پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

اشرف غنی:‌ ایران شریک پایدار افغانستان

سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۱۳
کد مطلب: 402952
رئیس جمهور افغانستان جمهوری اسلامی ایران را شریک پایدار افغانستان برشمرد و در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود گفت که به زودی به تهران سفر خواهد کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که امروز سه‌شنبه در صدر هیئتی به افغانستان سفر کرده بود با محمد اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان و نیز حامد کرزی رئیس جمهور سابق این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در دیدار با اشرف غنی نامه دعوت روحانی برای سفر به ایران را به وی تقدیم کرد.

اشرف‌ غنی نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد که به زودی این سفر را انجام دهد.

وی تحکیم مناسبات همه‌جانبه با ایران را برای افغانستان مهم ارزیابی کرد و جمهوری اسلامی را شریکی پایدار دانست.

رئیس جمهور افغانستان افزود: ایران ویژگی‌های خاص خود را دارد و ما متحدان طبیعی هستیم که باید ظرفیت‌هایمان را به هم نزدیک کنیم.

وی گفت: امروز صحنه سیاسی افغانستان سرمایه‌ای است برای تحقق صلح و ثبات در این کشور و امنیت در منطقه.

اشر ف‌غنی به تشریح روند سیاسی داخلی افغانستان پرداخت و گفت:‌ همه اقشار مختلف مردمی امروز خود را در دولت سهیم می‌دانند و دولت وحدت ملی اراده جدی دارد که همه مردم هر چه بیشتر سهیم شوند.

رئیس جمهور افغانستان ادامه داد: افغانستان برای همکاری بین دو کشور علاوه بر همسایگان در حوزه جهان اسلام، منطقه و بین‌الملل برنامه‌ریزی کرده است.

وی روابط ایران و افغانستان را منطقه‌ای ندانست و یادآور شد: باید برای یک دوره درازمدت برنامه‌ریزی کنیم.

در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان نیز از اینکه همه مردم افغانستان در دولت وحدت ملی شریکند استقبال کرد و افزود: فصل جدیدی در حیات سیاسی افغانستان ایجاد شده که با درایت رهبران و بزرگان این کشور می‌تواند مسیر خوب خود را ادامه دهد.

ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی آماده است مانند گذشته در همه حوزه‌ها در کنار افغانستان حضور داشته باشد. ما چالش‌ها و فرصت‌هایی در پیش داریم که همکاری و ارتباط هر چه بیشتر را ضروری می‌سازد.

وی افزود: ایران خود را شریک موقت افغانستان نمی‌داند و برای منافع درازمدت دو ملت و ملت‌های منطقه کار کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان سفر اشرف‌ غنی به ایران را شروع فصل جدیدی از روابط دو کشور خواند و افزود: پیشرفت و ثبات در افغانستان در اولویت ایران بوده و برای ما بسیار مهم است.

ظریف موضوعات ترانزیت، محیط زیست، آب و تجارت را از حوزه‌های همکاری دو کشور خواند.

در ادامه این دیدارها وزیر امور خارجه کشورمان به دیدار حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان رفت.

اتمر در این دیدار با اشاره به سفر اخیرش به تهران، آن را مفید و سازنده ارزیابی کرد و دیدار با مسئولان ایرانی را مفید خواند و ابراز امیدواری کرد که در سفر رئیس جمهور کشورش به ایران چارچوب‌های همکاری و توافقات دو کشور در حوزه‌های مختلف تنظیم شود.

ظریف نیز در این دیدار اظهار داشت: جمهوری اسلامی از روابط نهادینه با افغانستان استقبال می‌کند و دو کشور باید برنامه راهبردی متناسب با نیازهایشان و کمک به رشد و توسعه منطقه را طراحی و عملیاتی کنند.

همچنین در این دیدار درباره مسائل مهاجران، ترانزیت و مبارزه با مواد مخدر نیز گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.

دیدار با کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان آخرین برنامه وزیر امور خارجه کشورمان بود که کرزی در این دیدار از سال‌ها حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی از افغانستان تقدیر و تشکر کرد و ایران را همسایه‌ای خوب و شریک راهبردی افغانستان توصیف کرد.

وی افزود: زمینه‌های کار مشترکی داریم.

کرزی با بیان اینکه ایران همواره درک درست و عمیقی نسبت به افغانستان داشته است، یادآور شد: نقش ایران در کمک به امنیت و توسعه سیاسی در افغانستان همواره مثبت بوده است.

رئیس جمهور سابق افغانستان ابراز امیدواری کرد که سفر اشرف‌غنی صفحه جدیدی در روابط دو کشور باز کند.

ظریف نیز در این دیدار جایگاه کرزی در توسعه مناسبات برای افغانستان را روشن خواند و یادآور شد: پایه‌های روابط خوب و درازمدت بین دو کشور پی‌ریزی شده است.

وی ادامه داد:‌ علاوه بر حوزه‌های دو جانبه، ایران کمک به ثبات و امنیت منطقه و آبادانی کشورها را دنبال می‌کند زیرا معتقدیم که امنیت و توسعه باید برای همه کشورهای منطقه به وجود آید تا معضلات پیش‌رو حل شود.

به گزارش جهان، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با مقامات ارشد افغانستان کابل را به مقصد تهران ترک کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *