پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سخنان رئیس دیوان محاسبات در نماز جمعه

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب: 403411
رئیس دیوان محاسبات کل کشور با بیان اینکه این دیوان سامانه نظارت الکترونیک را ایجاد کرده است، گفت: ما در دیوان محاسبات از طریق این سامانه اقدامات مالی دستگاه‌های اجرایی را به صورت الکترونیک رصد می‌کنیم.
 به گزارش جهان به نقل از تسنیم، امین‌حسین رحیمی رئیس دیوان محاسبات کشور پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، گفت: مطابق قانون دیوان محاسبات به عنوان نهادی از طرف مردم وظیفه نظارت بر امور مالی دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر اجرای صحیح بودجه کشور را بر عهده دارد.
 
وی با بیان اینکه یکی از مصادیق بیت‌المال این است که در قبال تدوین بودجه توسعه هم ایجاد شود، افزود: بودجه کلان در کشور مصرف می‌شود اما توسعه‌ای که در مقابل آن به دست می‌آید کم‌تر است و تناسب ندارد، به‌طوریکه یکی از علل عدم بودجه‌ریزی عملیاتی است که نحوه بودجه‌ریزی دچار مشکل است.
 
رئیس دیوان محاسبات کل کشور در ادامه، اظهار داشت: 80 درصد بودجه کشور صرف امور جاری می‌شود و بیش از 10 سال است که دولت‌ها تکلیف داشتند بودجه را عملیاتی کنند، یعنی باید تلاش کنیم با پول کمتر جنس بهتری بخریم و قیمت تمام‌شده کالا و خدمات با لحاظ صرفه اقتصادی صورت گیرد.
 
رحیمی با بیان اینکه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بودجه‌ای دارند و به صورت سالانه تقاضا برای افزایش دارند و این در حالیست که ما کشور را گران اداره می‌کنیم، گفت: این مسئله در سیاست‌های مقام معظم رهبری راجع‌به برنامه پنجم و چهارم تکلیف شده است و در قانون مدیریت خدمات کشوری تکلیف شده  است، البته در لایحه 94 مسئولان عنوان کردند که گام اول را برداشتند، با اتمام و تصویب بودجه 94 در مجلس به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید توجه شده و اقدام جدی در این زمینه صورت گیرد.
 
وی همچنین، تأکید کرد: به دلیل اینکه در بودجه منابع محدودی داریم، نباید بودجه با نیازهای نامحدود بسته شود، بلکه باید برای منابع و مصارف اولویت‌بندی کنیم و مواردی را که ضروری است را خرج کنیم؛ برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید بودجه‌ریزی را عملیاتی کنیم.
 
رئیس دیوان محاسبات کل کشور با بیان اینکه یکی از وظایف دیوان محاسبات تهیه گزارش تفریق بودجه است، گفت: ما در دیوان محاسبات، بودجه سال 92 را استخراج کردیم و در اختیار مجلس قرار دادیم تا در بودجه 94 مورد استفاده قرار گیرد.
 
رحیمی با تأکید بر اینکه یکی از مسائل دیگری که در بودجه باید مورد توجه قرار گیرد، قطع وابستگی به نفت است، افزود: مطابق سیاست اقتصادی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کرده‌اند، هزینه‌های جاری کشور نباید به نفت وابسته باشد، زیرا این یک ثروت بین نسلی برای عمران کشور است و نباید آن را در بودجه جاری هزینه کنیم، این دستور رهبر انقلاب است که سال‌هاست که ارائه شده است.
 
وی در همین زمینه، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب مدت‌ها است که دستور فرموده‌اند که در بودجه قطع وابستگی به نفت داشته باشیم، اگر به این فرمایشات توجه می شد، امروز تا این میزان نگران قیمت نفت نبودیم.
 
رئیس دیوان محاسبات کل کشور در ادامه، افزود: دیوان محاسبات پیشنهادی را به کمیسیون تلفیق ارائه داده است مبنی بر اینکه که در بودجه 94 هزینه‌های جاری را از نفت قطع کنیم و اگر درآمدی از نفت حاصل شد صرف عمران و توسعه شود؛ دولت باید هزینه‌های خود را کم کند، زیرا بعضا در بودجه هزینه‌های غیرضروری وجود دارد.
 
رحیمی درباره هدفمندی یارانه‌ها نیز، گفت: مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها، باید یک مبلغی از افزایش قیمت، صرف اجرای نظام جامع تأمین اجتماعی می‌شد که تا سال گذشته اقدامی نشده بود، اما امسال دولت اقدام مهمی را انجام داد و آن طرح تحول نظام سلامت و بیمه سلامت بود.
 
وی درباره طرح تحول نظام سلامت نیز، تأکید کرد: در این طرح تا کنون 2700 میلیارد تومان پرداخت شده است که در آخرین آمار مربوط به دی‌ما، 76 میلیون و 500 هزار نفر یارانه دریافت می کنند، در صورتی که بسیاری از این افراد هیچ نیازی ندارند، اگر 10 میلیون نفر که درآمد بالا دارند و یارانه تأثیری در زندگیشان ندارد، یارانه‌شان قطع شود این میزان در سال 5400 میلیارد تومان می‌شود که با همان 2700 میلیارد که حاصل شده، کارهای خوبی شده و اگر این مبلغ مابقی را به نظام سلامت بدهند، دغدغه رهبری معظم انقلاب در مورد سلامت نیز محقق می‌شود.
 
رئیس دیوان محاسبات کل کشور با بیان اینکه دولت می‌بایست یارانه 10 میلیون پردرآمدها را قطع کند، گفت: البته قانون هدفمندی یارانه‌ها هم تکلیف کرده است، به‌طوریکه می‌توانیم همین مبلغ را از بودجه عمومی به افراد نیازمند پرداخت کنیم.
 
رحیمی اضافه کرد: اینکه توسعه کشور با بودجه کشور تناسب ندارد، یک دلیل دیگرش بی‌انظباطی مالی است که گاهی مدیران دستگاه‌های اجرایی قانون را بلد نیستند، ما بیش از 11 هزار عنوان قانون در کشور داریم.
 
وی با بیان اینکه بی انظباطی مالی زمینه بروز فساد است، گفت: برخی تصور می‌کنند وظیفه دیوان محاسبات این است که دولت خرج کند و ما حسابرسی و تخلف را کشف و با آن برخود کنیم، اما این فایده ندارد، بلکه باید پیشگیری کنیم؛ سیاست دیوان محاسبات انجام اقدامات پیشگیرانه در مرحله اول است.
 
رئیس دیوان محاسبات کل کشور با تأکید بر اینکه در پرونده 3 هزار میلیاردی که خسارتی را وارد کرد، اثر نبود کنترل داخلی در بانک ایجاد شد، تصریح کرد: اگر نظارت باشد، با همه صدر تا ذیل یک دستگاه که نمی‌توان تبانی کرد.
 
رحیمی در ادامه اظهار داشت: بنده نامه‌ای به همه رؤسای جمهوری و وزرا فرستاده‌ام که ضعف‌های دستگاه‌های اجرایی خود را برطرف کنند و کنترل‌های داخلی در دستگاه‌ها مستقر شود، در غیر اینصورت هیچ چاره‌ای جز برخورد نمی‌ماند.
 
وی اضافه کرد: موضوع دیگر که می‌تواند جلوی تخلف را بگیرد، استفاده از سیستم‌های الکترونیک است؛ فرار مالیاتی در بسیاری از کشورها وجود ندارد که دلیل آن هم این است که سیستم‌هایی دارند که اماکن فرار وجود ندارد.
 
رئیس دیوان محاسبات کل کشور با اعلام این خبر که این دیوان سامانه نظارت الکترونیک را ایجاد کرده است، افزود: از طریق این سامانه تمام اقدامات مالی دستگاه‌های اجرایی را به صورت الکترونیک رصد می‌کنیم.
 
رحیمی یکی دیگر از دلایل بروز فساد را بی‌توجهی به مسئولان رده پایین دستگاه‌ها دانست و افزود:البته ممکن است که تخلفات را کارشناسان انجام دهند، بنابراین ما در دیوان محاسبات دستور داده‌ایم اگر تخلفی ایجاد شد، باید از پایین‌ترین مسئول تا بالاترین فرد برخورد شود.
 
وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند اگر دیوان سختگیری کند کار کشور قفل می‌شود، گفت: این در حالیست که ما کمیته‌های تعاملی در تمام وزارتخانه‌ها تشکیل داده‌ایم که از وقوع تخلف جلوگیری و به دستگاه‌ها کمک کنند.
 
رئیس دیوان محاسبات کل کشور با اشاره به اینکه دیوان یک ناظر در کنار دستگاه‌های اجرایی کشور است، اظهار داشت: دولت باید با سرعت حرکت کند، اما با سلامت به کار خود ادامه دهد. دوست نداریم کام ملت را تلخ کنیم، زیرا دیوان محاسبات تا زمانی که ناچار نشده تخلفات را اعلام نکرده است.
 
رحیمی در پایان با بیان اینکه دیوان محاسبات به عنوان چشم تیزبین ملت تمام دستگاه‌های اجرایی، لشگری، کشوری، شهرداری‌ها و تأمین اجتماعی را تحت نظارت دارد، خاطر نشان کرد: ما دقت داریم که اموال بیت‌المال درست هزینه شود؛ دیوان وقتی موفق است که پیشنهاداتش در دولت و مجلس مورد اهمیت قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *