کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا در استرالیا

نبرد برای سرگروهی/ دقیق ترین تاریخچه بازیهای ایران و امارات

27 دی 1393 ساعت 19:43

تیم ملی فوتبال ایران تا به امروز ۱۵ بار به مصاف تیم ملی امارات رفته که در ۱۱ بازی پیروز میدان بوده، سه بازی با نتیجه تساوی تمام شد و تنها در یک بازی شکست خورد.


سرویس ورزشی جهان - مسعود پاشنا: تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی دوشنبه مقابل تیم ملی امارات صف آرایی می‌کند که تاریخ حکایت از برتری ملی پوشان فوتبال ایران مقابل این تیم عربی دارد.

تیم ملی فوتبال ایران تا به امروز ۱۵ بار به مصاف تیم ملی امارات رفته که در ۱۱ بازی پیروز میدان بوده، سه بازی با نتیجه تساوی تمام شد و تنها در یک بازی دوستانه مقابل این تیم تن به شکست داده است.

در اولین بازی تاریخ دو تیم که در تاریخ ۵/۹/۱۹۸۰ که در چارچوب دیداری تدارکاتی در العین به مصاف هم رفتند ، تیم کشورمان دو بر صفر به برتری رسید .

در آن دیدار که با قضاوت جاسم الدوخی اماراتی برگزار گردید ، دو تیم با این ترکیب به مصاف هم رفتند :

بازیکنان ایران:
ناصر حجازی، مهدی دینورزاده، حبیب خبیری، محمد پنجعلی، ناصر عبدالهی،هدایت شعار غفاری، حمید درخشان، ایرج دانایی فرد ، عبدالرضا برزگری، حسین فداکار و رضا نعلچگر.
ذخیره ها: کریم بوستانی، عزیز دسترس، احمدسنجری، امیرمرزئقی و حسین فرکی.
سرمربی حسن حبیبی

بازیکنان امارات: عبدالله موسی،حسن علی،عبدالله صالح ،عبدالکریم خمیس،محمد صالح،احمد چومبی،بدراحمدصالح، جاسم محمد، سلیم سعید و غنیم الحاجری.

تیم ملی فوتبال کشورمان در نهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا که سال ۱۹۸۸ در قطر برگزار شد در مرحله گروهی با تیم امارات همگروه بود و موفق شد در ورزشگاه قطر اسپورت شهر دوحه این تیم را با تک گل فرشاد پیوس از پیش رو بردارد.
 
با گذشت بیش از ۱۳ سال از آن بازی، بازهم تیم‌های ملی ایران و امارات در ورزشگاه قطر اسپورت به مصاف هم رفتند که تیم ایران سه برصفر حریف عربی خود را در هم کوبید. در آن جدال شب تیم ما با خاطری آسوده از صعود مقابل امارات صف‌آرایی کرد ولی امارات برای راهیابی به مرحله بعد باید از سد محکم ایران عبور می کرد.

در زیر نگاهی داریم به همه دیدارهای تاریخ ایران و امارات :

بازی شماره یک - ۵/۹/۱۹۸۰

* امارات صفر - ایران ۲ ، ورزشگاه العین (دوستانه)

گل‌ها: ایرج دانایی فرد (۱۳) و حسین فرکی (۵۸)

بازی شماره ۲ - ۷/۹/۱۹۸۰

* امارات صفر - ایران ۳، ورزشگاه آل نهیان ابوظبی (دوستانه)

گل‌ها: حسین فرکی (۱۰)، نصرالله عبداللهی (۲۸) و عبدالرضا برزگری (۵۹)

بازی شماره ۳ - ۱/۱۲/۱۹۸۴

* امارات صفر - ایران ۳، ورزشگاه سنگاپور (جام ملت‌های آسیا - مرحله گروهی)

گل‌ها: حمید علیدوستی (۲۷)، شاهرخ بیانی (۸۵) و ناصر محمدخانی (۸۶)

بازی شماره ۴ - ۸/۱۲/۱۹۸۸

* امارات صفر - ایران یک، ورزشگاه قطر اسپورت (جام ملت‌های آسیا - مرحله گروهی)

گل: فرشاد پیوس (۲۷)

بازی شماره ۵ - ۱/۱۱/۱۹۹۲

* امارات صفر - ایران صفر، ورزشگاه بیگ آرچ هیروشیما (جام ملت‌های آسیا - مرحله گروهی)

بازی شماره ۶ - ۲/۹/۱۹۹۷

* امارات ۳ - ایران یک، ورزشگاه ابوظبی (دوستانه)

گل‌ها: ظهیر بخیت (۳۹)، جاسم الدوخی (۴۸) و بخیت سعد (۷۷) برای امارات و حمید استیلی (۷۰ - پنالتی) برای امارات

بازی شماره ۷ - ۲۵/۱۰/۲۰۰۱

* ایران یک - امارات صفر، ورزشگاه آزادی (مقدماتی جام جهانی)

گل: کریم باقری (۴۳)

بازی شماره ۸ - ۳۱/۱۰/۲۰۰۱

* امارات صفر - ایران ۳، ورزشگاه ابوظبی (مقدماتی جام جهانی)

گل‌ها: علی دایی (۸)، کریم باقری (۷۵) و مهرداد میناوند (۷۹)

بازی شماره ۹ - ۸/۸/۲۰۰۶

* ایران یک - امارات صفر، ورزشگاه آزادی تهران (دوستانه)

گل: رضا عنایتی (۵)

بازی شماره ۱۰ - ۱۲/۱/۲۰۰۷

* امارات صفر - ایران ۲ ، ورزشگاه آل نهیان ابوظبی (دوستانه)

گل‌ها: رسول خطیبی (۲۶ - پنالتی) و ابراهیم صادقی (۹۰)

بازی شماره ۱۱ - ۲/۶/۲۰۰۸

* ایران صفر - امارات صفر، ورزشگاه آزادی (مقدماتی جام جهانی)

بازی شماره ۱۲ - ۷/۶/۲۰۰۸

* امارات صفر - ایران یک، طحنون بن محمد العین (مقدماتی جام جهانی)

گل: فریدون زندی (۸)

بازی شماره ۱۳ - ۱۹/۱۱/۲۰۰۸

* امارات یک - ایران یک، ورزشگاه آل مکتوم دبی (مقدماتی جام جهانی)

گل‌ها: جمعه عبدالرحیم (۲۰) برای امارات و کریم باقری (۸۱) برای ایران

بازی شماره ۱۴ - ۱۰/۶/۲۰۰۹

* ایران یک - امارات صفر، ورزشگاه آزادی تهران (مقدماتی جام جهانی)

گل: علی کریمی (۵۶)

بازی شماره ۱۵ - ۱۹/۱/۲۰۱۱

* ایران سه  - امارات صفر، ورزشگاه قطر اسپورت دوحه (جام ملت‌های آسیا - مرحله گروهی)
گلها: آرش افشين70 ، محمد نوري83 و گل به خودي وليد عباس امارتي90

ايران ۳ - امارات صفر ايران تنها ۹ امتيازي جام پانزدهم

گزارش کامل آخرین بازی دو تیم

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۳۶
تيم ملي فوتبال ايران با پيروزي مقابل امارات، تنها تيم ۹ امتيازي رقابت‌ها لقب گرفت.

 تيم ملي فوتبال ايران در آخرين ديدار خود كه تاثيري هم در وضعيت صعود ايران نداشت، با سه گل به پيروزي رسيد. آرش افشين و محمد نوري در كنار گل به خودي وليد عباس امارتي،‌ گل‌هاي تيم ايران را به ثمر رساندند.

ايران با چهره‌اي متفاوت و با ۹ تغيير مقابل امارات به ميدان رفت.

آغاز بازي
بازي با سوت "دونگ جين كيم" كره‌اي آغاز شد و ايران همانند ديدار نخست مقابل عراق با پيراهن قرمز مقابل امارات قرار گرفت. قطبي با توجه به قطعي شدن صدرنشيني ايران در گروه به بازيكنان جواني مانند گردان و آرش افشين ميدان داد.

در دقيقه‌ي ۲ فرشيد طالبي نخستين موقعيت ايران را از دست سانترارسالي از جناح راست بر روي دروازه امارات تنها به اشاره‌اي نياز داشت، اما طالبي نتوانست دروازه را باز كند. يك دقيقه بعد آرش افشين با استارت سريع وارد محوطه‌ي جريمه امارات شد، اما مدافع امارات به موقع توپ را به كرنر فرستاد.

بازي كه با برتري نسبي ايران آغاز شده بود در ادامه به تعادل كشيده شد. در دقيقه‌ي ۹ ضربه‌ي ايستگاهي امارات از فاصله‌اي دور به سمت دروازه‌ي ايران شليك شد اما گردان با جايگيري خوب توپ را مهار كرد.

امارات كه براي صعود به پيروزي مقابل ايران نياز داشت، رفته رفته بر بازي مسلط مي شد، اما هوشياري مدافعان ايران اجازه‌ي خلق فرصت گلزني را به اين تيم نمي داد.

در دقيقه‌ي ۱۸ اسماعيل مطر در موقعيت خوبي قرار گرفت، ‌اما ضربه‌ي آخر را با بي دقتي به بيرون زد.

خطاي شديد در ميانه‌ي ميدان بر روي آرش افشين از سوي داور كره‌اي ناديده گرفته شد و اين بازيكن براي مداوا از زمين خارج شد كه البته مشكلش جدي نبود و به بازي برگشت.

در دقيقه‌ي ۲۲ آرش افشين با بي تجربگي از داور بازي كارت زرد دريافت كرد. افشين در ضربه‌ي آزادي كه در ميانه‌ي ميدن به سوت امارات گرفته شده بود و اهميتي هم نداشت، فاصله‌ي قانوني را رعايت نكرد تا نامش به عنوان اولين بازيكن اخطاري ثبت شود.

بازي بيشتر در ميانه‌ي ميدان دنبال مي شد و بازيكنان ايران هرگاه صاحب توپ مي شدند با بي دقتي آن را از دست مي دادند.

در دقيقه‌ي ۲۶ حركت افشين بعد از مدت‌ها ايران را صاحب موقعيت كرد. افشين پس از عبور از مدافعان امارات از پشت محوطه جريمه اقدام به شوتزني كرد كه با اختلاف حدودا يك متر از بالاي دروازه به بيرون رفت.

در دقيقه‌ي ۳۴ محسن بنگر روي ضربه‌ي كرنر صاحب موقعيت شد، اما در موقعيتي نامتعادل نتوانست ضربه‌ي سر دقيقي به توپ ضربه بزند. يك دقيقه بعد محسن بنگر دومين اخطاري ايران شد.

امارات تا دقيقه‌ي ۳۵ پنج به شوت در چارچوب داشت كه اين عدد براي ايران ۲ بود.

در دقيقه‌ي ۳۶ خسرو حيدري كه در غياب مبعلي وظيفه‌ي زدن ضربات آزاد را داشت، توپ را از جناح راست روي دروازه ارسال كرد، اما مدافعان امارات توپ را دور كردند.

خطاي خسرو حيدري پشت محوطه‌ي جريمه امارات را صاحب موقعيت كرد. زبيد خاطر از روي توپ عبور كرد و ضربه‌ي بازيكن امارات هم به ديوار دفاعي برخورد كرد.

زمين بازي چندان از كيفيت بالايي برخوردار نبود و بازيكنان ايران چندين بار تعادل خود را از دست دادند.

در آخرين دقيقه نيمه اول، اسماعيل مطر بهترين فرصت تيم امارات را هدر داد و ضربه او با اختلافي اندك از كنار تيرك عمودي به بيرون رفت.

در نيمه‌ي اول، ايران هرچند در دقايق ابتدايي بازي تحت تاثير امارات و دوندگي بازيكنان اين تيم قرار گرفته بودند، اما در ادامه بهتر ظاهر شد.

ايران نيمه‌ي دوم را با يك تغيير آغاز كرد و غلامرضا رضايي به جاي مسعود شجاعي وارد زمين شد تا تيموريان از اين پس بازوبند كاپيتاني تيم ملي را بر بازو ببندد.

در دقيقه‌ي ۴۹ احسان حاج صفي با خطاي بازيكنان امارات دچار آسيب ديدگي شد تا نوروزي و نصرتي شروع به گرم كردن كنند.

عامر عبدالرحمن يك دقيقه بعد به راحتي پشت محوطه‌ي جريمه صاحب توپ شد، اما شوت او با اختلاف نسبتا زيادي از بالاي دروازه به بيرون رفت.

داور كره‌اي بازي در نيمه‌ي دوم باز هم دست به كارت شد و اين بار نوبت غلامرضا رضايي بود تا نامش در فهرست اخطاري‌هاي بازي ثبت شود. با توجه به ديدار يك چهارم نهايي تيم‌هاي ايران و كره جنوبي، انتخاب داور كره‌اي براي اين بازي هم تصميمي عجيب بود.

محمد غلامي در دقيقه‌ي ۵۲ در موقعيت تك به تك قرار گرفت، اما ضربه‌ي او را دروازه بان مهار كرد، علاوه بر آن كمك داور هم به اشتباه پرچمش را به نشانه‌ي آفسايد بالا برد.

حاج صفي در دقيقه‌ي ۵۵ خطاي شديدي انجام داد و اين بار داور كره‌اي از كارت زرد استفاده نكرد. يك دقيقه بعد خود حاج صفي با تكلي به موقع دروازه‌ي ايران را نجات داد.

در دقيقه‌ي ۶۱ حدادي فر توپ برگشتي مدافعان را كنترل كرد و با شوتي زيبا دروازه‌ي امارات را تهديد كرد، اما ماجد ناصر به زيبايي توپ را دفع كرد و تنها يك ضربه‌ي كرنر به دست آمد.

آرش افشين در محوطه‌ي جريمه‌ي امارات پس از درگيري با مدافع حريف دچار آسيب ديدگي و از زمين بيرون رفت. افشين پيش از اين هم يك بار در نيمه‌ي نخست آسيب ديده بود.

در دقيقه‌ي ۶۵ اسماعيل الحمدي با شوتي سنگين دروازه‌ي ايران را تهديد كرد اما ضربه‌ي او با اختلاف از كنار دروازه به بيرون رفت.

امارات كه رفته رفته بر بازي مسلط مي شد، موقعيت‌هاي نصفه و نيمه‌اي به دست مي آورد، اما خطر چندان جدي بر روي دروازه‌ي ايران ايجاد نمي شد.

خطاهاي مكرر از سوي بازيكنان دو تيم داور كره‌اي را مجبور كرد چندين بار در سوت خود بدمد.

نخستين گل ايران در دقيقه‌ي ۷۰به ثمر رسيد. آرش افشين پس از دو بار برخورد توپ به تيرك دروازه دروازه توسط ضربه‌ي سر غلامي دروازه را گشود.

در دقيقه‌ي ۷۳ دروازه‌بان خشمگين امارات كه عصباني شده بود، پس از انجام خطاي آرش افشين بر روي او به شدت به ستمش حمله‌ور شد كه مدافعان عراق به هر شكل ممكن او را آرام كردند. داور كره‌اي بازي كه تا اين لحظه در دادن كارت خوب كار نكرده بود به ماجد ناصر و آرش افشين كارت زرد نشان تا زننده‌ي تك گل ايران از بازي اخراج شود.

خالد سبيل از امارات هم در دقيقه‌ي ۷۹ كارت قرمز گرفت.
گل دوم ايران را محمد نوري به ثمر رساند؛ خسرو حيدري با حركتي نفوذي از جناح راست توپ را براي نوري فرستاد و ضربه‌ي دقيق محمد نوري به گوشه‌ي دروازه رفت تا ايران به گل دوم برسد.

تركيب دو تيم:
ايران: شهاب گردان، خسرو حيدري، فرشيد طالبي، محسن بنگر، احسان حاج صفي ( نصرتي ۶۰)، آندرانيك تيموريان، آرش افشين، محمد نوري، فاسم حدادي‌فر، مسعود شجاعي ( غلامرضا رضايي ۴۶)، محمد غلامي (رضا نوروزي ۸۶)

امارات: ماجد ناصر، خالد سبيل، حمدان الكمالي، وليد عباس، زبيد خاطر، عامر عبدالرحمن، اسماعيل مطر، احمد خليل، اسماعيل الحمدي، يوسف جابر، علي الوهابي

كارت زرد: بنگر، رضايي و آرش افشين از ايران، ماجد ناصر از امارات
كارت قرمز: آرش افشين از ايران و خالد سبيل از امارات


کد مطلب: 402233

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/402233/نبرد-سرگروهی-دقیق-ترین-تاریخچه-بازیهای-ایران-امارات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com