جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آماردهی بانک مرکزی از شش ماهه اول ۹۳

يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 402315
نماگر شش ماهه ۹۳ بانک مرکزی شامل آمار و شاخص‌های کلان اقتصاد کشور همچون رشد اقتصادی ، میزان رشد نقدینگی، نرخ تورم و ... منتشر شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، نماگرهای اقتصادی شماره ۷۷ که مربوط به سه ماهه دوم سال جاری است و آمار اقتصادی شش ماهه را شامل می شود، از سوی اداره بررسیها و سیاستهای اقتصادی بانک مرکزی منتشر شد.

بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حسابهای اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمتهای ثابت سال ۱۳۸۳ در شش ماهه اول سال ۱۳۹۳ به ۱۰۲۲۸۰۸ میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه شش ماهه اول سال ۱۳۹۲ به میزان ۴.۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های حاصل از منابع آماری و برآوردهای مقدماتی انجام شده در خصوص تولید ناخالص داخلی کشور، نتایج اولیه نشان‌دهنده آن است که در نیمه نخست سال ۱۳۹۳، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۸۳ از ۹۸۳۲۵۳ میلیارد ریال در نیمه نخست سال ۱۳۹۲ به ۱۰۲۲۸۰۸ میلیارد ریال در نیمه نخست سال ۱۳۹۳ افزایش یافته است.


نتایج مقدماتی حاصل از بررسی روند تحولات ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی حاکی از بررسی روند تحولات ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی حاکی از برآورد رشد اقتصادی ۴.۰ درصدی برای نیمه نخست سال ۱۳۹۳ می‌باشد.

از سوی دیگر در سمت تقاضای اقتصاد و بر اساس برآوردهای اولیه‌ای که در خصوص اقلام هزینه‌ای اقتصاد همچون مخارج مصرف نهایی خصوصی، مخارج مصرف نهایی بخش دولتی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و صادرات و واردات در نیمه نخست سال ۱۳۹۳ به عمل آمده است، رشد اقلام هزینه‌ای فوق‌الذکر به ترتیب ۳.۷، ۳.۳، ۱۵.۸، ۱۰.۱، ۴.۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل می‌باشند.

در مجموع، رشد هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار در نیمه نخست سال ۱۳۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴.۲ درصد افزایش یافته است. در این گزارش، رشد اقتصادی سه ماهه دوم امسال ۳.۷ درصد و رشد سه ماهه اول ۴.۴ درصد برآورد شده است. رشد سه ماهه اول ۰.۲ درصد کمتر از رقم اولیه اعلام شده است.

براساس گزارش بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه با احتساب نفت در شش ماه سال جاری ۴.۰ درصد بوده اما این نرخ بدون احتساب نفت، ۳.۵ درصد برای این مدت برآورد شده است. همچنین آمارها نشان می دهد نرخ رشد فصل دوم امسال نیز با احتساب نفت و بدون نفت به ترتیب ۳.۷ و ۳.۰ بوده که نسبت به فصل بهار (۴.۴ و ۴.۰ درصد) روند کاهشی دارد.

متن کامل نماگر ۳ ماهه دوم سال ۹۳ را اینجا ببینید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *