جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
وضعیت رضایتمندی زندگی در پایتخت

چند درصد تهرانی‌ها از زندگی‌شان راضی‌اند؟

يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 402302
یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری، با اشاره به اینکه ۴۵ درصد تهرانی ها از زندگی خود راضی نیستند، گفت: ۶۵ درصد نیز از زندگی در تهران رضایت ندارند.
به گزارش جهان، دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر افزود: بنیاد پژوهش علوم رفتاری و مرکز مطالعات استراتژیک آریا در پژوهشی که در سال ۹۲ و نیمه اول ۹۳ در تهران انجام دادند، مشخص شد که ۶۵ درصد از زندگی در تهران راضی نیستند و ۴۵ درصد نیز از زندگی خود رضایت ندارند.

وی گفت: این پژوهش میدانی در مناطق ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۱، و ۱،۲،۳و ۵ انجام شد که ۹۰ درصد آنان را مردان تشکیل می دادند.

ابهری با اشاره به اینکه ارتباط منطقی بین وضعیت مالی و رضایت از زندگی و همچنین وضعیت شغلی و رضایت از زندگی وجوددارد، گفت: ۴۰ درصد از این افراد مورد پژوهش گاهی شاد و گاهی غمگین ؛ ۳۰ درصد همیشه غمگین و ۳۰ درصد خود را شاد اعلام کردند.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: قرار گرفتن وضعیت جغرافیایی، محل زندگی، عدم ارتباط با اقوام و فامیل، تعداد فرزندان، رفتن به مسافرت داخلی و خارجی، محورهای ارزیابی رضایت از زندگی و دارا بودن خانه ای شخصی یا استیجاری ، دور بودن از خانواده و نداشتن اتومبیل از محورهای اصلی پژوهش در مورد رضایت از زندگی در تهران می باشد.

به گفته وی، افرادی که خود را همیشه شاد قلمداد کردند، غالبا دارای زمینه باورهای مذهبی بوده و توکل و اعتماد به خداوند اصلی ترین عوامل شادی در آنها اعلام شده است.

ابهری گفت: متاسفانه ۹۰ درصد از کسانی که دارای وضعیت مالی عالی و امکانات زندگی کاملامرفه هستند فاقد شادی و رضایت از زندگی بوده و مشخص می شود اینگونه مسایل در کوتاه مدت امکان ایجاد شادی دارند اما در دراز مدت اثر خود را در ایجاد شادی از دست می دهند.

این استاد دانشگاه افزود: ۷۶ درصد از افرادی که دارای باورهای مذهبی هستند در رفتار با خانواده خود نیز تعادل روحی داشته و اعضای خانواده از آنها راضی هستند. اما در خانواده های دارای وضعیت عالی از نظر مالی، سردی روابط عاطفی موجب فاصله بین اعضای خانواده شده و فقدان روابط مستحکم دینی و عاطفی موجب نارضایتی آنها از خود و خانواده شده است.

به گفته وی، داشتن وسایل زندگی مانند تلویزیون، یخچال و فریزر و سایر ابزار رفاهی در مناطق جنوبی تهران، اصفهان و مشهد از محورهای رضایت از زندگی اعلام شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *