جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب: راننده را عوض كنيد!

يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 402349
بخش مهمی از انتقادات جریان‌های سیاسی کشور و حتی بخشی از جریان‌دوم‌خرداد در این باره به "اقدام ناشیانه" و "غیرحرفه‌ای" گردانندگان روزنامه مردم‌امروز اختصاص یافت.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پس از آنکه دادستانی تهران روز گذشته خبر از توقیف روزنامه "مردم امروز" به دلیل انتشار مطلبی موهن علیه پیامبر اعظم(ص) داد، در کنار برخی ابراز همدردی‌های خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با هم‌صنف‌های بیکار شده خود در این روزنامه، بخش مهمی از انتقادات جریان‌های سیاسی کشور و حتی بخشی از جریان‌دوم‌خرداد در این باره به "اقدام ناشیانه" و "غیرحرفه‌ای" گردانندگان روزنامه مردم‌امروز اختصاص یافت.

علاوه بر تاکید بر ضرورت توجه به حساسیت‌های طبیعی مردم و مسئولان نسبت به انتشار مطلبی در راستای حمایت از نشریه اهانت‌کننده به پیامبر اعظم(ص)، تعداد مهمی از انتقادات نیز تلویحاً یا تصریحاً به سمت محمد قوچانی، سردبیر نشریه مردم امروز جهت گرفت؛ تا جایی که یکی از روزنامه‌نگاران و حقوقدانان جریان دوم‌خرداد، با تشبیه غیرمستقیم قوچانی و گردانندگان روزنامه مردم‌امروز به "راننده نابلدی که هر ماه یکبار تصادف می‌کند"، آنها را عامل اصلی چنین اتفاقاتی دانست.

این انتقاد به قوچانی و گردانندگان روزنامه مردم امروز از آنجا نشأت می‌گیرد که قوچانی به همراه تیمش تا کنون با توقیف ۸ نشریه، رکورددار توقیف در روزنامه‌ها بوده و چندی پیش نیز اشتباهی از همین جنس در روزنامه آسمان و غیرانسانی توصیف کردن حکم الهی قصاص، موجب به محاق توقیف رفتن آسمان شده بود.

قوچانی علاوه بر مردم امروز، پیش از این "همشهری ماه"، "شرق"، "هم‌میهن"، "شهروند امروز"، "ایراندخت"، "اعتماد ملی" و "آسمان" را نیز توقیف کرده بود.

در همین راستا، کامبیز نوروزی از روزنامه‌نگاران دوم‌خردادی که در عرصه حقوق تحصیل کرده و در این حوزه نیز فعالیت دارد، در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: "دوستان از دیرباز از نگاه بنده حقیر نسبت به حقوق و آزادی مطبوعات آگاهی دارند. اما اجازه دهید این نقد جدی صنفی را به دوستان مردم امروز داشته باشم که انچه تیتر یک و عکس یک روزنامه شد، بی‌اندازه غیرحرفه ای و خطا بود و بگذریم که آیا ارزش داشت یانه. یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای قبل از هر چیز باید تاریخ و جغرافیای کلام را بشناسد. به سادگی می‌شد فهمید که درست بعد از شماره ای از شارلی ابدو که کاریکاتور پیامبر اسلام را منتشر کرد است ، انتشار جمله "من شارلی ابدو" هستم چقدر مشکل ساز است. صبح همان روز در جایی که دوستانی دیگری هم بودند با دیدن این صفحه یک، همگی نگران توقیف بودند. چگونه روزنامه خودش این نکته را قبلا ندید. این جور بی‌دقتی‌های غیرحرفه‌ای و گاه غیرمسئولانه را نمی توان به نقد و نظر نکشید. بی‌این نقدها و بسنده کردن به مرثیه یا حماسه‌سرایی کمکی به توسعه روزنامه‌نگاری کشور نمی‌شود. من هم از نظر حقوقی و هم از نظر روزنامه نگاری، این توقیف و هر توقیف دیگری را نمی‌پسندم، اما، در این مورد اخیر، اشتباهی بسیار غیرحرفه‌ای و بی‌توجهی به حساسیت‌هایی که یک روزنامه‌نگار حرفه ای باید آنها را حتما ببیند ، نقش بزرگی در این ماجرا داشت. وقتی یک راننده هرچندماه یکبار تصادف می‌کند، لابد رانندگی را خوب نیاموخته است."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *