره تعداد يارانه بگيران كشور اعلام كرده است.

امین حسین رحیمی ديروز طي سخناني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران گفت: حذف ۱۰میلیون نفر پردرآمد که هیچ نیازی به یارانه نقدی ندارند ۵۴۰۰ میلیارد تومان به درآمد دولت کمک می کند که این پول می تواند به ارتقای نظام سلامت کمک کند. وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۷۶میلیون و ۵۰۰هزار نفر یارانه دریافت می کنند،اظهار داشت: قانون هم برای حذف پردرآمدها تکلیف کرده و دولت باید برای این مهم همت کند.

روحاني: شناسايي ثروتمندان ممكن نيست

در کش و قوس چگونگی حذف یارانه اقشار پردرآمد حسن روحانی رئیس جمهور از عدم امکان حذف یارانه‌ به دلیل عدم امکان شناسایی ۸۰ میلیون نفر تأکید می‌کند و از طرفی هم توانایی عدم امکان حذف یارانه افراد را تشریح کرده است.

روحانی گفته است بخشی از اقشار یارانه‌بگیر را که شامل ۵۰ درصد از مردم می‌شود، را می‌توان به راحتی کشف کرد، اما اگر یارانه‌ یک عده را قطع کنیم، امکان دارد برخی با درآمد بالا هنوز در شمار افراد یارانه‌بگیر باشند؛ ما یک سیستم اطلاعاتی جامع کامل برای ۸۰ میلیون جمعیت ایران نداریم. می‌گویند آن کسی که خارج است یارانه به او ندهیم، کسانی که خارج هستند چند دسته می‌شوند، یک عده مریض بوده و رفته‌اند خارج، یک عده رفته‌اند برای کار، یک عده دانشجو هستند و رفته‌اند برای تحصیل تا برگردند و یک عده هم ساکن خارج هستند.

روحانی علاوه بر این، نگرانی‌ دیگری برای حذف اقشار پردرآمد جامعه مطرح کرده و می‌گوید: برخی اعلام می‌کنند که افراد با درآمد بالای ۳ میلیون یارانه نگیرند، اولاً از کجا این ۳ میلیون درآمد دارد، بیشتر ندارد و کمتر ندارد، علاوه بر این، حقوق ۳ میلیونی در تهران چطور، در روستا چطور، در مرکز شهر و یا در مرزها چطور تعیین می‌شود، یک عده افراد معلول در خانوار دارند، نمی‌شود یک معیار کامل گذاشت و هر کاری کنیم در آن نقص و عیب دارد.

نوبخت: به راحتي مي توان ۱۰ ميليون يارانه بگير را حذف كرد

در کنار این اظهارنظرها وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اعلام کرده که ۵۰ درصد از یارانه‌بگیران قابل شناسایی هستند و بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی در حال جمع‌آوری است.

از طرفی هم محمد باقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور در برخی اظهارنظرهای خود اعلام کرد که به راحتی می‌توان ۱۰ میلیون نفر از یارانه‌بگیران را حذف کرد و اطلاعات آنها به طور کامل شناسایی شده است.

در این زمینه، اظهارنظرهای ضد و نقیض از سوی مسئولان دولتی مبنی بر حذف یارانه اقشار پردرآمد یک نوع بی‌برنامگی و عدم وجود عزم جدی برای این کار دارد و معلوم نیست چرا برخی مسئولان دولتی با وجود بانک‌های اطلاعاتی برای حذف یارانه ۱۰ میلیون نفر هنوز اقدام عملی انجام نداده‌اند.

یوسفیان ملا: دولت می ترسد با حذف یارانه نقدی رای از دست بدهد

در این میان، عزت الله یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل در مجلس و عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی معتقد است، هدئفمندی یارانه ها سیاسی شده و این سیاسی شدن باعث می شود کارکردهای مهم و اقتصادی این طرح تحت الشعاع قرار گیرد.

این نماینده مجلس درباره دلایل دولت برای عدم حذف یارانه نقدی بی نیاز ها و عدم شناسایی پر درآمدها می گوید: فکر نمی کنم شناسایی افرادی که اعضای هیات مدیره کارخانه ها، سهام داران، مدیران ارشد و افرادی با درآمد بالا که حکم کارگزینی دارند، کار سختی برای دولتی ها باشد و در واقع یک استعلام از دستگاه های دولتی از یک صبح تا بعد از ظهر همه این افراد را مشخص می کند. از سوی دیگر شناسایی وارد کنندگان ، پزشکان متخصص پر درآمد، طلا فروشان، نمایندگان مجلس و وزاریی که یارانه می گیرند هم کار سختی برای دولت نیست اما این کار انجام نمی شود.

یوسفیان ملا تاکید می کند: بنابراین می شود نتیجه گرفت شناسایی این قشر از افراد جامعه که تعدادشان هم کم نیست و به مرز بیش از ۱۰ میلیون نفر هم می رسند بسیار برای دولت ساده است اما دولت به دلیل ترس از کم شدن محبوبت و رای آوری خود و نزدیکانش در انتخابات های آینده، این شناسایی و حذف را انجام نمی دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
واقعااین آمار درسته؟
اگر مجلسی ها واقعا صداقت و مردانگی دارند با دولت بنشینند و چارچوبپرداخت یارانه را ببندند بعد هم به بهانه های بنی اسرائیلی دولت را تضعیفف نکنند تا بتواند اجرا کند
مجیداعتمادی
دولت یازدهم رای شکننده ای دارد و آقای یوسفیان ملاخوب تشخیص دادند
سارینا
مرده شور یارانه و مرده شور ثروتمندان و مرده شوررسانه ها و مرده شور دولت روهمه باهم ببرم آقا انگارنه انگار چندی پیش رسما و علنا اعلام کردند ارزش ها و آرمان های امام راحل و شهدا حرف مفت است و اصالت با منافع ملی است
Romania
بسياري از اين هفتصد هزار نفر که مسول کميته امداد کم لطفي کرده ميگويند نياز به يارانه ندارند و حامي کميته امداد هستند ماهيانه مبلغ کمي حدود ده هزار تومان سرپرستي يتيمي را قبول کرده اند و جزو حاميان کميته امداد محسوب ميشوند. اين ناجوانمردانه است افرادي که شايد خودشان نياز داشته اند اما بر اساس تعاليم اسلامي و نوعدوستي حاضر شده اند به کميته امداد کمک کنند. حالا مسوول اين نهاد بگويد همه اين افراد ثروتمندند. آيا هفتصد هزار نفر حامي داريد که به شما ميليوني کمک ميکنند يا خير ماهانه مبلغ مختصري کمک مي کنند. از حسن نيت مردم استفاده ناصحيح نکنيد برادر محترم
من هم حمی فقرا هستم و ماهیانه ۵۰ هزار تومان به کمیته میدم. اما خانواده ی من نیاز به یارانه شان دارند. لطفٔ با این تفسیرها من را از کمک به فقرا فراری ندید. برای قطع یارانه نیاز به شهامت است نه تحلیل ها و حرف های ضعیف
فعلاً انتخابات نزدیکه و به صلاحشون نیست بارانه رو قطع کنند.
حمید
ما در کتابهایمان می خواندیم حضرت علی بیت المال را باسهم مساوی بین مسلمانان تقسیم می کرد حال چرا شما برای چنرقاز که به مردم می دهید اینقدر بهتان فشار می آید در صورتی که پول نفت و آب و برق... در جیبتان است باید همگونه علی وار باشید
Iran, Islamic Republic of
آقا من یک کارگرم و ماهانه مبلغ ناچیزی تحت عنوان حمایت به ایتام کمک میکنم.اصلا هم ثروتمند نیستم.
هادی
از سرپرست کمیته امداد تعجب می کنم.اگر کسی ماهانه پنجاه هزارتومان، یا کمتر یا بیشتر،به کمیته کمک میکنه و از رفاه بیشتر خانواده اش میزنه،نباید یارانه بگیره؟آیا ملاک ثروتمند بودن یعنی کمک به کمیته امداد؟دلت میخواد کمک ها قطع بشه؟
منصف
می خواهید کاری کنید کسی جرات نکند دیگر یک صد تومانی به صندوق صدقه بیناندازد . بسیاری از کسانی که از طریق کمیته امداد به فقرا و محرومان کمک می کنند خود از وضعیت مالی مناسبی بر خوردار نیستند وبه دستور اسلام از مال اندک خود انفاق می کنند.
رامین
Saudi Arabia
کی گفته که هرکس حامی یتیمی در کمیته امداد باشه یعنی ثروتمنده؟خیلی از حامیان کمیته امداد نه تنها ثروتمند نیستند بلکه خودشان نیز وضع مالی خوبی ندارند و فقط بخاطر خدا در این امر خیر شرکت می کنند.
با این کار فقط باعث میشوند دیگه کسی در امر خداپسندانه اکرام ایتام شرکت نکنه.
محمد
Iran, Islamic Republic of
به سرپرست محترم کمیته امداد بفرمایید هستند عده ایی که حقوق پایینی دارند لکن حمایت از محرومین و یتیمان کمیته امداد را وظیفه خود می دانند .
Romania
به عنوان حامی یک یتیم که یارانه هم می گیرم عرض می کنم که این قیاس درستی نیست
نیاز به یارانه دارم از طرفی قبل از اینکه موضوع یارانه عنوان بشه حامی این یتیم شدم به عنوان برکتی در خانواده است
فکر کنم بررسی شما باعث بشه برخی حامیان هر چند انگشت شمار انصراف از حمایت بدهند
من یک جوان کارمند هستم که از چند سال پیش حامی یک کودک بی سرپرست هستم . با وجود اینکه خودم در پرداخت اقساطم با مشکل شدید مواجه هستم سعی کردم این 20000 تومان را جور کنم و سر هر ماه واریز کنم چون یک نذر بود و خدا نذرم را قبول کرد ولی خدا شاهد است که من با مشکلات بسیار مالی دست و پنجه نرم میکنم ویارانه در زندگی من تاثیر دارد . این که اگر کسی حامی کمیته امداد است پس پول دارد معیار درستی نیست ماهی 20000 تومان کار خیر کردن دلیل ثروتمند بودن نیست
شاید با این معیار خیلیها دیگر به این نهاد حمایتی دیگر کمک نکنند
م
United Kingdom
این نهایت نامردی است که دنبال این باشیم که یارانه این حامیان کمیته امداد را قطع کنیم اتفاقا یارانه این حامیان نباید حذف شود بلکه باید افزایش یابد تا پاسخ جوانمردی وایثار اینکونه در جامعه نهادینه نشود واقعا شما با این حرفها اسم خودتان را مدیر گذاشته اید ؟! اگر این اظهارات را نماینده دولت می زد باز جای تامل داشت اما مدیر کمیته امداد باید نسبت به حامیانش این گونه صحبت کند ؟!
حداقل رسم فتوت و جوانمردی را اینگونه جواب ندهید شما می توانید حرفتان را اینگونه بزنید که حامیان ارجمند و عزیز کمیته امداد لطفا خواهشا همانطور که به کمیته امداد کمک می کنید اگر ممکن است برای کمک به دولت نیز تشریف ببرید واز دریافت یارانه انصراف بدهید وظیفه ستادی شما و وجدانی شما همین است عزیز
Iran, Islamic Republic of
هر حامی الزاما ثروتمند نیست.آدرس غلط ندهید!>؟
برید از احمدی نژاد بپرسید بهتون میگه
حاج علی
قابل توجه آقایان محترم :1-تاوقتی که با اختلاس کننده گان برخورد جدی نشود اعتماد به مردم باز نمی گردد 2-تاوقتی که شناسایی کامل نشده حذف یارانه عاقلانه نیست چون ممکن است بدلیل شناسایی ناقص یارانه افراد مستمند قطع و افراد غیر مستمند همچنان از خزانه ارث ببرند
3-این یارانه آنقدر پول بزرگی نیست که روش زوم کردید بخدا هزینه های اضافی مدیران ومسئولین ورانت های پولی و امثالهم اگر جمع شود به نتیجه بهتر از حذف یارانه می رسیم .
اکثر آنهاییکه از کمیته امداد حقوق می گیرند وضع آنها خوب است نیازی به پول کمیته ندارند رسیدگی کنید
م
United Kingdom
خودمونیم اما پیام ما را نزدی !!!
در حالیکه پیامی که دادم وگفتم این آقای مدیر رسم جوانمردی را با این حرفش می کشه ومعلومه که خطی نظر داد ه ، این پیام می تونست سیستم اداری را در پالایش مدیران با کمالات تر کمک کنه . وقتی وزارت بهداشت از حامیاش با دادن جایزه وتقدر نامه تشکر می کنه ایشون از حا میانش اینجوری حرف می زنه به جای اینکه بگه اتفاقا باید یارانه این افراد حامی کمیته امداد را دو برابر کرد
احسان
درد اینجاست که نمیتوان درد را به کسی حالی کرد...
اين مبلغ 2/5 ميليون تومان كه اعلام كرده اند و براي همه در نظر گرفته اند واقعا فكر كرده اند كه 2/5 ميليون تومان در تهران وشهرستان و روستا چقدر ارزش آن فرق مي كند يا اينكه يك بازنشسته با 5 سر عائله و3 بچه دانشگاهي انهم در تهران 2/5ميليون تومان خرج چند روز او ميشود؟ ويك بازنشسته كه همه فرزندانش را عروس وداماد كرده وفقط يك زن وشوهر ميباشند وآنهم در روستا يا شهرستان؟ اينكه همه را با يك مبنا ومعيار بسنجيم كه درست نيست شرايط افراد تعداد فرزندان آنها ومكان زندگي آنها و فاكتورهاي بسيار ديگري در هزينه خانوار تاثير دارد ومثل اينكه كارشناسان مربوطه بدون در نظر گرفتن اين عوامل مبلغ تعيين كرده اند.
یوسف ناصرآباد
Netherlands
سلام علیکم جناب آقای روحانی ما ۴سال هستش اب گل میخوریم الان همه روستاهای کنار هم رفتیم کنار مسجد ها فقیری کردیم پول جمع کردیم برای جابه جای چاه آب شرب داشتیم چاه را میزدیم سازمان آب امد وجلویش را گرفت ونمیگذارد چاه اب شرب را بزنیم برای خوردن جناب روحانی بخدا قسم این فکر کنم ۳۵ نامه ای هست مینویسم ومیفرستم به ف مانداری بخشداری استانداری حتی به نمایند مجلس آقای درازهی نماینده مردم شریف سراوان سوران ومهرستان هم نامه نوشتم ولی هیچ مسولی جواب بنده را ندادند مردم توی این فصل گرما دادشون در امده شما خودتون را جای ما بگیرید وبیاید یک روز نه یک ساعت بیاید زندگی کنید بعد میفهمید ما چقدر بدبختی میکشیم با تشکر محمد یوسف دهانی از روستای ناصرآباد بالاخواهشمند هست اقدامات لازم را مبذول نمائید